Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
#1051218
Enklaste lösningen är faktiskt att bara skippa sirenbatteriet. Vilken säkerhet tillför detta när man väger in risken för att det nya batteriet också kan börja läcka?
Lyckas någon ta sig in i bilen för att sen åla sig bak i bagaget och där koppla loss startbatteriet så har man antagligen nog med bekymmer redan.
Samma sak om tjuven är tillräckligt kunnig för att veta vad som ska göras under huven för att tysta sirenen.

Nej, väck med batteriet säger jag! Borde vara standardunderhåll på bilen när den blir några år.
Avlägsnade det på min -02:a förra året. Allt fungerade som vanligt efteråt och inga felkoder. Det gamla batteriet var helt förbrukat och hade även börjat läcka. Elektrolyten hade dock inte nått fram till kretskortet, men bara en tidsfråga innan så hade skett och jag fått skaffa en ny siren istället.

Sirenen är som sagt limmad och måste kapas isär. Finns guider om man letar. :)
Viktigt att man limmar ihop ordentligt sen så att inte fukt tränger in och gör samma skada som ett kasst batteri.
av andersuw
#1051346
volvo244gle skrev:Enklaste lösningen är faktiskt att bara skippa sirenbatteriet. Vilken säkerhet tillför detta när man väger in risken för att det nya batteriet också kan börja läcka?
Lyckas någon ta sig in i bilen för att sen åla sig bak i bagaget och där koppla loss startbatteriet så har man antagligen nog med bekymmer redan.
Samma sak om tjuven är tillräckligt kunnig för att veta vad som ska göras under huven för att tysta sirenen.

Nej, väck med batteriet säger jag! Borde vara standardunderhåll på bilen när den blir några år.
Avlägsnade det på min -02:a förra året. Allt fungerade som vanligt efteråt och inga felkoder. Det gamla batteriet var helt förbrukat och hade även börjat läcka. Elektrolyten hade dock inte nått fram till kretskortet, men bara en tidsfråga innan så hade skett och jag fått skaffa en ny siren istället.

Sirenen är som sagt limmad och måste kapas isär. Finns guider om man letar. :)
Viktigt att man limmar ihop ordentligt sen så att inte fukt tränger in och gör samma skada som ett kasst batteri.
OK. Det är också en tanke!
av JEriksson
#1066901
Kan göra en liten uppdatering, det blev en helt ny siren från Volvo...

Kollade som sagt på Bildelsbasen och de som finns där skulle de ha runt 8-900:- för och de är lika gamla som den dåliga man redan har, tyckte de var för dyra mot vad en ny kostar som jag fick för drygt 2000:-.
Annat alternativ jag som fanns var att helt koppla ur larmet, men då bilen är en S60 R så kändes detta inte som ett alternativ. Sedan skulle också mjukvaran kosta närmare 4000:- om man ville ha larmet inkopplat igen (och fortfarande en dålig siren).
När Volvo sen skulle ha drygt 300:- för operationen för att byta sirénen så blev det så att de fick göra hela arbetet med en ny en.

Bad dock att få den gamla tillbaka som jag tänkte öppna och se om kretskortet klarat sig, har det gjort det tänkte jag ta bort batteriet för att ha som "bra ha" sak på hyllan... Vem vet om det är någon i bekantskapskretsen som kan behöva den?
Nu gäller det bara att få tummen ur och öppna den

/ J
Användarvisningsbild
av Pickadoll
#1075773
Får lägga upp detta på min att göra lista i sommar. Verkar var simpelt att avlägsna batteriet men tar en stund.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]