Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#823927
panorama skrev:jaha jag kan börja då. Krypkörning ca 20-30km/H, Kollade i backspegeln för att en bil höll på att köra om alla och så plötsligt så panik bromsar bilen framför. Det var tur att city safety bromsade för annars hade jag kört in i han.

Bil: xc60 -11
Hehe, passagerare i bilen och hur var ev reaktion? :D
#824010
panorama skrev:heheh, min vid tidpunkten gravida fru satt och skickade sms. Jo hon blev rädd men jag blev nog fan mer rädd. Det lät skit skumt när den bromsade iaf.
Haha! :P Lät det typ som nåt surrande ljud?
#824019
svergie2 skrev:
panorama skrev:heheh, min vid tidpunkten gravida fru satt och skickade sms. Jo hon blev rädd men jag blev nog fan mer rädd. Det lät skit skumt när den bromsade iaf.
Haha! :P Lät det typ som nåt surrande ljud?
Japp, Jag trodde jag hade kört in i bilen framför eller på trottoarkanten. Men sen såg jag i displayen vad som hade hänt
Användarvisningsbild
av Funk
#824102
Det är mycket viktigt att bilen aldrig falskbromsar, då det kan orsaka en krock m.m.
Så minsta lilla hint bilen får om att föraren faktiskt ser faran, så kommer bilen inte göra nånting alls.
Det är inte riktigt sant, det krävs mer än att man släpper gasen för att bilen skall bromsa. Även små rattrörelser är OK utan att systemet tar över. Det skulle helt enkelt vara värdelöst om det var på det sättet eftersom minsta ryckning från föraren i samma ögonblick han eventuellt blir varse fara skulle rendera systemet inaktivt. Jag har kört bokstavligen tusentals demon av City Safety och Pedestrian Detection av alla generationer med kunder bakom ratten och det skall ganska mycket rörelse från föraren för att systemet inte skall aktiverat. Ett exempel är ju det som skrivits i pressen om Polisens problem med att dom inte medvetet kan köra på andra bilar och hinder....man har helt enkelt inte "tagit i" tillräckligt, vilket visar att systemet inte är så känsligt för förarens input.
Bilen bromsar bara när den är säker på att föraren inte ser och bara när den är säker på vad den ser framför sig, är den osäker på vad det är för föremål, så bromsar den inte. Och så vill man att det ska vara!
Det är lätt att få en bil att bromsa, det är svårt att få den att endast bromsa för rätt föremål och endast i andra sista sekund.
I princip är det ju sant, dock är själva City Safety inte så noga med vad den ser...den detaljen är mer för Pedestrian Detection. CS är inte lika noga, så länge det är rätt tydlig reflektioner. Därför lär man sig snabbt att t.ex bommar eller portar man tidigare kunde köra igenom under tiden dom var på väg att öppnas, idag skall närmas med viss försiktighet.

/Thomas

/Thomas
#826669
CS har bromsat mig två gånger, en gång när jag skulle smita i under en öppnande garageport och en gång när jag kom i relativt hög fart och skulle parkera mot ett buskage. Kul att se att det fungerar.

Cwab tycker jag däremot varnar då och då, eller iallafall någon gång per kvartal tycker jag. Oftast helt utan något synligt hinder men ibland pga trafikverkets märkliga chickaner. Den har dock aldrig bromsat åt mig som väl är. Jag har den ändå inställd på att varna så sent som möjligt.
#826711
Är tveksam om det överhuvudtaget fungerar på min bil, har parkerat klods mot stora flishögar, har rullat in i en stolpe, körde senast igår nosen rätt in i en stor snöhög igår för att få bilen längre fram, det verkar krävas en hel del för att det ska aktiveras iaf.
Användarvisningsbild
av Funk
#826828
specos skrev:Upplysningsvis har Polisen lite synpunkter på CS. Bilarna tvärnitar när de ska preja bilar eller köra över/genom hinder.
Med lite bestämdhet så går det ändå, och det börjar polisen lära sig...men några gånger har dom säkert blivit överraskade. Polisen ville för länge sedan även ha airbagarna urkopplade, men det hör man inte så ofta längre.. :shock:

/Thomas
#873772
Hej

hade nyligen en hyrbil som var utrustad med just City Safety och när vi skulle köra in i garaget så reagerar den på porten och slår full broms fast jag har kört där 100 gånger utan att det skulle vara några problem, ibland är det bra att ha systemet och ibland inte och i just detta var det ingen hitt.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]