Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#930271
En fråga angående detta. Du klickade bort kabeln till batteriet men satte inte dit något i ställe?
Jag ggjorde nämligen denna operation och efter ett dygn säger tjejen att det låter från bilen när den är avstängd. Jag gick ut och lyssna och det klickade, surrade från sirenen. Montera bort kontakten och det tystnaden direkt. Så något blev konstigt.
Användarvisningsbild
av wissel
#930292
Kan ju vara så att ditt kretskort redan är paj och då hjälper det ju inte med att
ta bort kabeln från batteriet i sirenen till kretskortet. Ditt kretskort är troligen redan förstört.....
Hitta en siren utan skadat kretskort så funkar det. Jag har nu använt mitt larm utan B U batteri utan problem
flera månader, inga falsklarm, inga konstigheter, men funkar fullt ut vid test = Tjuter som faen när den skall göra det.. ;-)
Kanske jag kan hjälpa att hitta ett felfritt om du är intresserad ?
av Jonas_latt
#930326
Troligen är det så. Men kretskortet såg bra ut.
Allt är en pris fråga. Har haft några Volvo genom åren och alla har gått runt 15-25 tusen mil. Så har allt bytt några sirener. Detta va innan jag visste att det gick att göra din metod. I nuläget e jag rätt snål eller ja priotera tvilling bebisarna nu.

Brukar betala 50-100kr för en beg siren på skroten. Men just nu fanns ingen v70\s60. Funkar någon annan modell?
Användarvisningsbild
av wissel
#930336
Jag har satt i XC90 Siren i V70, använt V70 till XC90 så jag tror helt enkelt att
det är en standardsiren till P2 bilarna.
Kul med tvillingar, jag är själv enäggstvilling.
av Jonas_latt
#930524
Jaså se där. Enäggstvilling usch ☺
Va våran mardröm att man inte skulle se skillnad på barnen.
Men det är jätte skillnad tycker vi. Många tycker de är kopior.
Användarvisningsbild
av Funk
#951456
Det är 3st seriekopplade celler som ger 7,2V backupspänning.


För att få 7,2 volt måste det vara 6 celler eftersom dom ger 1,2V per cell..

/Thomas
av jaka
#952413
Hej!
Japp! Sex stycken NiMH batterier Finns överallt att få tag på ,bara att löda ihop själv eller köpa färdig paket hos t.ex Kjell & Company, Clas Olson osv. Men det finns ju bättre grejer (Tåligare , räcker längre ,mindre osv) än NiMH batterier , som LiPo eller LiFePo celler, finns hos MFT , HAB, Hobby King osv (Modellflyg siter).

Volvos back-up batteri till sirenen måste ju laddas via generatorn därav alla komponenter på kretskortet. Men varför bara köra med ett litet 250mAh batteri?? Man kan ju säkert köra med 500mah , 800 eller mer....och batteriet behöver ju inte sitta inne i plasthöljet utan batteripaketet kan ju monteras utanpå plasthöljet. Väl inslaget naturligtvis.
av svda
#952518
jaka skrev:Hej!
Japp! Sex stycken NiMH batterier Finns överallt att få tag på ,bara att löda ihop själv eller köpa färdig paket hos t.ex Kjell & Company, Clas Olson osv. Men det finns ju bättre grejer (Tåligare , räcker längre ,mindre osv) än NiMH batterier , som LiPo eller LiFePo celler, finns hos MFT , HAB, Hobby King osv (Modellflyg siter).

Volvos back-up batteri till sirenen måste ju laddas via generatorn därav alla komponenter på kretskortet. Men varför bara köra med ett litet 250mAh batteri?? Man kan ju säkert köra med 500mah , 800 eller mer....och batteriet behöver ju inte sitta inne i plasthöljet utan batteripaketet kan ju monteras utanpå plasthöljet. Väl inslaget naturligtvis.
Skit i att ersätta batteriet. Ta bort det gamla och gör rent i sirenen. Larmet och bilen funkar lika bra utan detta batteri. Enda skillnaden är att det tystnar om någon klipper kabeln till bilbatteriet, men det vet ju inte tjuven.
Att det funkar utan detta batteri har både jag och Wissel erfarit.
Jag tycker åtminstone att man bör upplysa om denna enkla lösning som alternativ till att krångla med nya batterier/felkällor.
Finns massor av trådar om problemen med sirenbatterierna. Väldigt få har förstått att fördelen med att ersatta batteriet är nästan obefintlig. Notera att batteriet tagit helt slut långt innan hydroxiden i batteriet börjat läcka och orsaka problem med larmet.
av aldrigstanna
#1391221
Kan man innan man öppnar upp urskilja batteri som är slut, från trasigt kretskort? Vida? Larm utlöst. Larm service erfordras får jag. Men har aldrig hört den tjuta..
av MartinV70
#1391793
Undrar lite samma sak, jag har felmeddelandet och när larmet utlöses så tjuter det inte, kan man anta att kretskortet är trasigt då eller kan det börja fungera om man tar ut batteriet?

Tar gärna emot tips på vart man kan köpa begagnad siren annars, hittar mest styrenheten.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]