Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#951188
Hej!
Funderar på att bygga om en gammal nyckel till KIR då det ser betydligt fräschare ut och har läst runt lite men blir inte riktigt klok på alla grejer som ska göras...
Rätta mig om jag har fel någonstans..
Skaffa en "blank" (ny)nyckel, dvs en som inte har något slipat "nyckelspår" och gå till närmsta låssmed och be dem slipa denna som din gamla nyckel. Betydligt billigare än volvo?
Ta det gamla kretskortet i fjärrdosan och stoppa in det i fjärrdelen på KIRen. Vill man ha paniklarm så måste man (be någon kunnig) flytta över några knappar från KIRkortet till det gamla kortet eller funkar det med det beggade KIRkortet rakt av? Så man slipper löda?
Åk till volvo och be dem (betala dyrt?) fixa så att glaschipet i den nya nyckeldelen fungerar med bilen, dvs startspärren?

Så om jag har förstått det rätt:
Köp en blank nyckeldel (art nr?)
Köp en bättre beg KIR och ta skal+kort
Slipa nyckel, flytta lite kort och ladda nyckel på volvo?

Tacksam för svar

Tette
#951222
Numera vägrar volvo ÅF att sälja enbart nyckelämnen, du får köpa rubbet i Kina (Aliexpress eller någon)
istället.
1 Slipa nyckel på närmsta nyckelfirma
2 Kvadda en av dina nycklar försiktigt o plocka ur Transpondern, den är av glas, Dremmel nog bra här.
3 Du tar ditt kretskort som fungerar o sätter i KIRen
Behöver inget besök hos volvo öht.
Finns trådar om detta med bra bilder..googla så hittar du.
Det enda som är pilligt är att få ut Glasampullen HEL som ligger dold i gummidelen på din nu fungerande nyckel.
Du kan inte använda ett annat begagnat kretskort, det är ju programmerat för en annan bil, det går förstås
om du har Pinkoden till kortet. Då blir det besök på Volvo iaf......!
Kolla på forum svxc.se, för mig att där finns bra Mektips om detta o hur det ser ut.....:-)
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=10253
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=118386
#951235
Tette skrev:En något dum fråga kanske, om jag nu inte vill "sabba" en av originalnycklarna och har fått tag i en nyckel (oslipad) med glasgrejen så måste jag koda den till bilen?
Ja det måste du, och PINkoden som tillhör Transpondern krävs. :-(
#955166
wissel skrev:Numera vägrar volvo ÅF att sälja enbart nyckelämnen, du får köpa rubbet i Kina (Aliexpress eller någon)
istället.
1 Slipa nyckel på närmsta nyckelfirma
2 Kvadda en av dina nycklar försiktigt o plocka ur Transpondern, den är av glas, Dremmel nog bra här.
3 Du tar ditt kretskort som fungerar o sätter i KIRen
Behöver inget besök hos volvo öht.
Finns trådar om detta med bra bilder..googla så hittar du.
Det enda som är pilligt är att få ut Glasampullen HEL som ligger dold i gummidelen på din nu fungerande nyckel.
Du kan inte använda ett annat begagnat kretskort, det är ju programmerat för en annan bil, det går förstås
om du har Pinkoden till kortet. Då blir det besök på Volvo iaf......!
Kolla på forum svxc.se, för mig att där finns bra Mektips om detta o hur det ser ut.....:-)
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=10253
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=118386
Beställde nyckelämne o allt på bilia nacka för ett år sen. har fortfarande inte hört nåt. försökte mig även på att få ut glasampullen ur en av nycklarna... men jag var lite för våldsam. men till frågan. var gör man av glasampullen om man nu mot förmodan får ut den hel?
#1003304
Den limmar man fast i nya nyckelämnat efter man tagit bort den som redan sitter där.
Har KIR nyckel på min gamla V70-99 .
Var lite pilligt löda om kortet och flytta knappar men fungerade på första försöket :D
#1022464
Tette skrev:Ta det gamla kretskortet i fjärrdosan och stoppa in det i fjärrdelen på KIRen. Vill man ha paniklarm så måste man (be någon kunnig) flytta över några knappar från KIRkortet till det gamla kortet eller funkar det med det beggade KIRkortet rakt av? Så man slipper löda?
Den här frågan ser fortfarande ut att vara obesvarad så jag tar den. Om du inte har PIN-koden till fjärren i KIRen (och det har man vanligen inte om man köpt den begagnad) måste du flytta över kretskortet i din befintliga fjärrdosa och stoppa in det i KIR-skalet (där det passar utan problem; det är i princip samma kort). Vill du att den nya knappen på KIRen, den för paniklarm, skall fungera måste du dessutom flytta över ett par komponenter från det kretskort som följer med KIRen till ditt befintliga kretskort. Den ena komponenten och dess lödningar är extremt små och jag vågade inte ta mig an det jobbet själv trots att jag är rätt van vid lödarbete utan tog hjälp av en expert, densamme som författat det här mektipset, som du inte kan läsa med mindre än att du är inloggad på svxc.se.
#1022485
andersuw skrev:
Tette skrev:Ta det gamla kretskortet i fjärrdosan och stoppa in det i fjärrdelen på KIRen. Vill man ha paniklarm så måste man (be någon kunnig) flytta över några knappar från KIRkortet till det gamla kortet eller funkar det med det beggade KIRkortet rakt av? Så man slipper löda?
Den här frågan ser fortfarande ut att vara obesvarad så jag tar den. Om du inte har PIN-koden till fjärren i KIRen (och det har man vanligen inte om man köpt den begagnad) måste du flytta över kretskortet i din befintliga fjärrdosa och stoppa in det i KIR-skalet (där det passar utan problem; det är i princip samma kort). Vill du att den nya knappen på KIRen, den för paniklarm, skall fungera måste du dessutom flytta över ett par komponenter från det kretskort som följer med KIRen till ditt befintliga kretskort. Den ena komponenten och dess lödningar är extremt små och jag vågade inte ta mig an det jobbet själv trots att jag är rätt van vid lödarbete utan tog hjälp av en expert, densamme som författat det här mektipset, som du inte kan läsa med mindre än att du är inloggad på svxc.se.
Undrar bara vad som inte var besvarat i tråden ? :)
#1022685
wissel skrev:
andersuw skrev:
Tette skrev:Ta det gamla kretskortet i fjärrdosan och stoppa in det i fjärrdelen på KIRen. Vill man ha paniklarm så måste man (be någon kunnig) flytta över några knappar från KIRkortet till det gamla kortet eller funkar det med det beggade KIRkortet rakt av? Så man slipper löda?
Den här frågan ser fortfarande ut att vara obesvarad så jag tar den. Om du inte har PIN-koden till fjärren i KIRen (och det har man vanligen inte om man köpt den begagnad) måste du flytta över kretskortet i din befintliga fjärrdosa och stoppa in det i KIR-skalet (där det passar utan problem; det är i princip samma kort). Vill du att den nya knappen på KIRen, den för paniklarm, skall fungera måste du dessutom flytta över ett par komponenter från det kretskort som följer med KIRen till ditt befintliga kretskort. Den ena komponenten och dess lödningar är extremt små och jag vågade inte ta mig an det jobbet själv trots att jag är rätt van vid lödarbete utan tog hjälp av en expert, densamme som författat det här mektipset, som du inte kan läsa med mindre än att du är inloggad på svxc.se.
Undrar bara vad som inte var besvarat i tråden ? :)
Hej Freddie,

OK, jag ser nu att du redan redogjort för vad som gäller ifråga om vilket kretskort man kan använda. Fast den komponentöverflyttning som Volvis hjälpte mig med var väl inte riktigt utredd ännu? :D
S/V60 Polestar utan taklucka

Med paddlar, att växla sekventiellt på […]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]