Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#846470
Som överskriften säger - vilken Volvo ger mest säkerhet för pengarna. Funderar på V70 (från 2008 och framåt) eller en XC90 (runt 2007-2009 kanske), har även sneglat lite på XC60 men den kanske är lite för liten för oss - måste prova. Tanken är väl att lägga max 180´-200´kr. Hur mkt fler bra säkerhetsfunktioner har de nyare Volvo:sarna som XC90 inte har? Hur mkt tjänar XC90 på sin storlek när det gäller säkerheten? Vi vill åka med tre barn i bakvända stolar.
#850681
Den upplevda säkerheten är helt klart bäst i XC90! Har tidigare haft tre stycken XC90 och man känner sig som kungen på vägen faktiskt! :wink: Grym flexibilitet också. XC90 MY14 krocktestades i USA nyligen och fick toppbetyg! Betydligt bättre än vad många helt nykonstruerade bilar fick.

På V70/XC70/XC60 finns ju fler säkerhetsdetaljer dock, t.ex City Safety (nyare V70/XC70), möjlighet till aktiv farthållare, lane departue warning osv.
#850693
Passiv säkerhet tror jag inte det skiljer så mycket. Enligt Folksam så är V70, XC60 och XC90 mer än 40% säkrare än medelbilen.

Om säkerhet är prioriterat skulle jag välja en bil med autobroms. Idag är det självklart att en ny bil har antisladd -- det finns klara bevis på att det gör bilfärden säkrare. Detsamma gäller autobroms. Jag tror att inom ett par år kommer autobroms att anses lika självklart som antisladd är idag.

Därmed skulle jag titta på V70 eller XC60 med autobroms. XC90 är inte fel om ni behöver utrymmena -- men avsaknaden av autobroms drar ner säkerheten.

Jag lever dock inte som jag lär. Vår Volvo har autobroms, men BMW blev för dyr med, och gick inte in i tjänstebilspolicyn. Så det fick bli utan, men den ersatte vår andrabil som inte heller hade autobroms. :oops:
#850714


På passiv säkerhetsfronten har det inte hänt ngt dramatiskt sedan 850, se denna video och bedöm själv, märk också olika fart och kamravinkeln (för att framhäva den förbättrad säkerheten i en ny v70)

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]