Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#950007
Bilbatteriet gav upp för två veckor sedan. Fick det bytt, men jag har blivit lite fundersam...

Larmet har löst ut ett antal gånger, falsklarm verkar det som.

Om bilen har varit strömlös, behöver man kalibrera om larmet för den har blivit resettad och är för känslig?

Går det att läsa ut via OBDII och Torque-app till Android vilken larmsensor som har löst ut?

Bilen är en s60 årsmodell 2004, och jag tror att det är ett Defa(?) original-larm.
#950122
Troligen är ditt Sirenbatteri gjort sitt. Brukar inträffa efter ca 10 år !
nej ingen åtgärd efter batteribyte osv. Vilken sensor som larmar ser du nog endast i PPC eller Vida.
#950282
wissel skrev:Troligen är ditt Sirenbatteri gjort sitt. Brukar inträffa efter ca 10 år !
nej ingen åtgärd efter batteribyte osv. Vilken sensor som larmar ser du nog endast i PPC eller Vida.
Falsklarmar den bara för att sirenbatteriet är slut?
Jag vet inte ens om jag har någon siren på den, när jag använder panikknappen är det den vanliga tutan som går...
#950294
Mabuse skrev:
wissel skrev:Troligen är ditt Sirenbatteri gjort sitt. Brukar inträffa efter ca 10 år !
nej ingen åtgärd efter batteribyte osv. Vilken sensor som larmar ser du nog endast i PPC eller Vida.
Falsklarmar den bara för att sirenbatteriet är slut?
Jag vet inte ens om jag har någon siren på den, när jag använder panikknappen är det den vanliga tutan som går...
Du har Siren, paniklarmet är ett annat system.
Den falsklarmar ofta när batteriet i den är sopslut, ibland av den anledningen att batteriet börjat läcka ner på kretskortet
som sitter under kretskortet.
#952747
Det var siren-batteriet.
Fick den bytt på Rejmes i Örebro för ca 2400:- (jobb och material) Trots att jag hade glömt att ta med nycken till låsskruven så hjulet inte gick att plocka bort. (Fast jag såg inte när han gjorde jobbet, de kanske har reservnycklar?)
Efter jag läst andra trådar trodde jag det skulle bli dyrare.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]