Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#817891
Hejsan! Det vore kul att få reda på hur många som faktiskt räddats från att köra in i bilen framför antingen genom City Safetys varningar eller när den bromsar. Hur var reaktionen från dig och ev passagerare?
#817894
Mycket intressant, detta ska följas. Själv har jag enbart upplevt att den reagerat när det inte behövts, som vid garageporten när den går upp och man smyger fram med nosen samt i en rondell där det inte var befogat att den ryckte in och sänkte farten för en bil som passerade inuti rondellel.

Men för att återgå till ämnet så har i alla fall reaktionen från oss två som suttit i bilen de två gångerna varit att bilen formligen tvärstannar. Första gången fick man starta motorn manuellt, vilket kanske inte är så bra om man befinner sig på en väg där man riskerar bli påkörd bakifrån om man står still men andra gången stannade inte motorn.
#817899
Bra tråd!
Men det krävs att ni som skriver har koll på de olika systemen sim finns i bilarna.
Citysaefty kan inte sänka farten! Den kan bara tvärnita, man kan ju upphöra med sin tvärnit.

Det fins andra system som kan bromsa, men dom får man köpa till extra.
#817901
Att bilen får motorstopp, så du blir stående mitt i trafiken, gör inget!

Alternativet hade varit att du krockat och stått där i alla fall!
Sitey saefty går bara in i aldrasista sekund, där alternativet hade varit en krock. Är bilen det södra minsta tveksam så tar den inte över, utan låter föraren avgöra. Detta kan ju leda till en krock, men det är ju inte bilens fel!
av umekille
#817908
i slutändan så är det ju föraren som skall undvika en krock
inte bilens alla finesser och varningssystem. För många idag förlitar
sig på bilen och glömmer bort att det faktiskt är dess förare som styr
den dit den hamnar.
Användarvisningsbild
av PaNi
#819242
City Safety har nitat en handfull gånger under de 5000 mil jag kört med det. Alla gånger har varit "falsklarm" där jag hade koll på läget. (mot halvöppen garagedörr, järnvägsbom, hagtornshäck....) Även om det alla gånger gått riktigt långsamt blir man rejält omskakad och undrar vad f_n det var som hände. Lite chockartat.
Användarvisningsbild
av Camel
#819245
City Safety är ett mycket bra säkerhetssystem. Har säkert redan räddat liv. Och kommer definitivt att göra det i framtiden också. Men en tanke som flugit i mig är om man kan köra igenom en järnvägsbom eller liknande hinder om det skulle behövas i nödfall?
#819249
Bra på pappret, men jag är lite skeptisk till om särskilt många i praktiken har eller kommer räddas av City Safety. Har själv fått en obefogad aktivering under de 4mån/1000mil jag ägt bilen. Skulle parkera framför en buske som vajade i vinden. Bilen tvärnitade och under några långa sekunder blev jag skärrad över att jag trodde mig ha kört på en sten. Intressant tanke med järnvägsbommen - inte läge att behöva gå in och fippla i några menyer heller.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]