Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#856870
Aha tack för skisserna. Jag har några kvalificerade elektronikkontakter som kan sånt där.

Det som vore riktigt intressant är egentligen att få reda på exaskulleken radar transciever som sitter på själva kretskortet och vem som tillverkar den. Då skulle min kontakt kunna beställa en likadan från leverantör för att laborera lite med.

Vet du om någon kan ha tänkas skruvat isär dosan?
#856924
MDunlop skrev:Det som vore riktigt intressant är egentligen att få reda på exaskulleken radar transciever som sitter på själva kretskortet och vem som tillverkar den. Då skulle min kontakt kunna beställa en likadan från leverantör för att laborera lite med.
Delphi tillverkar många av elektronikmodulerna till Volvo. De använder sig av komponenter från olika tillverkare. Vanligen används komponenter från Infineon och STMicroelectronics för avancerade funktioner. Båda dessa tillverkare har nästan alla de olika chip för de funktioner som ingår de avancerade systemen i dagens bilar. T.ex. finns det RXN774X-serien från Infineon för radar. Men det finns flera chip från flera olika tillverkare än dessa två. Vad exakt som sitter i Volvos radar vet jag inte. Men om du ska laborera allmänt kanske det är bättre att du försöker få tag i sensor-chip från någon tillverkare. Det kan dock bli svårt då det är lite "hemlighetsmakeri" kring många av chipen. Olika partnerskap/sammanslutningar mellan biltillverkare och chip-tillverkare vill gärna stänga ute andra. Men du skriver att du har kontakter, så det kan gå. Om det gäller modifiering/experiment i bil föreslår jag en sensor från krockad bil som någon föreslog ovan. Då finns det gränssnitt till High-speed CAN eller Flexray, CPU, spänningsstabilisering, samt våggenerator färdigt på kortet. Borde vara en lämplig nivå att börja från.
#856932
Vilken kunskap som finns här. Tack för all hjälp.

Funderade också på försöka få tag på en krockad radar.

Jag får för mej att själva komponenterna går att få tag på men att det är lite smussel kring tillverkningen av dem.

Det viktigaste för min del skulle egentligen bara vara att få reda på vem som gör den analoga radar transcievern. Då kan ja få specarna från tillverkarens egna datasheets.

mvh
#856944
MDunlop skrev:Det viktigaste för min del skulle egentligen bara vara att få reda på vem som gör den analoga radar transcievern. Då kan ja få specarna från tillverkarens egna datasheets.
Ofta är detaljerade datasheets för vissa nya komponenter från de olika chip-tillverkarna "hemliga". Man måste ofta tillhöra någon av grupperna som bildats av biltillverkare, utvecklingsbolag, modultillverkare samt komponenttillverkare för att ta del av djup information. Åtminstone för relativt nyutvecklade chip. Information om äldre chip för funktioner som funnits relativt länge är enklare att få tag i. Detaljerad information om radar är ännu så länge svårare. Men borde vara möjligt med rätt kontakter. Översikter och enklare datasheets finns det dock gott om. Bara att ladda hem från nätet.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]