Det är mycket viktigt att bilen aldrig falskbromsar, då det kan orsaka en krock m.m.
Så minsta lilla hint bilen får om att föraren faktiskt ser faran, så kommer bilen inte göra nånting alls.
Det är inte riktigt sant, det krävs mer än att man släpper gasen för att bilen skall bromsa. Även små rattrörelser är OK utan att systemet tar över. Det skulle helt enkelt vara värdelöst om det var på det sättet eftersom minsta ryckning från föraren i samma ögonblick han eventuellt blir varse fara skulle rendera systemet inaktivt. Jag har kört bokstavligen tusentals demon av City Safety och Pedestrian Detection av alla generationer med kunder bakom ratten och det skall ganska mycket rörelse från föraren för att systemet inte skall aktiverat. Ett exempel är ju det som skrivits i pressen om Polisens problem med att dom inte medvetet kan köra på andra bilar och hinder....man har helt enkelt inte "tagit i" tillräckligt, vilket visar att systemet inte är så känsligt för förarens input.
Bilen bromsar bara när den är säker på att föraren inte ser och bara när den är säker på vad den ser framför sig, är den osäker på vad det är för föremål, så bromsar den inte. Och så vill man att det ska vara!
Det är lätt att få en bil att bromsa, det är svårt att få den att endast bromsa för rätt föremål och endast i andra sista sekund.
I princip är det ju sant, dock är själva City Safety inte så noga med vad den ser...den detaljen är mer för Pedestrian Detection. CS är inte lika noga, så länge det är rätt tydlig reflektioner. Därför lär man sig snabbt att t.ex bommar eller portar man tidigare kunde köra igenom under tiden dom var på väg att öppnas, idag skall närmas med viss försiktighet.
/Thomas
/Thomas