Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1199946
Alla vinterunderlag kan jag hålla med om, även om dubbfria är rätt okej på snö om den inte är packad.

Sen kan ju dubbfria vinterdäck (inte allround) vara lite bättre på torr och blöt asfalt.
#1199971
Dubbfritt är en grym förbättring på ren asfalt av olika slag. Dvs västkustvinter.

Komiskt för övrigt om nu motorjournalisterna tycker att det är så mycket sämre när de inte skriver det i sina tester.. det känns ju som ganska relevant konsumentinformation.

Själv är jag hittills nöjd utan dubb. Men så många mil faktiskt vinterväglag blir det inte på ett år. Knappt 300 I vintras skulle jag tro.
#1200009
Jag kör med friktion sen många år tillbaka. Främsta orsakerna är att det är dubbförbud på flera gator i Stockholm & i Tyskland, att ljudkomforten är bättre och att det blir en hel del slita motorväg.
Har aldrig haft problem med avsaknaden av dubb eller att jag har kört fast, nuvarande kärra rullar på Nokian Hakkapeliitta 235/45/17.
Kör man med insidan när väglaget ser förrädiskt ut så kommer man långt. Köra i 180 kan man göra vid andra tillfällen.
#1200032
Sunt förnuft helt enkelt, det gillar vi. :-)-) Apropå Nokian, så här säger de:

Båda däcktyper har utvecklats mycket under de senare åren. Dubbdäck har blivit tystare och de ger ännu bättre grepp. Lättmetaldubbarna gör att moderna dubbdäck sliter vägar cirka hälften så mycket som äldre typ av dubbdäck. Tack vare nya gummiblandningar och lamelleringslösningar har dagens dubbfria vinterdäck betydligt bättre grepp.

Dubbfria vinterdäck ger de mest komfortabla köregenskaperna. På snö ger dubbfria vinterdäck ett lika bra, eller bättre grepp som dubbdäck. På isigt underlag måste man köra mer försiktigt och förutseende än med dubbdäck.

Kör lugnt och med framhållning, anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken och ha gott om tid när du ska åka någonstans.
#1200038
Jag har kört på dubbfria friktionsdäck sedan 1988-90. Till 2007 körde jag Stockholmstaxi dag som natt. Om någon kommenterar att "Du körde ju körde ju i Stockholm", så stämmer det. Men tro inte att kunderna ville pulsa genom snö, eller gå i isiga backar. Vid "skitväder" var det extra viktigt att bli hämtad/lämnad vid porten. Jag kom under alla dessa år aldrig "till korta" för min vinterdäcks skull. Däremot förekom det, inte ofta kanske, att kunden beställde bil med friktionsdäck för att de ville kunna jobba i bilen under en längre tur. Så använder man huvudet fungera friktionsdäck bra.
#1200040
Under förra vintern hade jag en bil med friktionsdäck från känt märke (Nokian) och en med dubbdäck från mindre känt märke (General Altimaxx). Friktionsdäcken var överlägsna.

Allt handlar alltså inte om dubb eller ej, finns massor andra egenskaper i däcket som har betydelse.
#1200050
Vilket fick mig att tänka på den vinter morgonen med isgata då det var stopp i backen här hemma pga en havererad buss.Det slirades och åktes baklänges samt på tvären nedför denna backe bland personbilarna och vad jag förstod så var de enda som kom upp de som hade dubbdäck.
#1200061
SRT skrev:Vilket fick mig att tänka på den vinter morgonen med isgata då det var stopp i backen här hemma pga en havererad buss.Det slirades och åktes baklänges samt på tvären nedför denna backe bland personbilarna och vad jag förstod så var de enda som kom upp de som hade dubbdäck.
En dag som du minns? Jag tror att allas arbetsgivare kan ha överseende med att man kommer sent till jobbet EN gång på typ 40år på grund av dåligt väder.
#1200092
SvenB skrev:
Lobocut skrev:
Köp däcktester från valfri biltidning, dubb är bäst på alla underlag.
Nu "slirar" du väl ändå med sanningen? Att dubbdäck skulle vara bäst på ALLA underlag tror jag ingen skulle påstå.
Nej, faktiskt inte.

När odubbat kommer någorlunda i närheten är torr asfalt, men det är fortfarande fördel dubbat.

Notera även att inga däcktester längre görs för att jämnföra odubbat och dubbat. Man har oftast testerna delat i olika nummer för att inte kunna jämnföra själv.
Det är enorma skillnader, jag hänvisar åter igen till vad Collin sa.
#1200102
Lobocut skrev:
SvenB skrev:
Lobocut skrev:
Köp däcktester från valfri biltidning, dubb är bäst på alla underlag.
Nu "slirar" du väl ändå med sanningen? Att dubbdäck skulle vara bäst på ALLA underlag tror jag ingen skulle påstå.
Nej, faktiskt inte.

När odubbat kommer någorlunda i närheten är torr asfalt, men det är fortfarande fördel dubbat.
Dubbdäck är ju totalt värdelöst på både torr och våt asfalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)