Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#884023
Håller med om att såpan gör rent på ett bra sätt, blir svart och fint. Men tyvärr drar däck och utvändig plast åt sig damm efter en såpabehandling. Tycker de flesta däckglansmedel fungerar bättre på utsidan.

Så här såg mina stänklappar och däck ut efter 2km grusväg från att innan varit rena och fina.

Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
#884381
En grusväg kan i princip vara hur dammig som helst. Obehandlad plast eller inte spelar ingen roll, de blir dammiga oavsett.

Såpa skulle ja inte använda utvändigt då vatten löser det fint. Bättre med något medel som håller några tvättar.
Användarvisningsbild
av bjornw
#884447
Perra83 skrev:En grusväg kan i princip vara hur dammig som helst. Obehandlad plast eller inte spelar ingen roll, de blir dammiga oavsett.

Såpa skulle ja inte använda utvändigt då vatten löser det fint. Bättre med något medel som håller några tvättar.
Min poäng var att det efter en såpa-tvätt fastnar mer damm på däck och plast än vad det gör efter en vanlig tvätt med schampo och vatten. Såpa kan alltså vara bra på insidan men gör ett sämre jobb än vanlig tvätt på utsidan, speciellt om man använder en soppa avsedd för plast/gummi efter tvätt.

Det är samma sak som att det finns lackskydd som gör bilen statisk och de som inte gör det. Ger en otroligt stor skillnad på en svart bil och torr grusväg.
Användarvisningsbild
av börne
#886355
bjornw skrev:Min poäng var att det efter en såpa-tvätt fastnar mer damm på däck och plast än vad det gör efter en vanlig tvätt med schampo och vatten.
Men nu handlar ju tråden om att fräscha upp mattorna, vad har det med däcken osv att göra?

Mattorna håller sig riktigt fina länge, har gjort om det en gång sedan april & dom var helt ok men tog dom igen då bilen rengjordes grundligt inne & vaxades nu under semestern.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]