Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av vägkung
#1086120
Hej på er!
Jag tänkte köpa mig en Dräger 3000 alkomätare, jag har möjlighet att köpa den för cirka 2000:- vilket får väl anses som ett bra pris. Jag vet att alkomätaren är av den sorten som visar siffror i displayen, alltså inte en sån där som polisen har (visar bara om värdet överstiger 0.2).
Jag undrar nu hur den mätare som jag tänker köpa visar alkoholvärdet? På displayen när den startas så ser man 0.00, inget konstigt så långt, men hur ser det ut om man har t.ex 0.3? Ser man i displayen 0.03 eller 0.30?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1086135
En jag känner har en sådan, skulle säga att den fungerar bra. Vi har bl.a. skrivit upp och räknat vad vi bör inneha för promillehalt samt räknat och vad vi kan se visar den rätt eller i sämsta fall någorlunda rätt. Men kom ihåg att den kan fela, samt att även om du är 100% nykter efter midsommar med mera kanske du är en sämre förare än din nyvakna granne som är nykterist :)
av Malmstroem
#1086142
Polisen har en specialvariant med mjukvara som gör att den bara visar om du ligger över eller under 0,2 promille. Har du en programmeringssladd och en dator kan du få ut ett numeriskt värde även från polisens variant. Den är hyfsat exakt, men inte lika exakt som den "Evidenzer" som du får blåsa i när Drägern gett utslag.

Glöm bara inte bort att alkotestaren bör kalibreras med jämna mellanrum.
av Schmoyoho
#1086151
Polisens alkotestare brukar väl av de själva kallas för just sållningsinstrument. Trodde däremot det blev blodprovstagning när du väl blåst positivt?
av Malmstroem
#1086171
Schmoyoho skrev:Polisens alkotestare brukar väl av de själva kallas för just sållningsinstrument. Trodde däremot det blev blodprovstagning när du väl blåst positivt?
Dräger är som sagt var sållningsinstrumentet. Därefter görs en kontroll som kan användas i domstol. Det är antingen en ny utandningskontroll i större maskin som är mer exakt än Dräger, den kallas "Evidenzer":
http://www.nfc.polisen.se/kriminaltekni ... utandning/

Det är också fullt möjligt att ta ett blodprov istället. Blodprovet har ingen säkerhetsmarginal -- det som uppmäts rapporteras till domstolen. Evidenzer har en liten säkerhetsmarginal för att säkerställa att mätningen av alkoholhalten i utandningsluften inte överstiger alkoholhalten i blodet.

Ligger du på gränsen är det därmed troligen bättre att blåsa än att ge ett blodprov. Bäst är naturligtvis att se till att inte blanda alkohol och bilkörning.
av vägkung
#1086354
Tack alla som svarat, och jag är den första att skriva under på att alkohol och bilkörning hör inte ihop, svårare än så är det inte.
Men frågan var ju, hur skall man avläsa på displayen?
av BennyL
#1086377
OK, svaret på din fråga är att vad visar instrumentet om du har 0,3 promille i blodet och då visar den 0,30 på displayen. Har en sån själv. :D
av Jimpen89
#1086664
Om du tittar noga har du även "‰" tecknet till höger efter mätvärdet. Det står således 0.00‰ så det kan inte misstolkas. Den lyser även rött om den visar ett värde över 0.00‰.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]