Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Onebuying
#809140
Såg att Euro-NCAP börjat testa autobroms på bilarna nu. Volvo V40 fick riktigt bra betyg både i "city"-delen (låg fart) och "urban" (högre fart). Den bilen hade även radarn med collision warning with full autobrake.

De har också testat XC60 som inte alls fick lika bra resultat. Bilen saknade collision warning och testades såklart inte i det momentet, men City Safety ska väl vara samma på både V40 och XC60?

City Safety ska väl i "generation 2" (när kom den?) fungera upp till 50 km/h mot första generationens 30 km/h? Men båda bilarna måste ju haft generation 2. Kan det bero på att XC60 är tyngre och inte "orkar" stanna lika bra som V40? Eller handlar det om förbättrad mjukvara för autobromsen i V40 eller nåt? :???:

Idéer?

http://preview.thenewsmarket.com/Previe ... 467_v2.pdf - Euro NCAP XC60
http://preview.thenewsmarket.com/Previe ... 460_v3.pdf - Euro NCAP V40
#809356
Jag vet faktiskt varför den fick ett så dåligt resultat ?:-/ Jag såg resultatet innan men trodde att det var en MY09 dom testade. V40n måste ha en bättre hårdvara och/eller mjukvara som gör att den kan stanna tidigare. Volvon spöar skiten ur Mercedesen iaf ^^
Användarvisningsbild
av PaNi
#815339
Eeehhhh, sen när spelar fordonets vikt roll för bromssträckan? Sist jag hade en fysiklektion i gymnasiet var det friktionen mellan däck och underlag som var viktig, massan försvinner ur ekvationen. Eller har naturlagarna ändrats de senaste 30 åren?
av s6025t
#819045
Eftersom V40:n har hela driver support paketet med radar så hjälper radarn även till i City Safety momentet radarn har längre räckvidd o förbereder bilen att bromsa tidigare än en bil med bara City Safety som har ett kortare område som den läser av med laser o kamera så radarn är bättre men dyrare så därför är driver support paketet med radar tillval tills det är ekonomiskt försvarbart att montera den som standard
Man ser i testet att forward collision Warning i V40 börjar bromsa ner farten redan vid 80km/h i XC60 går City safety in först vid 50km/h

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]