Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1209646
Håller mer, det är lurigt med test kontra verklighet, och hur man upplever saker olika.

Mina erfarenheter stämmer bättre överens med VTI. De gånger jag blivit negativt överraskad av greppet vid ishalka har däcken endera varit gamla slita no-name dubbdäck, eller dubbfria.

De däck jag kört som fungerat "logiskt", givit bra grepp och förutsägbara egenskaper har vart dubbdäck från Nokian och Conti, både gamla och nya, samt Nokians dubbfria. Dubbdäck från tex Goodyear rankar jag som sämre än Nokians dubbfria. Nokians dubbfria skulle jag faktiskt kunna tänka mig som ett alternativ till de dubbdäck jag har idag. Men att de skall ha lika bra grepp på ren is, det är jag tveksamt till, oavsett ålder på däcket. Men dubbdäck är klart känsligare för hur man hanterar det. Är det barmark är det en dålig idé att köra som med sommardäck... det behöver man nog inte tänka lika mycket på med dubbfria, antar jag.
#1209652
Jag påbörjar min tredje vinter med samma Nokia Hakka 8 nu och hade 6-7mm kvar nu när jag bytte förra veckan. Kört ca 2500-2700mil på dem. Helt otroligt vad dom slitits sakta.
På samma tid och antal mil (kanske 2700-2900 mil) har jag gjort av med en uppsättning sommardäck (ner till strax under 3mm) plus ytterligare en mm på dom nya (som satte på i september).

Jag kunde inte heller hitta en enda dubb som släppt.

Det är stor skillnad på dubbdäck av kvalitetsmärken mot för billigare varianter känns det som.
#1209670
Det är stor skillnad på däck över huvud taget med mellan kvalitet och budget.

Angående slitaget tycker jag snarast att ditt slitage av sommardäck sticker ut. Vinterdäcken låter som mer normal takt :-)

Vad gäller skillnaden mellan gamla dubbdäck, friktionsdäck och budgetdäck finns VTIs rapport länkad någonstans längre bak i tråden.
#1209676
Mina VikingContact gick ca 800 mil i vintras. Kanske 50/50 barmark och vinterväglag. Bak har gjutskäggen precis försvunnit, max en halv mm slitage. Fram har de ytliga mönstren ovanpå det faktiska däckmönstret försvunnit, dvs kanske en halv till en mm. Det borde hamna i samma storleksordning som slitaget för dina Hakka..
#1209683
Jag kanske bör inflika att de bilar jag relaterade till gick skytteltrafik Stockholm-Arlanda, ungefär 8.000 mil per år. Knappt hälften på vinterdäcken. Så vid c:a 3.500 mil var dubbdäcken inte trafiksäkra längre, med de dubbfria kunde vi köra säsongen ut med. Vad det var för märke på dubbdäcken vet jag inte. Tittade på köpeavtalet för bilen, där stod bara "Vinterhjul, redan monterade".
#1209696
SBergdahl skrev:Det är stor skillnad på däck över huvud taget med mellan kvalitet och budget.

Angående slitaget tycker jag snarast att ditt slitage av sommardäck sticker ut. Vinterdäcken låter som mer normal takt :-)

Vad gäller skillnaden mellan gamla dubbdäck, friktionsdäck och budgetdäck finns VTIs rapport länkad någonstans längre bak i tråden.
Ja jag var inte alls nöjd med hur snabbt dom slitits. Kanske har jag haft lite för högt tryck i dom... Legat på 2.9-3.0 och däckverkstan sa att jag kanske snarare borde ligga kring 2.7.
Men det känns som rätt liten skillnad...

Kanske hade otur med ett par måndagsexemplar.. Hm.. Nån praktikant som blandade gummit.. Bild
#1209759
joel80 skrev:Jag kollade tydligen några år gamla uppgifter...
2013 låg det på 28 för Sverige och 43 för Tyskland. Så okej, ca 45% större risk enligt nyare siffror. :)

Har tyskarna någon maxhastighet med snökedjor på?

Tror jag läste att vi har rekommenderad maxhastighet med snökedjor på 40km/h här i Sverige... (men vet inte om det finns nån lag?) det kan bli lite tradigt längst med E4an norrut.. för att inte tala om småjobbigt vägljud. :)
Man faar väll igentligen inte köra med kedjor öht? (nödfallsundantag eller saa)

Naagonstans har jag läst att paa autobahn ligger dödligheten ung som paa svensk motorväg.
Normala landsvägar har 100 i tyskland, även mindre vägar som utan tvekan skulle ha 70 eller tom 60 i sverige. Det lär dra upp dödligheten en hel del.
#1209818
SBergdahl skrev:Praktikantgummi. Ska komma ihåg den om jag kör av någon gång ;-)

Jag ligger också lite över angivet tryck, 2,9-3 istället för 2,8. Märker inget ökat slitage av det. Det är inte så enkelt att du haft mjuka sportiga däck?
Michelin Primacy 3... ska vara ett av dom mest hållbara enligt flera däckmänniskor jag pratat med. :/

Eftersom vinterdäcken inte slitits mycket känns det inte som att det är något galet med bilen, eller med min körning.
#1209823
joel80 skrev:
SBergdahl skrev:Praktikantgummi. Ska komma ihåg den om jag kör av någon gång ;-)

Jag ligger också lite över angivet tryck, 2,9-3 istället för 2,8. Märker inget ökat slitage av det. Det är inte så enkelt att du haft mjuka sportiga däck?
Michelin Primacy 3... ska vara ett av dom mest hållbara enligt flera däckmänniskor jag pratat med. :/

Eftersom vinterdäcken inte slitits mycket känns det inte som att det är något galet med bilen, eller med min körning.
Det kvalar väl ändå som ett prestandadäck? En snabb googling ger mig en hel drös recensioner där kort livslängd anges som ett minus. Michelin själva marknadsför det med skrivningar om grepp primärt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]