Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#974153
Ja enl t ex:
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafi ... rextrastod

..ska inte barn under 135 cm sitta på sittkudde (framåtvänd på sittkudde alltså) i passagerarsätet fram om airbag är inkopplad (och kanske inte heller om den är urkopplad?). Men jag frågar varför? Faran med krockkudde är att den skjuter ut med stor kraft och man inte ska sitta för nära den när den skjuter ut (normalt ska man landa i den när den börjar sjunka in), men en unge som sitter på en sittkudde i framsätet sitter ju iom sin mindre kroppstorlek längre från krockkudden och skulle ju därmed lida mindre risk att skadas av den ty kroppen måste färdas längre sträcka och därmed tid och därmed träffar airbagen om den gör det i senare skede då airbagen är på väg att sjunka tillbaka, eller är det något jag missat i ekvationen, tycker ju att en vuxen som sitter i framsätet hamnar ju närmare airbagen så det borde väl va tvärtom om något, men jag vet inte, någon som vet?
#974219
Det är ju som sagt en rekomendation, var och en gör som man vill, min son gick från bakåtvänd till framåtvänd då han var 3år pga hans längd ( rekomondationen är 5år innan man går från bakåtvänd till framåtvänd ), idag är han 7 och 1,38 och har suttit fram i 1år ca.

Det är som sagt en rekomendation och det fins med största sannolikhet befog för den men alla gör vi som vi vill.
#974229
Varför airbags är farliga för barn?
- Barnens kroppar är för små och bräckliga för att klara av kraften hos en airbag. Även en bit upp i åldern.
- Airbags har konstruerats för att skydda vuxna människor. De blåses upp med stor kraft och sitter så lågt att ett barn träffas felaktigt och det har hänt i USA att bältade barn har kvävts av luftkudden.

Airbagen är dessutom konstruerad för att skydda en vuxen människa oavsett om stolen sitter i främsta eller bakersta positionen! Risken är ju att även om barnet skulle klara sig ifrån själva uppblåsningssmällen i bakersta positionen är det inte säkert att stolen står i det läget nästa gång!

Vad säger forskningen?
Olika studier har visat att passagerarkrockkuddar är speciellt hotande för korta personer (under ca 140 cm).
Forskningsresultat tyder på att vid lika allvarliga olyckor har fastspända barn i framsätet där krockkudden har utlöst, dubbelt så stor risk för att skadas som fastspända barn utan krockkudde. (Goor & Stucki 2001, Durbin, Kallan, Elliott, Arbogast, Cornejo & Winston 2003)

LItteraturstudie VTI, 2013 (447 KB)
http://www.ntf.se/konsument/pdf/PM_barn%20i%20bil.pdf
#974234
Okej man får väl lite på forskningen fast man inte förstår hur. :)
Om jag förstått allt rätt är det alltså säkrare om en unge sitter på kudde i framsätet att köra utan krockkudde än med! Det är liksom inte riktigt vad jag trodde (trodde att ungen kunde ha hjälp av krockkudden) men så fel kan man alltså ha.

Men hur kan man kvävas av en krockkudde, den är ju uppblåst en hundradels sekund, så länge klarar man väl utan luft?
#974238
Samtidigt så finns ingen info om hur barnen satt positionerade i den amerikanska undersökningen, tänk om dom kört fram och upp stolen närmare krockkudden för att de ska kunna se bättre ut? Om mödrarna liksom gjort det, jag skulle nog lite mer på en svensk undersökning av krocktester, har ändå en gnagande känsla att det sista kanske inte är sagt.
#974660
Det har väl mer med barnets längd att göra än med kudden det sitter på?
#974671
semmelman skrev:Samtidigt så finns ingen info om hur barnen satt positionerade i den amerikanska undersökningen, tänk om dom kört fram och upp stolen närmare krockkudden för att de ska kunna se bättre ut? Om mödrarna liksom gjort det, jag skulle nog lite mer på en svensk undersökning av krocktester, har ändå en gnagande känsla att det sista kanske inte är sagt.
Kollar du i VTI länken ovan finns flera svenska studier som grund till rekommendationerna också!

-Bohman, K.: Car Safety for Children Aged 4-12. Real world evaluations of longterm injury outcome, head injury causation scenarios
maneuver kinematics. Thesis for doctoral degree. Karolinska Insitutet

-Jakobsson, L., Isaksson‐Hellman. I. & Lundell, B.: Safety for the Growing Child – Experiences from Swedish Accident Data

-EEVC: Q-dummies Report. Advanced Child Dummies and Injury Criteria for Frontal Impact. European Enhanced Vehicle-Safety Committee

-Carlsson, G., Norin, H. & Ysander, L.: Rearward Facing Child Seats – The Safest Car Restraint for Children? Accident Analysis and Prevention
#974791
MartinS skrev:Det har väl mer med barnets längd att göra än med kudden det sitter på?
Men är inte kuddens uppgift att kompencera för barnets längd.
Jag förstår inte skillnaden mellan barn på kudde och längre barn utan kudde.

Tack vare kudden är dom ju positionerade på samma ställe.
Så varför blir en airbag farlig med kudden och inte utan?

Någon som kan förklara på ett pedagogiskt sätt?
#974828
Det är ju det jag säger, det har inte med kudden att göra, som rubriken får det att framstå som. Det handlar om barnets längd/ålder/kroppsliga utveckling.
#975040
Ett barn i framsätet med eller utan kudde tycker jag huvudet brukar hamna något lägre än om en normalvuxen vuxen skulle sitta där plus att eftersom de är mindre och smalare s a s sjunker in i sätet och hamnar någon eller ett par decimetrar längre bort från krockkudden, det är därför jag har svårt att förstå farligheten jag tycker ju att de sitter säkrare där än en vuxen. Och kanske t o m säkrare än på kudde i baksätet för då har de stolen framför sig närmre. Bara vad jag tycker har inte gjort någon mer vetenskaplig undersökning.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]