Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
#1049937
Hej

Fråga, har fått felkod UEM-0004 på bilen, kollade upp i VIDA efter att larmet falsklarmat några gånger.
Bilen har stått avställd en tid med batteriet urkopplat, naturligt då är att batteri-backupen i sirénen går in och förmodligen blivit tömt.
Om man då ställer bilen på laddning, ladder man upp batteriet igen eller är det "kört" för den?

// J
av ThunderAce
#1049960
bateriet i sirenen laddas i samband med körning, räcker nog inte att ladda bilbatteriet och koppla in den bara för
att får ladning på batteriet i sirenen.
Användarvisningsbild
av wissel
#1050577
Om batteriet varit med 8-10 år så brukar det vara kört, risk för läckage som förstör kretskortet i sirenen.
av andersuw
#1050637
wissel skrev:Om batteriet varit med 8-10 år så brukar det vara kört, risk för läckage som förstör kretskortet i sirenen.
Har ännu inte haft något bekymmer med sirenbatteriet på min V70 T5 -02 ännu trots att bilen är snart 14 år gammal. Tycker du att detta är något man bör byta i rent förebyggande syfte eller kan man lugnt vänta tills dess man får någon form av felindikation? Och vet du på ett ungefär vad Volvo tar för ett nytt larmbatteri?
av ThunderAce
#1050640
Volvo säljer komplett siren, köpa batteriet separat hos volvo finns inte. Däremot köpa batteriet nån annanstans och byta
är inge bekymmer, dock så måste sirenen kapas upp med såg då den är limmad och inte kan öppnas på ett lätt sätt
av andersuw
#1050643
ThunderAce skrev:Volvo säljer komplett siren, köpa batteriet separat hos volvo finns inte. Däremot köpa batteriet nån annanstans och byta
är inge bekymmer, dock så måste sirenen kapas upp med såg då den är limmad och inte kan öppnas på ett lätt sätt
OK. Erinrar mig nu från gamla trådar jag läst att det är så det funkar. Men var kan man få tag på ett friskt batteri till den här årgången bilar utom genom att köpa komplett siren hos Volvo? De färskaste larmsirener man kan hitta på skroten är ju runt sju år (förutsatt att det överhuvudtaget funkar att ta en siren från en sen P2:a och sätta i en relativt tidig bil som min). Någon som vet vad Volvo tar för komplett siren?
av ThunderAce
#1050707
andersuw skrev:
ThunderAce skrev:Volvo säljer komplett siren, köpa batteriet separat hos volvo finns inte. Däremot köpa batteriet nån annanstans och byta
är inge bekymmer, dock så måste sirenen kapas upp med såg då den är limmad och inte kan öppnas på ett lätt sätt
OK. Erinrar mig nu från gamla trådar jag läst att det är så det funkar. Men var kan man få tag på ett friskt batteri till den här årgången bilar utom genom att köpa komplett siren hos Volvo? De färskaste larmsirener man kan hitta på skroten är ju runt sju år (förutsatt att det överhuvudtaget funkar att ta en siren från en sen P2:a och sätta i en relativt tidig bil som min). Någon som vet vad Volvo tar för komplett siren?
Man köper ett batteri som motsvarar den som är i sirenen, laddningsbart 7,2volt närmare bestämt
Köper den lite var som helst, inte köpa siren och plocka över, finns sirener att komma över som är
tillverkade ganska nyligen.

Köpte min för 500kr tilverkningsår 2011
av andersuw
#1050713
ThunderAce skrev:Man köper ett batteri som motsvarar den som är i sirenen, laddningsbart 7,2volt närmare bestämt
Ja, jag hittade specen på batteriet. Tre NiMh-celler på vardera 2,4 V.
ThunderAce skrev:Köper den lite var som helst,
Exempelvis var? Och finns det färdiga batteripack eller måste man köpa cellerna separat och göra sitt eget?
av ThunderAce
#1050756
andersuw skrev:
ThunderAce skrev:Man köper ett batteri som motsvarar den som är i sirenen, laddningsbart 7,2volt närmare bestämt
Ja, jag hittade specen på batteriet. Tre NiMh-celler på vardera 2,4 V.
ThunderAce skrev:Köper den lite var som helst,
Exempelvis var? Och finns det färdiga batteripack eller måste man köpa cellerna separat och göra sitt eget?
Exempel
http://www.batteriexperten.com/sv/artik ... cgodJCkLwA

Färdig pack dock med kontakt men det är bara modifiera så den passar på kretskortet

Goggla så kommer du få upp en hel del träffar, finns lite varstans
av andersuw
#1050758
ThunderAce skrev:Exempel
http://www.batteriexperten.com/sv/artik ... cgodJCkLwA

Färdig pack dock med kontakt men det är bara modifiera så den passar på kretskortet

Goggla så kommer du få upp en hel del träffar, finns lite varstans
OK. Tack!

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]