Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tallberg
#558861
Tjena!
Jag har börjat fundera på vilket vinterdäck som man ska välja. Ja tänkte vara ute i god tid denna gång.. :D Har erfarenhet av Hakka 5 som ja hade förr på min gamla v40, de hade bra grepp men lite högt vägljud från de däcken. Ni som kör V60 vad har ni för Vinterdäck. Storlek och märke? Jag var inne på 17" men det kanske är dumt? ja vill ha komfort över isknölar och de ska gå så tyst som möjligt.
Är det stor skillnad mellan 16 och 17" i komfort och ljud nivå?
Dela gärna med er av eran erfarenhet :)
Mvh Johan
av grålle1
#558864
Jag valde 16" med anledning av komforten. Vill ha så smala och höga däck som möjligt på vintern (till skillnad mot sommardäck som jag valde 18"). Valde Continental (dubbat) för att det var de jag fick bra pris på, men har inga erfarenheter av dem ännu eftersom jag fick bilen i Juli. Erfarenheter från tidigare bilar, Nokian-bra men bullriga, Michelin-bra OCH tysta.
av SC0RPii0N
#558876
Kollar också just nu på däck + fälg och har hittat fina paket för 9-10k. Undrar bara vad som är säkrast att köra på, 215-55 R16 eller 205-60 R16? Gäller en S60 T3 och kommer köras i Göteborg. Kommer ta dubbat pga de kraftigare vintrarna senaste tiden.

Nån som är mer kunnig och kan beskriva skillnaden mellan däcken?
Användarvisningsbild
av Gnagarn
#558919
Tänkte att jag skulle beställa Nokian Hakka 7 SUV Dubbade 18" till XC60n till i vinter..
Tycker om Nokian, sist hade jag Michelin x-ice odubbade.. Men nu återgår jag till dubbade, känns inte alls som man får samma grepp utan dubben..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#558926
Kör europeiska friktionsdäck och de ligger lika bra som sommardäcken på vägen även i 200 km/h. Det funkar ju inte med var sig dubb eller mjuka nordiska friktionsdäck som blir rensade på dubb eller smälter.

Nackdelen är att man får slå av lite om det blixthalka.
Användarvisningsbild
av Tallberg
#558942
Jag ringde till min volvohandlare och fick pris på fälgen oden 16" med hakka 7 för 12 tusen. Bra pris?
Användarvisningsbild
av Gnagarn
#558956
Jämför med nätet :) typ dackonline.se lär du komma billigare undan på
av s6025t
#559072
12000 är ett bra pris volvo har med tanke på att det är en originalfälg det går att komma undan max 1000kr billigare med piratfälg o samma däck på nätet men då tillkommer ju frakter o så jämfört med o hämta hos volvohandlaren
Användarvisningsbild
av apersson850
#559091
Jag gav också ungefär 12000 för mina Nokian Hakkapelitta R 215/65 R16. Då ligger de på den fälg som är standard på enklaste utförandet av XC70.
Om de är bra vet jag inte. Det har inte blivit vinter. Än.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]