Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Choelo
#745778
Hej allesammans!

Jag vill bara dela med mig av ett tips på hur man på ett miljövänligt och skonsamt sätt fräschar upp och väcker liv i sina en gång skinande mörka gummimattor som nu blivit grådassiga av allt tvättande och slitande. Mina mattor tilll min Volvo S80N D5 2007 var smutsiga och grådassiga och jag kände att det var dags att göra något åt det. Har tidigare använt bumper shine på mattor men tyvärr blir mattorna hala och lite onaturligt glansiga av detta medel och liknande sådana vinyl och gummimedel. Så denna gång bestämde jag mig för att försöka hitta en bättre lösning. Och lösningen blev............
outspädd grön såpa och vanlig svamp. Ja det må låta konstigt, men det fungerade kanonbra och mattorna ser som nya ut efter en del putsande och dem lär dofta rent också! Dem är inte hala och dem är svarta och fina och framförallt rena. Jag tvättade inte mattorna innan jag gick över dem heller. Däremot blev de 2 kökssvamparna som gick åt rejält smutsiga.

Nedan ser ni 2 exempelbilder på hur en av mattorna såg ut innan och hur en av mattorna såg ut när den (nästan) var klar, men även hur alla mattorna blev till slut. Hoppas detta kan hjälpa någon att trivas bättre i sin bil!

Bild
Bild
#747660
Såg ju riktigt bra ut, hur blir det när man kliver in med en skolklass ungar med blöta skor, skumbad :)

Såpa skummar ju inte så mycket så det är nog lugnt :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#752416
Då blir det till att köpa såpa i veckan. :-) Tack för ett bra tips.

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]