Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av tedted
#1061214
Hej!

Jag har ännu inte fått min Volvo med City Safety men hur funkar det med personer framför?
Om en eller flera rånare eller vägpirat hoppar ut framför bilen eller blockerar vägen. Kommer jag kunna köra förbi med City Safety aktiverat?

Med en bil utan City Safety kan man forcera ett hinder och själv styra hastigheten.
av ThunderAce
#1061219
systemet är gjord att den ska bromsa för eventuella fotgängare som kommer i vägen för bilen
så det du säger är fullt möjligt, är systemet igång och en sådan person hoppar ut framför bilen
så kommer det bromsa till stopp, dock så gäller det för personen i fråga att hålla reda på
om bilen han ska hoppa ut framför har det systemet annars riskerar han/hon att bli överkörd

långsökt men fullt möjligt, dessutom så finns det komplement i bilen där samtliga dörrar låses när man kör iväg
så att de inte går att öppna utifrån så tillsammans med det så är man ganska säker ändå

sen är frågan om man själv är med om en olycka och inte kan öppna dörrar inifrån så kommer ingen in heller
som kan hjälpa en

finns fördelar och nackdelar med systemen som finns på bilarna
av tedted
#1061228
Nya V90 ska öppna dörrarna efter en olycka.

Hittade följande i manualen för XC90
City Safety aktiverar inga auto-bromsingrepp vid kraftig acceleration.
Ett pågående bromsingrepp kan alltid avbrytas genom att föraren trycker hårt på gaspedalen.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1061246
Precis du kan alltid gasa dig ur ett bromsingrepp.

Autoupplåsning antar jag bara sker om t.ex. airbag utlöses eller vid kraftigare kollision. Fast hur många kör med låsta dörrar i sverige?
av Droopy
#1061297
tedted skrev:Hej!

Jag har ännu inte fått min Volvo med City Safety men hur funkar det med personer framför?
Om en eller flera rånare eller vägpirat hoppar ut framför bilen eller blockerar vägen. Kommer jag kunna köra förbi med City Safety aktiverat?

Med en bil utan City Safety kan man forcera ett hinder och själv styra hastigheten.

Låter ju extremt korkat att någon rånare skulle hoppa ut framför en bil som kör.......tror du kan vara rätt så lugn såvida du inte bilar igenom några riktiga ghetton i Mexico.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1061793
Jag kör alltid med "autolåsning" av dörrarna ! Att kasta ut föraren vid tex ett stoppljus eller liknande är ju snart det enda och smidigaste sättet att sno en bil på :shock:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1066840
Perra83 skrev:Jag låser dörrarna rätt ofta nu. Vet att fler och fler gör det.
Det är det många som gör bland annat jag själv. Det trista är ju att rutan är jätte enkel o slå in man slår på rätt punkt.
Men låsa det är väl vad man kan göra.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1066841
Droopy skrev:
tedted skrev:Hej!

Jag har ännu inte fått min Volvo med City Safety men hur funkar det med personer framför?
Om en eller flera rånare eller vägpirat hoppar ut framför bilen eller blockerar vägen. Kommer jag kunna köra förbi med City Safety aktiverat?

Med en bil utan City Safety kan man forcera ett hinder och själv styra hastigheten.

Låter ju extremt korkat att någon rånare skulle hoppa ut framför en bil som kör.......tror du kan vara rätt så lugn såvida du inte bilar igenom några riktiga ghetton i Mexico.
Du behöver inte åka så långt för att det ska hända.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]