Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1075833
Har hittills blivit varnad med rött ljus och varningsljud ca fem gånger under de ca 250 mil jag kört min "nya" bil (V70 -15). Bilen har inte bara City Safety utan också förarstödspaket med CWAB. Tilläggas bör att jag har systemet inställt på att varna så tidigt som möjligt och att den hittills bara varnat, aldrig bromsat.

Samtliga gånger kan man säga att det handlat om falskt alarm, dock inte av ett slag som gjort mig irriterad eller fått mig att tvivla på systemet. Tvärtom har jag tyckt att det varit bra att få en bekräftelse på att systemet funkar som det skall om det verkligen skulle behövas.

De situationer där det hittills hänt är av två olika slag:

Dels har jag vid några tillfällen blivit varnad därför att jag kommit för nära fotgängare. Jag har då rullat i mycket sakta fart, säg 10 km/h eller mindre, mot fotgängare som är på väg över gatan. Jag har haft full koll på situationen i så måtto att jag ser att de kommer att vara över gatan innan jag är framme vid dem. Men att så är fallet har förstås systemet svårt att avgöra och varnar därför.

Dels har jag vid några tillfällen fått varning därför att jag kört i vad systemet tycker är för hög fart mot bilar som är parkerade framför mig på gatan. I närheten av platsen där jag bor finns en refug som gör att man måste hålla ordentligt till höger för att passera. Omedelbart efter refugen står ibland bilar parkerade på samma sida. Jag måste alltså gira kraftigt vänster omedelbart efter refugen för att passera dem och är förstås helt beredd på att göra det. Det går heller inte särskilt fort där av flera skäl. Det är en 30-sträcka och jag kan heller inte köra fortare än max det för att passera på ett säkert sätt. Men systemet gillar inte att jag för ett ögonblick kör rakt mot de parkerade bilarna i den hastigheten och på det avståndet (10-20 meter).

Jag irriterar mig inte alls på att systemet reagerar i någondera fallet utan har bara lärt mig att fortsättningsvis köra lite annorlunda i de här situationerna, det vill säga stanna helt eller köra lite långsammare. I fallet med fotgängarna tycker jag vid närmare eftertanke att systemet gör rätt i att varna eftersom det finns en liten risk för att fotgängarna skulle göra något oväntat i sista momangen som skulle göra situationen lite småfarlig, t.ex. halka och falla baklänges på gatan. I det andra fallet är det ingen större uppoffring att helt enkelt ta det aningen mer piano för att slippa utlösa varningen.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1075842
Ja, tycker det är bra när det ger lite bekräftelse på att systemet faktiskt finns där och att man vet att man har betalat dyrt för något som faktiskt fungerar.

CS jobbar så vitt jag vet med kamerabaserad radar :)

Kul att höra era historier och vad ni tycker och tänker!

Skickat från min Huawei Mate 7
#1075848
Ja det är trevligt att få lite bekräftelse innan det verkligen behövs. ;-) Men nej, CS bygger inte på kamera eller radar utan lidar, det vill säga avståndsmätning med hjälp av en laser placerad i ovankant av vindrutan, framför innerbackspegeln.

https://en.wikipedia.org/wiki/City_safety

https://en.wikipedia.org/wiki/Lidar

Kamera (placerad invid lasern) och radar (i grillen) tillkommer först om bilen har förarstödspaketet, som i motsats till CS inte är standard eller blivit det helt nyligen. Vissa funktioner i förarstödspaketet är enbart baserade på kameran och andra enbart på radarn men jag tror att vissa använder bådadera. Kanske finns det också lägen då lasern och kameran samspelar.
#1075866
Helt riktigt är det 2 system, de arbetar tillsammans.
Om vi bortser från nya 90 serien som är nytt och bara har ett system med både kamera och radar och kallas CitySafety

Men i 40/60/70 serien så är det följande:

CitySafety baseras på Lidar och fungerar upp till ca 50km/h beroende på version.
Fungerar bäst mot fordon och iböand även stillastånede objekt, (såsom garageportar etc.)
Detta system varnar inte utan bromsar bara.
Du kan se att det är CS som bromsat genom att läsa meddelanded i DIM "Automatisk inbromsning av City Safety" eller liknande

Driversupport / CWAB / Kollisionsvarning, fungerar från någon km upp till runt 200km/h beroende på version.
De senaste systemet använder radar och kamera för att avgöra typ och hastighet.
Detta system avger först en varning och bromsar om föraren inte gör något. Anpassat för även fotgängare och cyklister.
Om det är CWAB som bromsar så får du ett meddelande i DIM "Automatisk bromsning har aktiverats" dvs inget om City Safety.

Personligen tycker jag långt varningsavstånd är lite för mycket, men om man inte störs av varningarna så är det bara köra på.
Normalt passar annars de flesta.
#1075868
CS I stämmer det på, men på CS II så har man ju gjort något iallafall, antingen monterat en kamera eller gjort framsteg med LIDAR eftersom bilen "ser längre". :) Wiki-sidan har jag själv bidragit till, så info från Volvo själva hade ju vart att föredra :)

Skickat från min Huawei Mate 7
#1075874
Det man gjort med CS II är sannolikt att man monterat en lite bättre/kraftigare lidar och/eller förbättrat styrenhetens prestanda. Du kan titta på godtycklig manual till en Volvo med CS II så ser du att den enda sensorutrustning det pratas om så länge det är CS det handlar om är laser. Se här t.ex.:

http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... e80161b311

Det är först när man börjar prata om andra delar av förarstödspaketet som kameran och radarn dyker upp.
#1075883
@andreas 80

Tack för info. Mycket var bekant för mig men en del var nytt, t.ex. att det tekniskt funkar annorlunda på nya XC90 (och därmed gissningsvis också på S/V90) fast det fortfarande heter City Safety. Å andra sidan är väl hela förarstödspaketet standard på nya S/V90 och kanske också på nya XC90. Innebär det faktum att lasern nu saknas att den egentligen är obehövlig om man har förarstödspaket även på de äldre bilarna (40/60/70)?

Det här med meddelanden i DIM var också nytt för mig även om det vid närmare eftertanke förstås är att vänta att det funkar så. Är detta något du läst dig till (i så fall var) eller grundar du det på egen erfarenhet?

Ytterligare en sak jag funderat på rör arbetsfördelningen mellan de olika systemen. Är det lidarbaserade systemet överhuvudtaget aktivt på en bil som har CWAB? Eller tar kamera+radar helt över i det fallet? Och är CWAB (inklusive upptäckt av fotgängare/cyklister) det enda delsystem där sensorer (laser, radar, kamera) samverkar eller finns det något ytterligare exempel.

En märklig sak som jag noterat är att i sentida (MY -14 och framåt tror jag) Volvobroschyrer (i alla fall för V70) så står "Forward Collision Warning" uppräknat som en del av "Driver Alert System". Närmare bestämt presenterar Volvo det på samma sätt som jag gör här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1074087

Man har då som du ser redan nämnt "kollisionsvarnare med autobroms" och "pedestrian/cyclist detection" som en del av ett annat system, det vill säga "Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms". Finns det någon egentlig skillnad mellan "kollisionsvarning" och "forward collision warning" eller är det bara ett tryckfel att "forward collision warning" stoppats in som en del av "Driver Alert System"?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1075890
Oj många frågor :-)

Har relativt bra erfarenhet av systemen, så jag kan de som är något nyare.

Systemen arbetar var för sig utan inbördes påverkan, de bromsar var för sig så att säga.
Sedan vilken som bromsar först osv, och vad som händer om båda detekterar samtidigt vågar jag inte svara på, troligen den som begär mest broms får företräde.

Rätt som du säger så runt MY14 delade man upp driversupport med även alert, det senare "driver alert" innebär enbart en kamera utan radar. Du får då trafikskyltar, LKA och kamerabaserad Kollisionvarning (utan broms)
Lite billigare, mycket tråkigare ;-) du tappar autobroms och ACC i det fallet.

Kollisionsvarning, forward collision warning och FCW är namn på samma sak.
I driver alert så baseras det på enbart kamera, vilket inte ger fullt lika bra prestanda men ändå hjälper till relativt bra.
Driver support så är även radar med och du har en betydligt bättre FCW funktion men för kunden så ser det ut likadant.
#1075911
Tack för bra svar! OK. Så systemen arbetar var för sig och om någon av dem skriker blir det aktion därefter. Låter både rätt enkelt och rimligt i mina öron.

Och "forward collision warning" står alltså nämnt under "Driver Alert System" eftersom det finns ett enbart kamerabaserat kollisionsvarningssystem också. Det förklarar saken.

Men fotgängar- och cyklistdetektion måste väl bygga på kamera, inte radar? Ingår alltså kamera även om man inte väljer till "Driver Alert System" utan bara nöjer sig med "Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms"?

Det här med RSI (trafikskyltsinformation, i praktiken bara hastighetesbegränsning på min V70 -15 vad jag kan se så här långt) är för övrigt en finess som det kanske inte pratas så mycket om men som jag livligt uppskattar. Det fungerar dessutom mycket bättre än jag väntat mig, i synnerhet efter att ha läst en del i media om att det var rätt otillförlitligt. Min erfarenhet är tvärtom att det har järnkoll och därmed är mycket bättre än GPS-baserad information om hastighetsbegränsningen, som jag tidigare är bekant med och som har den uppenbara nackdelen att det förlitar sig på potentiellt föråldrade data. Tror mig knappt ha noterat ett enda tillfälle där RSI missat en skylt eller läst den fel. Några gånger har den visat fel men då bara omedelbart efter start innan jag passerat någon skylt. Verkar lite som om den ibland har problem att minnas sist avlästa värde före parkering.

Hur som helst händer det ju ibland att man missar någon skylt eller blir osäker på vilken begränsning som egentligen gäller. Händer inte särskilt ofta här i Sverige, i synnerhet som jag oftast kör redan välkända vägar. Men utomlands kan det vara knepigare att ha full koll särskilt på okända vägar och under lite knepiga trafikförhållanden. Särskilt har jag svårt att vänja mig vid den för oss ovana (och i mitt tycke helkorkade) idén att ha skyltar för att hastighetsbegränsningen upphör utan att ange den nya hastighetsbegränsning som då gäller (d.v.s. den högsta tillåtna för vägtypen ifråga). Återstår att se hur RSI kommer att klara de skyltarna. Det har jag ännu inte haft tillfälle att prova. Kommer systemet att registrera dem och kommer det då att visa skylten (hastighetsbegränsning upphör) eller den nya hastighetsbegränsning som i själva verket gäller?

När du säger att du har bra erfarenhet av systemen, innebär det att du jobbar med detta professionellt eller ...?
#1076003
andersuw skrev: Men fotgängar- och cyklistdetektion måste väl bygga på kamera, inte radar? Ingår alltså kamera även om man inte väljer till "Driver Alert System" utan bara nöjer sig med "Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms"?
Om vi ser till dagens modeller så får du även kameran om du nu kan beställa enbart "Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms", radarn går inte få ensam.
Så i det fallet får du hela paketet men det är strypt via mjukvara att bara ge vissa funktioner.
andersuw skrev: Hur som helst händer det ju ibland att man missar någon skylt eller blir osäker på vilken begränsning som egentligen gäller. Händer inte särskilt ofta här i Sverige, i synnerhet som jag oftast kör redan välkända vägar. Men utomlands kan det vara knepigare att ha full koll särskilt på okända vägar och under lite knepiga trafikförhållanden. Särskilt har jag svårt att vänja mig vid den för oss ovana (och i mitt tycke helkorkade) idén att ha skyltar för att hastighetsbegränsningen upphör utan att ange den nya hastighetsbegränsning som då gäller (d.v.s. den högsta tillåtna för vägtypen ifråga). Återstår att se hur RSI kommer att klara de skyltarna. Det har jag ännu inte haft tillfälle att prova. Kommer systemet att registrera dem och kommer det då att visa skylten (hastighetsbegränsning upphör) eller den nya hastighetsbegränsning som i själva verket gäller?
Vet inte om det kommer någon uppdatering till dagens bilar, men just nu är det nog bara nya 90-serien från MY17 som använder sig av navigationens data, så i de fall det inte finns skyltar eller kameran missa att läsa så plockar den upp informationen från kartan och visar. Som förare märker du ingen skillnad men tillgängligheten blir mycket bättre. Som du säger finns det många vägar i Europa som är dåligt uppmärkta och som turist är det svårt att hålla koll på hastighetsgränserna.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]