Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1010359
Nu är verkligen hösten här och en tjockare jacka har åkt på. Det slog mig i morse att jag per automatik viker undan jackan så att den inte "kläms" mellan mig och bältet samt reglerar den bit av bältet som går över höft för att det ska sitta rätt samt sträcker till det.

Tänkte se om andra på jobbet gjorde samma sak men de "hivar" det på sig och drar iväg, kanske reglerar det när de kör iväg men det betvivlar jag.

Vet inte vart jag har "lärt" mig detta men undrar, hur bältar ni er egentligen?

Finn info att tillgå om detta på ntf.se http://www.ntf.se/konsument/bilar/skydd ... t25921.asp
Bilagor
ad2852f1-3801-49d8-b36c-f8bac2b199c8.jpg
ad2852f1-3801-49d8-b36c-f8bac2b199c8.jpg (55.69 KiB) Visad 15264 gånger
#1010365
Jag ser till att bältet ligger tight mot kroppen genom att spänna upp det och är det en fluffig jacka i vägen så öppnar jag den om det inte är -20 i bilen.
Vet inte vart jag fått detta ifrån men det känns naturligt nu när man alltid gjort så.
av rid54
#1010394
Jag drar reflexmässigt i delen över överkroppen så att "höftdelen" dras åt och känner att rullen tar hem allt överskott. Har haft så många gamla bilar (varav vissa med lite tröga bälten) att det blivit en ingrodd vana. Brukar ta av jacka/rock om det inte är för kallt.
#1010401
Mycket intressant att se att "Då var man inte ensam". Man vet ju inte förrän man frågat. Självklart är det svinkallt ute och man ska in i bilen har jag med jackan stängd ett tag. :)
#1010606
Micce1980: Du undrar var du har lärt dig att dra åt bältet när du har vinterkläder med lite volym.
För flera år sedan fanns ju teve-programmet Trafikmagasinet. Där minns jag att jag första gången hörde någon som "undervisade" i detta. Det var programledaren själv, Perstad (?) som påpekade detta. Om han sedan kom på det själv eller fick tipset från någon annan vet jag inte. Om det hade kommit från någon NTF eller Polisen etc. etc. borde han ju ha sagt det. Men det gjorde han inte.

NTF om någon inte visste var Nationalföreningen för Trafiksäkerheten Främjande. På senare år var C-G Hammarlund ordförande där. Och vem var då C-G Hammarlund? Han hade en karriär som obesegrad Svensk mästare i banracing. Han körde Porsche. Senare hamnade han på Sveriges Radio. Det var lite trögt med populärmusik i Sveriges enda radiokanal på 50-talet. Men i och med C-G Hammarlund och hans program Sveriges Bilradio blev det lite mer fart och fläkt i radion med (dåtidens) populärmusik. Programmet var samtidigt ett önskeprogram. Och C-G gav goda råd till bilisterna.
Jag är lite osäker, men dagens Trafiksäkerhetsverket kanske är en efterföljare till NTF???
av rid54
#1010633
Rådlös skrev:Micce1980: Du undrar var du har lärt dig att dra åt bältet när du har vinterkläder med lite volym.
För flera år sedan fanns ju teve-programmet Trafikmagasinet. Där minns jag att jag första gången hörde någon som "undervisade" i detta. Det var programledaren själv, Perstad (?) som påpekade detta. Om han sedan kom på det själv eller fick tipset från någon annan vet jag inte. Om det hade kommit från någon NTF eller Polisen etc. etc. borde han ju ha sagt det. Men det gjorde han inte.

NTF om någon inte visste var Nationalföreningen för Trafiksäkerheten Främjande. På senare år var C-G Hammarlund ordförande där. Och vem var då C-G Hammarlund? Han hade en karriär som obesegrad Svensk mästare i banracing. Han körde Porsche. Senare hamnade han på Sveriges Radio. Det var lite trögt med populärmusik i Sveriges enda radiokanal på 50-talet. Men i och med C-G Hammarlund och hans program Sveriges Bilradio blev det lite mer fart och fläkt i radion med (dåtidens) populärmusik. Programmet var samtidigt ett önskeprogram. Och C-G gav goda råd till bilisterna.
Jag är lite osäker, men dagens Trafiksäkerhetsverket kanske är en efterföljare till NTF???
Alltså, jag har nog för mycket single malt i magen för att göra ett rimligt inlägg, men TrV är inte i närheten av NTF på något plan. TrV är en myndighet, till att börja med och de har inte en susning om vad de ska göra med alla de pengar som de har fått i tilldelning... "noll koll" är den beskrivning som kommer närmast till hands. Järnvägen är illa underhållen och behöver pengar, men eftersom det är fråga om att anlita underentreprenörer för de flesta viktiga funktioner finns det ingen som har koll på vad som egentligen är nödvändigt att fixa i första hand... alla vill ha pengar för sitt specifika kontrakt. För vägunderhåll finns det säkert en hel massa olika krav, som pekar åt olika håll och som gör att TrV inte kan pytsa ut resurserna på ett rimligt sätt. Man saknar prioriteringssystem, skulle jag påstå. Är det viktigare att minska CO2 -utsläpp än att hålla ordning på hur bilister följer gällande trafikregler? Vilket ger mest effekt? Och vilken är den önskade effekten? Minskat antal skadade i en viss ort, eller en sänkt medelhastighet på nån viss vägsträcka?
#1010659
Jag ser också till att vika undan jackan på vänster sida för att få bältet intill kroppen. Är det svinkallt (och VOC inte har körts ;) ) brukar jag dra ner dragkedjan men knäppa några knappar på jackan och sträcker bältet utanpå, för att efter några minuter då man fått lite värme i sistsen och det börjar komma åtminstone jummen luft knäppa upp jackan och fixa till bältet under vänstra sidan.

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]