Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#69971
Hej,

Jag jobbar just nu med ett ärende för en klient vars XC70 blivit stulen (02). Eftersom det enligt försäkringsbolagets besiktningsman/utredare inte fanns brytmärken och alla uppsättningar nycklar/transpondrar fanns kvar så anser försäkringsbolaget att det inte är ett försäkringsfall. Det betyder att de inte ger ut någon ersättning.

Jag fick idag reda på att det tar ca 2 minuter för en någorlunda tekniskt bevandrad person att "lösa problemet" att köra iväg med bilen utan att ha tillgång till originalnycklarna till bilen. Min källa vill dock inte av olika skäl vittna.

Kan någon ge förslag på någon person med integritet och kunskap om hur immobilizer och stöldskydd fungerar, som vet hur man tar sig runt dessa spärrar, och som kan/vågar vittna?

/T
Användarvisningsbild
av CarMan
#69980
Jag har bra koll på systemet. jag kan inte komma på nåt sett att få igång bilen utan att ha en inkodad transponder.

men det är ju fortfarande en bil vi pratar om, tar inte så långtid att dra up den på en släpkärra o köra iväg med den!
Användarvisningsbild
av CarMan
#69981
Vad är det för typ av bil vi pratar om. har själv varit i kontakt med kplisen vid et liknande fall.
då gälde det en Hyrbil.
har "din" bil vid något till fälle haft nån annan förare?
fungerar alla nycklar som idag finns?
är bilen hittad?
av Frigge
#70152
Ja, jag håller med Carman. Känner mig ganska insatt i dessa system i Volvo och det är näst intill omöjligt att köra iväg med bilen. Bilar som stjäls idag stjäls med nyckel eller med kärra. Bara att ta sig in i en Volvo med tex laminerade rutor är en bedrift. Har svårt att se att bolaget kan avskriva en stöld på det sättet om alla nycklar finns hos ägaren till bilen.
av ToKa
#70200
Tack för svaren,

Här kommer ytterligare info. Min "gubbe" har kvar alla nycklar, bilen har enligt Volvia/Ifs utredare inga brytskador någonstans (dock att låscylindern till bakluckan inte kan hittas).Bilen var totalt utbränd när den återfanns några dagar senare, och motorhuven hade smält. Styrenheten menar han "fanns på plats". Utredaren menar implicit att min "gubbe" själv iscensatt tillgreppet. Inga fler nycklar/transpondrar har tagits ut från Volvo.

Min "gubbe" har inga som helst motiv att iscensätta tillgreppet, och var dessutom utomlands när det skedde. Han kunde lika gärna sålt bilen om pengarna hade vari det intressanta.


Det kan väl vara så att bilen faktiskt är nycklelkörd, men inte av min gubbe med de nycklarna som finns. Alltså måste nycklarna komma någon annanstans ifrån, eller bilen körts med någon annan typ av "utrustning".

/T
av S60AWD2.5T
#70228
Jag förstår att bolaget har sin ståndpunkt.

Alla larmklockor ringer !!! bedrägeri.

1. Vem lastar en XC70 på kärra och bränner upp den utan att ha slaktat den?

2. Ägaren är utomlands? Ser ju utmärkt ut, men.

3. Citerar "Min "gubbe" har inga som helst motiv att iscensätta tillgreppet"
Vet du verkligen det?

Jag hoppas naturligt vis att din "gubbe" har rätt och bolaget fel.
Men det blir nog en sak för rättsväsendet.
Försäkringsbolagen är starka och har deras larmklockor börjat så ger de sig inte lätt. Egen efterforskning vore bra.


En liten historia från gångna tider.
Kompisens 900 turbo blev stulen. Väldigt vanligt då.
Bilen hittas 20 mil hemmifrån med sönderkörd motor.
Bolaget skriker bedrägeri. Kompisen blir sur som fan.
Kompisen åker till macken där bilen hittats och hör sig för.
Mackkillen uppger att han sett en långhårig lallare med hund
lämna bilen och fråga om telefon eller dylikt.
Senare samma dag anmäls en annan bil stulen vid macken.
Det styrks av lokal polis.
Detta faktum meddelas bolaget varvid pengar omgående utbetalas.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#70235
ToKa skrev:Tack för svaren,

Här kommer ytterligare info. Min "gubbe" har kvar alla nycklar, bilen har enligt Volvia/Ifs utredare inga brytskador någonstans (dock att låscylindern till bakluckan inte kan hittas).Bilen var totalt utbränd när den återfanns några dagar senare, och motorhuven hade smält. Styrenheten menar han "fanns på plats". Utredaren menar implicit att min "gubbe" själv iscensatt tillgreppet. Inga fler nycklar/transpondrar har tagits ut från Volvo.

Min "gubbe" har inga som helst motiv att iscensätta tillgreppet, och var dessutom utomlands när det skedde. Han kunde lika gärna sålt bilen om pengarna hade vari det intressanta.


Det kan väl vara så att bilen faktiskt är nycklelkörd, men inte av min gubbe med de nycklarna som finns. Alltså måste nycklarna komma någon annanstans ifrån, eller bilen körts med någon annan typ av "utrustning".

/T
Det går att stjäla S80/S60/V70 <-2002 utan att göra ingrepp
i bilen. hur det görs tänker jag inte berätta men det kräver att man får upp huven. Och har man larm kommer det ju låta, men även det
går att gå förbi.

Har man alla nycklarna, och varit utomlands och kan styrka det,
då ska man fan inte ge sig mot försäkringsbolaget.
av ToKa
#70330
Full förståelse för synpunkterna, och

1. Ingen aning. Klart kaijko. Men världen är full av knasluvor. Har ställt mig själv frågan.
2. Kan styrkas med flygbiljetter, telsamtal mm.
3. Klart. Utan att gå in närmare på det. Synnerligen hög deklarerad inkomst, Mycket små lån, mm


Det är deras utredningar som är problemet. Det finns ingen i (denna lilla) branschen som vill gå emot. Har en men han vill ha kvar sitt jobb (ja, jag vet att det finns vittnestvång, men det är inte där skon klämmer.)

/T



S60AWD2.5T skrev:Jag förstår att bolaget har sin ståndpunkt.

Alla larmklockor ringer !!! bedrägeri.

1. Vem lastar en XC70 på kärra och bränner upp den utan att ha slaktat den?

2. Ägaren är utomlands? Ser ju utmärkt ut, men.

3. Citerar "Min "gubbe" har inga som helst motiv att iscensätta tillgreppet"
Vet du verkligen det?

Jag hoppas naturligt vis att din "gubbe" har rätt och bolaget fel.
Men det blir nog en sak för rättsväsendet.
Försäkringsbolagen är starka och har deras larmklockor börjat så ger de sig inte lätt. Egen efterforskning vore bra.


En liten historia från gångna tider.
Kompisens 900 turbo blev stulen. Väldigt vanligt då.
Bilen hittas 20 mil hemmifrån med sönderkörd motor.
Bolaget skriker bedrägeri. Kompisen blir sur som fan.
Kompisen åker till macken där bilen hittats och hör sig för.
Mackkillen uppger att han sett en långhårig lallare med hund
lämna bilen och fråga om telefon eller dylikt.
Senare samma dag anmäls en annan bil stulen vid macken.
Det styrks av lokal polis.
Detta faktum meddelas bolaget varvid pengar omgående utbetalas.
av ToKa
#70332
Stämningsansökan är klar men inte ingiven :( :( . Tror att jag själv har fått sådan info att jag vet hur det gått till. Men, som sagt, det räcker inte med ett påstående i domstolen...

/T

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]