Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1071210
Det är sedan några år väl känt att bilar som är utrustade med vad Volvo kallar Keyless Drive (det vill säga ett system där man såväl kan öppna bilen som köra iväg med den med nyckeln kvar i fickan) öppnar nya, enkla och synnerligen effektiva stöldvägar. I korthet handlar det om att tjuvarna förser sig med signalförstärkare (för någon hundralapp eller två) som förstärker den svaga signalen från bilens antenner (som bara har en räckvidd på någon meter eller så) så att de kan fångas upp av en nyckel som befinner sig en bra bit därifrån. Nyckelns signal, som är starkare än den från bilens antenner, kan sedan förstärkas tillbaka och låsa upp bilen. Det är därefter bara för tjuvarna att kliva in i bilen, starta den och köra iväg på precis samma sätt som ägaren själv.

Tjuvarna kan sedan förstås inte utan vidare stänga av motorn och starta den på nytt någon annanstans. Men de kan hinna långt utan att stänga av motorn (det går ju att tanka med motorn igång) och kan sedan i godan ro ägna sig åt arbetet med att förse bilen med nya nycklar och ny identitet om det är planen. Alternativt kan de plocka ned den i delar för försäljning eller för iordningsställande av andra bilar med ur stöldsynpunkt oklanderlig identitet som de skaffat sig på legal väg (t.ex. krockskadade bilar). De kan förstås också länsa bilen på värdesaker, inklusive lätt löstagbara delar, och sedan lämna den där den ursprungligen var eller dit de kört den.

Det finns nu ett enkelt sätt att skydda sig mot denna typ av stölder, nämligen att stoppa nyckeln i en så kallad Faradays bur, det vill säga ett metallskal av något slag som förhindrar kommunikation via elektromagnetisk strålning. Sedan jag skaffade mig en bil med Keyless Drive i höstas har jag letat efter en ändamålsenlig produkt av detta slag. De jag först hittade kostade dock en vacker slant (säg 400 kr per styck eller så). Till sist fann jag dock den synnerligen rimligt prissatta variant jag länkar till nedan, uppenbarligen enligt annonsen tänkt för lite andra ändamål än just nycklar till keylessbilar men inte desto mindre utlovandes ett fullgott skydd (90 dB/99,9 procent signalförsvagning).

http://www.ebay.com/itm/201098304588?_t ... EBIDX%3AIT

Jag chansade på att beställa ett par sådana för 20 kr styck. Fick dem idag, har just varit ute och testat på min V70 D4 -15 och kan konstatera att de funkar utmärkt. Med nyckeln i fodralet går det inte att låsa upp bilen även om jag håller fodralet mot dörrsidan. Man måste bara komma ihåg att stoppa nyckeln i det inre, inte det yttre, facket i fodralet. Jag gjorde först misstaget att välja fel fack och då funkade det förstås inte eftersom bara ena sidan av nyckeln då skyddas av metallhöljet. ;-)

Nu är detta fodral inget jag tänker mig att använda i vardagslag eftersom fodralet förtar hela poängen med keylessystemet. Däremot kan det vara tryggt att kunna stoppa nyckeln i fodralet om jag någon gång tvingas parkera på ett ställe där jag misstänker att det kan finnas tjuvar i faggorna som också kan lura ut ungefär var nyckeln till bilen finns.

Några länkar för dem som är intresserade av att veta mer om stölder av keylessbilar:

http://www.vibilagare.se/nyheter/nyckel ... -latt-byte

http://www.nytimes.com/2015/04/16/style ... .html?_r=0
#1071257
Jag såg artikeln/reportaget kring det som cirkulerade häromdan, jag var helt 100 på att man inte kunde köra ifrån nyckeln (bilen skulle då stänga av sig), men tydligen inte..?
#1071298
grillchips skrev:Jag såg artikeln/reportaget kring det som cirkulerade häromdan, jag var helt 100 på att man inte kunde köra ifrån nyckeln (bilen skulle då stänga av sig), men tydligen inte..?
Jo man kan köra ifrån nyckeln när man väl fått igång bilen. Det är inte heller orimligt att det funkar så av skäl andra än dem som har med stöldskydd att göra. Säg t.ex. att det blir fel på nyckeln eller batteriet i den tar slut så att bilen inte längre känner att den finns där. Man vill då förstås inte att bilen plötsligt lägger av, särskilt om det skulle hända mitt i en omkörning. ;-)
#1071302
andreas 80 skrev:Undrar om VOC har möjlighet att slå av motorn?
Vet att de kan tracka i realtid och slå på immo så nycklarna slutar fungera.
Det är åtminstone tänkbart att de har den möjligheten rent tekniskt. Men jag betvivlar att de skulle använda sig av den annat än möjligen på direkt begäran av polis och då bara under förutsättning att polisen kan intyga att det är helt ofarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
#1072055
Det gamla tricket med rattkrycka samt dold strömbrytare i bilen visar sig uppenbart forfarande vara det bästa om man vill ha bilen kvar när detta tar lite tid och ofta är något en biltjuv vill undvika.

I en nära framtid så kan man väl få se självkörande bilar som parkerat utanför stormarknaden och som plötsligt far iväg utan förare från detta område.Tekniken kommer alltid att ha sina begränsningar beroende på att den uppfunnits av en människa som också kan bryta denna kedja av säkerhet.
#1072115
Jag skulle inte heller oroa mig nämnvärt som V70 ägare. Bilen tillhör inte målgruppen för den här typen av tjuvar.

Kör man Range Rover, X5, X6, Cayenne eller liknande skulle jag vara betydligt mera försiktig.
#1072384
Derank skrev:Jag tror ni oroar er för mycket.
Vad får dig att tro det?
#1072386
Lövet skrev:Jag skulle inte heller oroa mig nämnvärt som V70 ägare. Bilen tillhör inte målgruppen för den här typen av tjuvar.

Kör man Range Rover, X5, X6, Cayenne eller liknande skulle jag vara betydligt mera försiktig.
Hmm. Enligt den här artikeln var tjuvarna tonåringar och de bilar de intresserade sig för bland annat Mazda 3 och Prius.

http://www.nytimes.com/2015/04/16/style ... .html?_r=1
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!