Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av WillOzellman
#1074029
Tjena.

Jag tänkte köpa en s60 och den verkar inte ha den där sensorn/radarn på frontgrillen. Är det en del av driver support? Vad är det man går miste om utan driver support? Som jag förstår det är city safety en funktion som kommer som standard.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1074036
City safety har du väl som standard men driver support är tillval.
Radarn i fronten är till den adaptiva farthållaren. Har du en gång kört med den vill du nog inte vara utan den. En av de bästa finesserna med nyare Volvobilar.

Är det några mer finesser du önskar på nya bilen?
av WillOzellman
#1074039
Perra83 skrev:City safety har du väl som standard men driver support är tillval.
Radarn i fronten är till den adaptiva farthållaren. Har du en gång kört med den vill du nog inte vara utan den. En av de bästa finesserna med nyare Volvobilar.

Är det några mer finesser du önskar på nya bilen?
Jag vet att vissa bilar har automatisk avstängning av helljus och sånt men det är inget jag känner att jag behöver. Beroende på vad som ingår i driver support paketet så är det nog bara adaptiv farthållare jag kommer sakna.
av andersuw
#1074087
Enligt broschyren för min egen bil (V70 -15) ingår följande i förarstödspaketet. Gissar att det är likartat på S60. Men det kan finnas variationer i vad som ingår mellan olika årsmodeller.

• Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms
– Adaptiv farthållare ACC – Adaptive Cruise Control
– Köassistent (aut)
– Kollisionsvarnare med autobroms
– Pedestrian/Cyclist Detection
– Avståndskontroll (Distance Alert System)
• Driver Alert System
– LDW – Lane Departure Warning
– Trafikskyltsinformation (Road Sign Information)
– Aktivt helljus (Active High Beam)
– Driver Alert Control
– Forward Collision Warning
• BLIS – Blind Spot information System

Bra grejer det mesta tycker jag. Funkar också som det skall i de flesta fall även om det kan finnas specialfall där tekniken missar lite. Trafikskyltsinformation betyder i praktiken att bilen läser hastighetsbegränsningen från skyltarna efter vägen och visar gällande begränsning i kombiinstrumentet (i alla fall om man som jag har digitalt instrument). Funkar jättebra tycker jag. Väldigt sällan den missar något.
Användarvisningsbild
av Derank
#1074157
driver support är inget att sucka efter i min värld iaf, jag tyckte det mesta var grymt irriterande, hade en V60 till låns som envisades med att sänka volumen på stereon varje gång jag gjorde en omkörning och så skakade den i rattern ?? helt idiotiskt. Och det där blis som blinkar i ögonvrån hela tiden, nä, rent ut sagt bara störande, men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1074230
.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1074231
Derank skrev:.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av andersuw
#1074282
Hmm. Jag tycker inte de här systemen behöver vara "superspännande" utan bara användbara. Och det är ju även "gamla" BLIS även om det nya kanske är ännu bättre. Erfarenheten har lärt mig att se mig noga om vid filbyte, inte bara med hjälp av yttre spegel utan också med huvudvridning. Nu slipper jag ibland att göra någondera därför att BLIS redan berättat för mig att det finns något där som förhindrar säkert filbyte.

Sedan kan man ju alltid hoppas att de varningar som levereras lär vissa förare att köra lite bättre. Gillar man inte att det vibrerar eller låter vid filbyte kan man kanske lära sig att använda blinkers. ;-)

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]