Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1083941
Läst en hel del senaste tiden om de konstanta tjaffset kring dödsfall och att dubbdäck ska vara säkrare med mera, visa experter som typ robert collin säger att friktion bara är skit medans andra däckföretag säger att det är bra. Andra institutioner i Sverige säger att man dör av dubbdäcksrelaterade partiklar och att man istället ska välja dubbdäck. Jag undrar vad ni själva tror och tycker om det? själv anser jag att det inte spelar någon roll beror på körsättet. Äger en bilfirma så lite koll har jag :)) refererar till följande:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article17974938.ab (dubbdäck ofarligt?)
http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack (
http://teknikensvarld.se/partiklar-fran ... ll-121019/ (dubbdäck dödar enl undersökning)
https://www.abswheels.se/friktionsdack/ (säkert i södra delar)
https://www.flashback.org/t1978489 (dödsfall)
http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder ... na-178237/ (83%färre)

Vad i helvete ska man tro på, kolla transportstyrelsen VTI

klistrar in:Kör kineserna på dubbdäck? Nej. Men de bygger och river, precis som i Stockholm, och det blåser in stoft från slätterna i norr.
Att dubbdäcksslitaget skulle vara huvudkällan till PM10 just i Stockholmsluften är en politisk blåsning.

Robert collin kan va kul
#1083943
farliga är de väl inet direkt men när det är isigt är det bara en sak som gäller när du ska ha stopp på bilen, och det är dubb. Sedan allt babbel om att man dör av partiuklar hit och dit, lyssnar jag överhuvudtaget inte, det fins miljoner saker man kan dö av varje dag
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
#1083945
Den första januari 2010 infördes dubbdäcksförbud på större delen av Hornsgatan.

Den minskade dubbdäcksanvändningen har medfört att utsläppen av partikelhalterna PM10 har halverats på Hornsgatan. I innerstaden har de gått ner med cirka 20 procent.

Höga halter PM i luften orsakar hälsorisk i luftvägarna (nedsatt lungfunktion och lungcancer) samt i form av hjärtsjukdomar.
#1084238
torbjorn_75 skrev:Den minskade dubbdäcksanvändningen har medfört att utsläppen av partikelhalterna PM10 har halverats på Hornsgatan. I innerstaden har de gått ner med cirka 20 procent.
Enligt vilken källa och kan du ge oss en länk till den?
#1084269
Tack! Om man läser själva rapporten och inte bara sammanfattningen får man dock klart för sig att effekten inte är lika dramatisk. Citat från s. 6:

"För 2010 och 2011 beräknas PM10-halterna under 1 januari till 31 maj vara 6,7 respektive 13,7 μg/m3 lägre tack vare införandet av dubbdäckförbudet samt förkortad dubbdäckssäsong jämfört med utan förbud och kortare säsong. Det motsvarar en total haltminskning på 14 % för 2010 och 25 % för 2011 och en minskning av PM10 som väg-damm med 25 % respektive 39 %."

Men visst, tror man på beräkningsmodellen så har ändå dubbdäcksförbudet haft viss effekt.
#1084272
Och när de skriver "beräknats minska", betyder det då (tyvärr orkar jag inte läsa rapporten) att de har räknat fram den minskningen eller är det en minskning som man har mätt med mätinstrument?
#1084349
Man kan förstås mäta hur mycket partiklar det finns på Hornsgatan (i genomsnitt över en viss tidsperiod). Man kan förstås också mäta det totala trafikflödet och hur mycket av det som har dubbdäck. Men att entydigt koppla variationer i det ena avseendet till variationer i det andra är knepigare eftersom partikelhalterna kan bero på andra ting än trafikflöde och dubbdäck. Man har därför utvecklat en statistisk modell där man tar hänsyn till dessa andra faktorer och på det viset kan isolera hur mycket just variationer i dubbdäcksanvändningen betyder.
av rid54
#1085917
Både partikelfrågan och väghållningsfrågan i debatten om dubbat/dubbfritt är offer för totalt bisarr debatt. Tycker jag. Med "statisktik" som slagträ intar man diametralt motsatta ståndpunkter och argumenterar vilt mot det man (tydligen) inte gillar personligen (vad det nu råkar vara). Någon "sanning" finns förmodligen inte.

Små partiklar kan säkert vara farliga. Är de farliga för alla, eller bara för rökare eller för rödhåriga, eller hur ser statistiken ut när alla parametrar redovisas? Hur påverkas det hela av trista, våta vintrar (som på Hornsgatan...)?

Året-runt-däck och "friktionsdäck" (antar att man menar dubbfria vinterdäck) kan säkert vara farliga på vissa underlag och med viss körstil. Men hur farligt är det för förare, som känner till däckens begränsning (inte så bra på "blankis") och anpassar körningen? Ja, jag vet att det finns svårupptäckt is, men har man varit i trafiken några år, får man lite sund misstänksamhet mot vägbanor vintertid; bara för att det ser ut som torr asfalt behöver det ju inte vara det, liksom. Under vissa väderförhållanden är det ju faktiskt helt orimligt att vara så optimisitisk. Om man vet vad man ger sig in på tror jag inte det är stor risk att man dödas av sina däck.
#1085927
Kan dra en story som visar att verkligheten inte är så enkel att det bara handlar om dubb vs dubbfritt på vintern.

I vintras åkta jag exakt samma 40 mila sträcka i samma väder 3 dagar i följd med 3 olika bilar. Den ena bilen hade sprillans nya dubbdäck, den andra nya dubbfria, den sista halvslitna dubbdäck. Det var ungefär -5 och ingen nederbörd, vägsträckan E4 Sthlm-Linköping och tillbaka.

Hur gick det då? Jo, bilen med helt nya dubbdäck var överlägset sämst på vägen! Det kändes i princip som att åka runt på isgata. Däcken var General Altimaxx nånting (som ska vara en kopia på typ Michelin) och bilen FWD.

Den bästa bilen var den med nya Hakka R dubbfria. Om det var något jag reagerade på med dessa tre bilar så var det hur bra de här däcken var. Det kändes nästan som barmark.

Den näst bästa bilen på vägen var den med halvslitna dubbdäck. Det var Goodyear nånting men den här bilen var 4WD så det är lite svårt att säga vad som gav vad.

Detta ska ju inte ses som någon statistiskt säker undersökning av någonting men jag tror det nyanserar debatten en smula om "dubbfritt" vs "dubbat" som att det ena enbart skulle vara bättre än det andra. Det finns fler aspekter att ta hänsyn till. I mitt fall så säger alltså märket betydligt mer än huruvida det satt dubb i det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]