Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1063948
Fick punktering på bilf*n idag så det är smått akut!!

Specialhylsan är borta(!!!) för (vad jag tror) Volvos original fälglås.
I dessa bultarna så sitter spåret längst in och bultens förlängning är helt lös och bara snurrar när man sätter hylsa på.

Dem förslagen jag läst här om att svetsa på en hylsa alternativt slå på hylsan lär inte fungera för oavsett så kommer den bara fortsätta snurra...

Hur ska jag göra?? Hjäälp!
#1064002
Oja det kan man lugnt säga. Bilen är fullständigt vänd upp o ner, ut o in... även garaget nu under kvällen.
Detta kan inte vara unikt hos en däckverkstad eller framför allt inte hos Volvo själva?
Men frågan är hur mycket jobb de är/hur dyrt de slår
#1064027
Priset minns jag inte, men en Volvoverkstad fixar detta och säkert många andra verkstäder också.
Frågan är väl bara hur du skall få bilen till en verkstad? Bärgare eller be någon kompis om hjälp och ni hyr en biltransportvagn? Med bärgare har du kanske någon form av räddningsförsäkring? Undersök möjligheterna.
#1064040
Faktiskt så ska det gå, tror jag. Någon på swedespeed länkade en sida med ett företag som vad jag förstod tillhandahåll volvos låsbultar (eller något sånt). Man kunde fylla i ett formulär och inkludera något nummer från låsbultarnas emballage samt motivering, "varför vill du ha en ny nyckel" - "har tappat bortden gamla" osv.

Men jag hittar inte sidan nu och det är väl föga intressant om det är akut med att laga bilen.
#1064044
När jag drog sönder min "nyckelhylsa" så åkte jag bara till Volvo så testade vi vilken av de ca 20 varianterna som jag hade och sedan beställde en ny.

Det var dock av denna typ:
Bild
#1064051
Obs!

Om en låsbar bult av någon anledning inte går att lossa måste den skäras sönder. På grund av bultens höga säkerhetsnivå är detta den enda servicelösning som rekommenderas.

Obs!

Reservnyckel går inte att beställa, istället rekommenderas ny sats med låsbara bultar om kunden har förlorat sin nyckel.

Gäller denna modell..

Bild
#1064068
Uninium skrev:Obs!

Om en låsbar bult av någon anledning inte går att lossa måste den skäras sönder. På grund av bultens höga säkerhetsnivå är detta den enda servicelösning som rekommenderas.

Obs!

Reservnyckel går inte att beställa, istället rekommenderas ny sats med låsbara bultar om kunden har förlorat sin nyckel.

Gäller denna modell..

Bild
Just precis den satsen jag har, glömde bort att länka den åt er.
Jag får ringa Volvo idag och fråga.. men att skära bort den låter drastiskt, den är ju infälld i alu-fälgen? Så det måste innebära rejäla skador på fälgen också?
#1064093
Det första jag bukar göra är att slänga skiten och sätta dit de vanliga skruvarna.
BILTEMA har en sats som är avsedd att lossa låsskruvar med.
Verktygssatsen heter: Avdrager för låsbara hjulbultar 7 st art 19-1268 sidan 81 i nya katalogen. (obs man menar väl hjulskruvar)
Ett ant tip, jag bytte kylare i min S70 förra veckan.
En svestad mutter släppte och det var väldigt rångt och jävligt att hålla emot den, varken polygrip rörtång hjälpte.
Ingen chans at kap en med vinkelsip.
Jag hade en sk mutterspräckare, den fick plats och man kunde spräcka muttern, den gav sig likaförb inte. Men den gav ett mothåll så att det gick att skruva lös skruven som sitter underifrån.
En mutterspräckare kan ge ett så bra tag i skallen på en kodskruv att den kanske kan lossas, kan dock bero på fälgens utseende..

Hoppas du finner de vanliga skrivarna......

de
Roy

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]