Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#975302
Klara regler även där - små barn åker säkrast i bakåtvända bilbarnstolar. Rekommendation är att barn ska sitta bakåtvänt
till cirka fyra års ålder eller så länge det är möjligt. När de inte får plats i bakåtvänd stol tvingas man ju vända på dem, fortfarande i bilbarnstol eller på bälteskudde då barn som är kortare än 135 centimeter enligt lagen skall använda "en särskild skyddsanordning".

Och då barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en aktiv krockkudde, oavsett om de sitter på en bälteskudde eller direkt på sätet är de hänvisade till baksätet ett tag till.
#976057
Tja, allt som är skrivet i tråden hittills handlar ju om precis varför!

Varför airbags är farliga för barn - barnens kroppar är för små och bräckliga för att klara av kraften hos en airbag.

Airbagen är dessutom konstruerad för att skydda oavsett om stolen sitter i främsta eller bakersta positionen!
Även om barnet borde klara sig ifrån själva uppblåsningssmällen i bakersta positionen är det inte någon garanti, och om någon flyttat fram stolen?

Barn och airbags hör inte ihop oavsett hur man tolkar det man läser - så varför chansa när det finns ett baksäte utan?
#976107
Tror du inte riktigt fattar vad jag är inne på, en liten kropp som befinner sig längre bort från krockkudden kan inte träffas med nån större kraft av krockkudden, de träffar den - om de når fram - senare då den har sjunkit tillbaka ännu mer, det borde va ofarligare än för en vuxen t o m. Borde t o m kunna va lite behjälpliga av den kanske.

F ö hur är krockkudden konstruerad för att skydda oavsett om stolen är i främsta eller bakersta position? Jag skulle nog våga påstå att det är farligt att sitta för nära krockkudden, har läst att det finns ett problem bland kortvuxna, korta kvinnor som sitter för nära ratten t ex, det är farligt. Samma borde gälla för passagerarstolen. Inte bra för nån att sitta för nära en krockkudde.
#976131
Jo jag fattar, om stolen är långt bak klarar sig barnet från uppblåsningssmällen enligt dig, och jag håller med om att den då kan vara ofarlig eller till och med hjälper till positivt så barnet landar mjukt, men i alla andra lägen då? Mina ungar gillade leka med elsätena och hux flux är de i fel position...
av *pettson*
#980568
Gammal diskussion men.. Bältessträckarna är den största anledningen till att man inte får vara för liten i närheten av airbags näst efter själva kudden. En bältessträckare rycker till i bältet med ca 11 ton i momentet innan du slungas framåt för att träffa bagen.
Det ska till att man sitter stumt i stolen innan för att inte få en snärt som krossar nyckelben och bröstkorg och skadar bäckenet. Nyckelbens och bäckenskador är inte ovanligt på vuxna som haft dunjacka till exempel, Bältet blir slappt utanpå tjocka kläder. Man sitter tyvärr inte stumt på en barnsits, den kan glida undan och då är barnet istället skyddat av ett löst bälte efter det att det då fått stryk av själva bältet. Med andra ord inte ett problem utan två. På dom ställen där det finns sträckare men inte kudde är sträckaren mycket svagare.
#1000033
*pettson* skrev:Gammal diskussion men.. Bältessträckarna är den största anledningen till att man inte får vara för liten i närheten av airbags näst efter själva kudden. En bältessträckare rycker till i bältet med ca 11 ton i momentet innan du slungas framåt för att träffa bagen.
Det ska till att man sitter stumt i stolen innan för att inte få en snärt som krossar nyckelben och bröstkorg och skadar bäckenet. Nyckelbens och bäckenskador är inte ovanligt på vuxna som haft dunjacka till exempel, Bältet blir slappt utanpå tjocka kläder. Man sitter tyvärr inte stumt på en barnsits, den kan glida undan och då är barnet istället skyddat av ett löst bälte efter det att det då fått stryk av själva bältet. Med andra ord inte ett problem utan två. På dom ställen där det finns sträckare men inte kudde är sträckaren mycket svagare.
Ändras sträckarna om man kopplar ur airbagen eftersom man då får sitta där på kudde?
#1000036
Daniel73 skrev:
*pettson* skrev:Gammal diskussion men.. Bältessträckarna är den största anledningen till att man inte får vara för liten i närheten av airbags näst efter själva kudden. En bältessträckare rycker till i bältet med ca 11 ton i momentet innan du slungas framåt för att träffa bagen.
Det ska till att man sitter stumt i stolen innan för att inte få en snärt som krossar nyckelben och bröstkorg och skadar bäckenet. Nyckelbens och bäckenskador är inte ovanligt på vuxna som haft dunjacka till exempel, Bältet blir slappt utanpå tjocka kläder. Man sitter tyvärr inte stumt på en barnsits, den kan glida undan och då är barnet istället skyddat av ett löst bälte efter det att det då fått stryk av själva bältet. Med andra ord inte ett problem utan två. På dom ställen där det finns sträckare men inte kudde är sträckaren mycket svagare.
Ändras sträckarna om man kopplar ur airbagen eftersom man då får sitta där på kudde?
De byter bältet bl.a

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]