Är friktionsdäck och åretrunt däck farliga?

Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer


Re: Är friktionsdäck och åretrunt däck farliga?

Inläggav Lobocut tis 26 sep 2017, 20:48

SBergdahl skrev:
Lobocut skrev:
SBergdahl skrev:Dubbdäck är ju totalt värdelöst på både torr och våt asfalt.


Och var får du dessa uppgifter ifrån? Och din subjektiva åsikt är inte relevant.

I en undersökning av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) under vintern 2015, visade det sig bl.a. att dubbdäck generellt har ett stort prestandaövertag jämfört med de dubbfria varianterna.

http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

I den studien ser jag inget om barmark. Dessutom är slutsatsen i den studien vad jag kan se att nordiska och dubbade premiumdäck är lika bra på snö men dubben är som väntat klart bättre på is. Intressant dock att dubbdäcken tappar mer prestanda när de är slitna än de nordiska gör.


Då är vi tillbaka till Robert Collin på Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21486906.ab

Att lyssna på debatten om dubbdäck, och sen åka i väg och testa vinterdäck är två skilda världar.

I debatten är odubbade vinterdäck lika bra när det gäller grepp, köregenskaper och trafiksäkerhet. I våra tester halkar de odubbade däcken långt efter.

Samma debatt år efter år. Samma resultat i våra tester, år efter år.

PLUS
Följ Aftonbladet Plus på Facebook

Politiker som vill införa dubbförbud hänvisar till forskning som visar att de odubbade vinterdäcken nu blivit så bra att de är lika säkra som dubbdäck. Men den enda riktigt seriösa forskningen är ju den som vi på Aftonbladet gör tillsammans med testföretaget Testworld i Finland. Och den visar att det allra farligaste väglaget, blixthalkan som uppstår när fukt på vägbanan fryser till en osynlig ishinna, bara kan behärskas om bilen har bra dubbdäck.

Med dubbdäck är bromssträckan kort, bilen går att styra, bakvagnen tappar inte greppet i vilda sladdar och bilen går fortfarande att kontrollera och köra trots att däcken tappat greppet.

Odubbade däck kommer inte i närheten av dubbdäckens grepp när det gäller.

Stor risk för blixthalka

Om vi inte behöver däck som klarar av det allra svåraste väglaget, varför behöver vi då säkerhetsbälten, när vi nästan aldrig råkar ut för en olycka. Antisladdsystem, när vi nästan aldrig får sladd. Eller mitträcke på vägen, när vi nästan aldrig frontalkrockar?

Jo, för att det faktiskt händer att vi råkar ut för olyckor, får sladd eller frontalkrockar.

Det kusliga är ju att det är betydligt större risk att råka ut för blixthalka. Och ändå kräver politikerna att vi inte väljer de bästa däcken.

Dubbarna sliter på asfalten. Det innebär en stor kostnad för samhället. Men uppruggad asfalt innebär också att bilar med odubbade däck faktiskt får ett lite bättre grepp.

Om vi går trettio år tillbaka i tiden var dubbarna stora och tunga och slet betydligt hårdare på asfalten än i dag. Men både däck- och dubbtillverkare har jobbat för att få fram lättare och mindre slitagebenägna dubbar, som ändå ger bra grepp. Dessutom kom det ett nytt regelverk för ett par år sedan som säger att ett normalstort däck bara får ha 96 dubbar. Om däcktillverkaren med ett slitagetest kan visa att ett däck med fler dubbar inte sliter hårdare på asfalten än ett normaldubbat däck kan fler dubbar tillåtas. Därför har marknadsaledaren Nokian 190 dubbar, och i år har även tyska Continental lika många dubbar. Koreanska Hankook har 170 dubbar i sitt nya däck.

Bara Kinadäcket som är sämre

I vårt test är Nokian bäst när det är som halast på vägen, Conti nästan lika bra med Hankook strax efter.

Michelin som är den tillverkare som vill vara myndigheterna mest till lags har 96 dubbar enligt regelboken. Det däcket styr dåligt och har långa bromssträckor på is. Gislaved med lika många dubbar har också långa bromssträckor på isen.

Av dubbdäcken i årets test är det faktiskt bara det genomusla Kina-däcket Linglong som är sämre!

De odubbade däcken som myndigheterna vill att vi kör på i vinter har genomgående dåligt isgrepp. En del är förstås bättre, som Nokians odubbade som vinner sin grupp.

Men hur får man isgrepp utan dubb?

Jo, man skär upp däckklackarna i så många lameller som möjligt. Varje lamell har kanter som försöker få grepp.

Men hur blir ett däck med många lameller på barmark?

Jämför med Formel 1 där bilarna har helt omönstrade däck på torr asfalt och byter till lätt mönstrade när det börjar regna. Slicksen ger oöverträffat grepp på asfalten för att det 1. är mer gummi mot vägen och 2, för att det inte är några däckklackar som kan röra sig och ge instabilitet.
Hallar med rätt temperatur

Ta ett suddgummi och prova (om det nu finns några suddgummin kvar). Lägg det platt mot bordet - stabilt. Ställ det på en långsida - lite mindre stabilt. Och res det på högkant - extremt instabilt.

Så är det med våra vinterdäck också. Dubbdäcket har ganska kompakta däckklackar, framför allt är de klackar där dubbarna sitter stora och stabila, för att dubben inte ska ramla loss.

De här klackarna ger bra stabilitet på barmark. De odubbade däcken däremot är som suddgummit på högkant med alla sina lameller. På barmark är det extremt instabilt.

Och det visar våra tester. De odubbade vinterdäcken har på barmark långa bromssträckor och dålig stabilitet vid en plötslig undanmanöver.

Ivalo är det största samhället i Inari kommun längst upp i Finland. Kommunen har 6 000 invånare, hälften bor i Ivalo där den största arbetsgivaren är kommunen och den näst största Testworld.

Den stora testanläggningen har ett trettiotal banor för att testa grepp och köregenskaper på is och snö. Banor som oftast går att använda från november till maj. Vintern är lång 300 kilometer norr om polcirkeln.

Men inte tillräckligt lång. Och ibland faktiskt för kall. Helst ska det inte vara kallare än minus tio när man testar däck. Då blir gummit för hårt.

Därför har Testworld två unika hallar där man kan testa året runt i rätt temperatur. Den ena hallen används för acceleration och bromsning på snö eller is, den andra är en riktig bana med raksträckor och olika tvära kurvor.

Hallarna kan hålla en temperatur 20 grader under eller över utetemperaturen.

Testen görs om flera gånger

När fotografen Lasse Allard och jag kommer till Ivalo i slutet av mars är det perfekt testväder. Lätta skyar så att solen inte värmer för mycket och runt fem minusgrader varje dag. Banorna är i bra skick, de prepareras varje natt och även mellan våra körningar.

Flera däcktillverkare och ett par biltillverkare är där samtidigt. Vi har våra egna banor och våra egna kontor och däckbytarhallar. Ingen stör någon annan och ingen tjuvtittar. Vi träffas bara till lunchen i kåtan där det varje dag serveras soppa, sallad och mackor. Laxsoppa, köttsoppa, grönsakssoppa. Mustig mat för frusna själar.

Det är asiater och europeer. Deras jackor avslöjar vilka företag de jobbar hos men vi pratar aldrig däck. Kanske maten, snön, renar och norrsken. Men aldrig jobb.

En kopp kaffe och sen ut igen. Nya däck, nya däckbyten, nya tester. Om och om igen.

Finnarna har redan börjat testa när Lasse och jag kommer, och de fortsätter när vi åkt hem.

Alla tester görs om flera gånger, i olika temperaturer, i olika ordningsföljd och av olika testförare.

Vi mäter objektivt med GPS och en mätutrustning som heter Racelogic. Och vi bedömer subjektivt.

OK, Racelogic säger att däck A är snabbast runt isbanan, men jag tycker att däck B som är nästan lika snabbt är mer lättkört. Ja, då tycker jag att däck B är det bättre. Men bromssträckor kan aldrig vara subjektiva. Dem kan vi inte ha några andra åsikter om än mätresultatet.
Rätt däck till din bil

Dag efter dag. Testa, ta ut resultaten på datorn, leta svagheter och oklarheter i resultaten, och gör om. Och om igen.

På de andra banorna jobbar däcktillverkarna på samma sätt. Och biltillverkarna som ska godkänna vinterdäck till sina nya modeller.

Vi på Aftonbladet gör det här för att du ska kunna välja rätt däck till din bil. Ett som har rätt egenskaper enligt dina önskemål. Kör du mycket på barmark, och kan tänka dig att stanna hemma om det blir ruskväder, ja då kan du välja ett sådant däck, kanske utan dubb. Vill du kunna köra i ur och skur, då väljer du ett annat, förmodligen dubbat. Och vill du vara säker när det är som värst, kanske för att du pendlar in till Stockholm innan snösvängen hunnit ut, eller hem så sent att fukten frusit till is, ja då väljer du det däck som är bäst när det är som värst.

Så här testar vi vinterdäck

BROMSNING testas på is och snö och på våt och torr asfalt. Vi kör flera gånger och i olika temperaturer och väger sedan samman resultaten. På is bromsar vi från 50–0 km/tim och på våt asfalt från 80 km/tim. Vi kör både på utomhusbanorna och inne i den moderna isladan där vi har full kontroll på temperatur och luftfuktighet.

ACCELERATION är egentligen ett mått på framkomlighet. Kommer jag upp för backen till fjällstugan? Kommer jag upp för garageuppfarten? Vi mäter accelerationen från 0–20 km/tim på is och på snö mäter vi från 0–35. Vi kör både på utomhusbanorna och inne i isladan.

KÖREGENSKAPERNA testas på is, snö och våt asfalt där flera rutinerade testförare kör olika banor på tid.

Köregenskaperna betygsätts också subjektivt av testförarna. Vi bedömer hur däcket fungerar, vill det släppa fram eller bak, eller är det hipp som happ? Generellt vill vi att däcken ska vara trygga och säkra att köra, alltså hellre understyrda än överstyrda, alltså hellre släppa lite fram än komma farande med bakändan i vilda sladdar.

STABILITET undersöker vi på både vinterväg och asfalt. Vi kollar hur däcken uppför sig i räfflorna efter en väghyvel, i ojämnheter, och på asfalt hur däcken beter sig i dubbspåren.

LJUDET kollas inne bilen, både i fram- och baksätet. Flera förare avger sina omdömen.

RULLMOTSTÅNDET mäter vi, upprepade gånger, i vindstilla väder på plan mark genom frirullningsmetoden. Vi mäter sträckan bilen rullar med motorn i friläge från 80 till 40 km/tim.

Sen finns det grafer som visar alla resultat artikeln.
Lobocut
Halkkörning
 
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 15:17



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Föregående

Återgå till Bilsäkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MickeM och 4 gäster