Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#809025
Tänkte dela med mig lite ifall nån har problem med bensintjuvar eller nåt annat pack för den delen.
Kan ju användas på andra ställen också.

Då jag har haft otaliga påhälsningar av bensintjuvar detta året så tröttnar man ju tillslut.
Spiral i röret mm är installerat men det hindrar tydligen inte tjuven!
Provade även låsbart lock men det blev bara mer skador på kaross av det., så jag har nu byggt ett eget larm!


Inget man ställer ut kanske, men det fyller sin funktion...att kunna ta asen på bar gärning.

Är inte installerat i bilen än, men tanken är att sätta microbrytaren ute vit tankluckan och sedan dra kabel till mittkonsollen där telefonen ligger.
Har ju 12v uttag för baksätet så där kommer laddaren att sitta.

Batteritiden är ca 2veckor innan den behövs laddas.

billigt att bygga dessutom!

Principen är då att när brytaren sluts så ringer telfonen upp ett redan inslaget nr(Tangent 1 återuppringning)...i detta fallet mitt mob nr.

Nokia 100 pris 250kr på Kjell&kompany
Kabel 79kr
Microbrytare 29kr
Lite legobitar
Superlim
2st Små elmotor kolfjädrar

LIte bilder på "larmet"

http://s1279.photobucket.com/user/paron ... slideshow/

Vad ni gör med packet som ni tar på bar gärning är upp till var och en...jag vet vad jag kommer att göra!

/Mattias
Användarvisningsbild
av joel80
#809142
Älskar att du använt lego!!!
#809216
mattias perssom skrev: Vad ni gör med packet som ni tar på bar gärning är upp till var och en...jag vet vad jag kommer att göra!
Ja, vad göra. Troligen inte mycket man FÅR göra. Åtgärden måste stå i relation till brottet. :D Efter som en bensinstöld enligt åklagare inte är värre än att man skall låta det vara, så FÅR man väl bara säga FY.
#809233
Att ringa polisen och anmäla har jag slutat med, blir väl som mest en siffra i statistiken om ens det.
Då får man som trogen skattebetalare/ medborgare rent fysiskt lära ut skillnaden på ditt och mitt...och fattar dom inte efter det så är det mest tragiskt för dom.

Återuppringningen funkar klockrent btw. Skall installera det i bilen till helgen...sen väntar man med spänning att det ska ringa.
#815605
skulle hellre köpa ett defa eller ett gammalt touchguard larm för 300spänn och koppla en magnetkontakt till tanklocket som kostar 29kr.

du får både larm och du slipper bensin tjuvar..


ja har ett 90 tals larm i bilen med samma kabel till trunken, tank locket, och motor utrymmet..

kostnad 29kr + kablar..

köpte även en blå diod i rutan som klickar till starkt när larmet är igång,istället för en tråkig röd liten lampa. pris 1 krona kjell & company. vilket är mer trovärdigt..
Att du har en telefon i bilen som du även måste gömma och även använda 12 volt till laddning konstant.

finns larm på tradera för 300kr som sagt.

du måste ju även ladda på kortet minst 1 gång per år för att inte sim kortet ska låsa sig.
den dagen gsm nätet ligger nere äre kört..
en tjuv brukar oftast aldrig plocka tanklocket när bilen blinkar och dekaler sitter på, pga av stöt och vibratons sensorer bara där kommer du även få ha bagageluckan och dörrarna ifred
istället för tanklocket tar dem väl säkert mejseln i dörr låset.

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]