Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av syclone
#1061830
Hej!

Minstingen börjar växa ur sitt babyskydd och tanken är att han ska få ta över brorsans Besafe Izi kid x3.
Vi behöver med andra ord en bilbarnstol för grabben på 2,5 år och ca 15-16 kg, bakåtvänd naturligtvis.

Stolen han har nu är som sagt Besafe Izi kid x3 och den är på tok för klumpig för att ha bakom förarstolen så den sitter höger bak, så vi är på jakt efter en ny smidigare som samtidigt har bättre plats för benen än nuvarande stol och som hamnar vänster bak.
Vi har kollat lite på Britax multitech, maxi cosi mobi men vet inte hur stora dom är.

Vad kör ni andra med för bilbarnstolar i första modellens V70/855 och man kan sitta vettigt framför? (Är 184cm lång)
av Lövet
#1061877
Vi har Britax HiWay-II som ska vara bland det minsta som går att få tag på. Men helt ärligt, skillnaden mot BeSafe (har en sån också) är inte stor, några centimeter mindre utrymme i längsled kanske den tar.
av syclone
#1061951
Lövet skrev:Vi har Britax HiWay-II som ska vara bland det minsta som går att få tag på. Men helt ärligt, skillnaden mot BeSafe (har en sån också) är inte stor, några centimeter mindre utrymme i längsled kanske den tar.
Jaså det är så lite skillnad alltså?
Jag har fått intrycket att Besafe ska ta mycket plats när man läst lite på nätet och som vi själva upplever men det är kanske inte är så illa?
Vad tycker du om Britax Hi-way II?
Är det bättre benutrymme på den än på Besafe?
av Lövet
#1061995
Själva stolen är rätt liten, men för att få rätt ryggstödslutning (det kan inte justeras) så måste den monteras ganska nära kanten på baksätet. Det gör att den tar nästan lika mkt plats som en större stol.
av syclone
#1062238
Lövet skrev:Själva stolen är rätt liten, men för att få rätt ryggstödslutning (det kan inte justeras) så måste den monteras ganska nära kanten på baksätet. Det gör att den tar nästan lika mkt plats som en större stol.
Ja det låter ju som att det inte är så stor skillnad mellan dom då.
Fast varje cm gör ju gott, det är trångt för mig höger fram, lär inte vara kul att köra i den sittställningen.

Vad säger ni andra, ingen med erfarenheter i ämnet?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1062407
Vi hade en Britax Multitech II till vår 3åring i ett par år (gick från babyskydd till den) och den funkade bra tills dess att han plötsligt blev lång. Nu kör vi förvisso en V50 men att ha den stolen idag bakom föraren hade varit omöjligt, antingen får man sitta som en räka eller så får barnet göra det. Den sista tiden fick stolen sitta såpass långt på kanten av sätet att det var löjligt, men detta för att grabben skulle få plats med sina ben överhuvudtaget. Dessutom är stolen rätt bred och han fick lite ont i rumpan vid längre bilfärder.

Stolen fick svärmor ta över så hon har en egen vid tillfällen de behövs, och vi köpte en Axkid Minikid som är smalare och lite nättare i övrigt men den känns absolut inte mindre säker. Lättare att installera, justerbar lutning (dock ej med barnet i stolen), och då kunde vi skicka in stolen lite mer mot baksätets rygg utan att han behöver tugga på sina knän.
Det är ett jävla gissel det där med bilstolar och jag står själv inför dilemmat var vi ska ha babyskyddet inför unge #2 som ska kläckas om drygt 8v...

Bara för informationen och jämförelsens skull:
Barnet i fråga: strax över 3 år.
Vikt: 17kg.
Längd: 103cm.
av Lövet
#1062417
grillchips skrev:står själv inför dilemmat var vi ska ha babyskyddet inför unge #2 som ska kläckas om drygt 8v...
Vi körde bebis i babyskydd bakom mig och det äldre barnet i sin bakåtvända stol höger bak. Det var det enda sättet vi fick ihop det på. Jag är 189cm och babyskyddet var ett Maxi-Cosi cabriofix med bältesfäste till basen. Den senare rekommenderas starkt! Mycket snabbare att montera än isofix, trycker inte sönder klädseln och kan enkelt flyttas mellan bilar.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1062441
Vi tänkte snåla och använda det förra babyskyddet, sambon vill kunna sitta bredvid nykomlingen så vi ska prova att ha henne i mitten så får sambon sitta bakom mig, det är trots allt stället med mest plats just nu. Dock inte i sidled men sambon gnällde inte när vi provade. Alternativet är att ha någon av de små i fram och stänga av airbagen, helst den minsta då jag inte kunde se högerspegeln alls med Britax multitech II i framsätet...
Spontant vill jag bara skita i det och köpa ny och större bil direkt men man kan inte få allt jämt.. sägs det. :D
av syclone
#1062488
grillchips skrev:Vi hade en Britax Multitech II till vår 3åring i ett par år (gick från babyskydd till den) och den funkade bra tills dess att han plötsligt blev lång. Nu kör vi förvisso en V50 men att ha den stolen idag bakom föraren hade varit omöjligt, antingen får man sitta som en räka eller så får barnet göra det. Den sista tiden fick stolen sitta såpass långt på kanten av sätet att det var löjligt, men detta för att grabben skulle få plats med sina ben överhuvudtaget. Dessutom är stolen rätt bred och han fick lite ont i rumpan vid längre bilfärder.

Stolen fick svärmor ta över så hon har en egen vid tillfällen de behövs, och vi köpte en Axkid Minikid som är smalare och lite nättare i övrigt men den känns absolut inte mindre säker. Lättare att installera, justerbar lutning (dock ej med barnet i stolen), och då kunde vi skicka in stolen lite mer mot baksätets rygg utan att han behöver tugga på sina knän.
Det är ett jävla gissel det där med bilstolar och jag står själv inför dilemmat var vi ska ha babyskyddet inför unge #2 som ska kläckas om drygt 8v...

Bara för informationen och jämförelsens skull:
Barnet i fråga: strax över 3 år.
Vikt: 17kg.
Längd: 103cm.
Det va ju typiskt med multitechen, har ju som sagt funderat på en sån..
Ja bilbarnstolar är en hel djungel har vi märkt!
Vi har ett Acta Graco babyskydd nu, den får plats bakom mig när jag kör utan problem och lill killen sitter och sover bra i den.
Minns inte vad modellen heter dock..
Användarvisningsbild
av grillchips
#1062513
Jotack.
Men ha dock i åtanke att vi kör en V50, den är ju en aning mindre i utrymmena och 10cm extra här eller där skulle faktiskt göra stor skillnad i vår bil och din V70 torde kanske ha dessa extra bitar att ta av?
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]