Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#591961
KKR skrev:Är du säker på att din sambo klarat situationen med dubbade däck? Det går givetvis inte att veta eftersom man inte kan "backa filmen" och byta däck, men vad vet du? Tro det eller ej, men det finns dubbförsedda bilar i olyckor också. Det går inte bara att säga att det var avsaknaden av dubb som var orsaken till olyckan.
Jag kan nog med 100% säkerhet påstå att om hon haft NordFrost eller Hakka dubbdäck så skulle olyckan aldrig hänt, is och dubbfritt = då går det åt helvete, man får inte 4 hjulsladd i 30 km/h med premium dubbdäck i en svag kurva, hon var medveten om att väglaget att det kunde vara halt där, gällande hastighet var 70 km/h men hon valde att hålla en lägre hastighet efter rådande omständigheterna, tyvärr så satt det på dubbfria vinterdäck (Blizzak som fått bästa betyg av dubbfria vinterdäck) så där är en väldigt stor anledning och att jag i dagsläget värnar om min o hennes säkerhet att det alltid skall sitta på de bästa vinterdäcken och under sommaren de bästa sommardäcken. Jag prutar inte längre på säkerheten!
Användarvisningsbild
av Bosa
#592256
Har nu kört drygt 150 mil med mina Hakka7:or och är riktigt nöjd med dem. I den ishalka som varit nu har de varit underbara. :)

Vad gäller dubb vs dubbfritt så har jag åkt bägge varianterna och åker nuförtiden bara med dubbdäck, anledningen är att dubbdäcken ger det där extra greppet som de dubbfria inte har. Detta gäller då för mig på en fwd V70 i Härjedalen. :)
av jumu01
#592262
Låter gott Bosa, har hakka 7 på min kommande S40 sedan gör ju inte saken sämre att Hakka brukar toppa tester av vinterdäck! :wink:
av oldtimersmc
#592303
StringerBell skrev:
gnestakalle skrev:Om inte det som görs under vetenskapliga former är fakta så vet jag inte vad som är fakta, sen kan man debattera fram och tillbaka när det gäller dubb eller inte dubb.
Jag skrev:...inte fakta, i den meningen att de ligger långt från trafikverkligheten.
De är så jag använder fakta i det här sammanhanget.

Testköra däck på bana är inte trafikverkligheten. Trafikverkligheten är den som pågår utanför ditt och mitt fönster och som vi åker omkring i. Det är DEN sanningen jag är ute efter.

Däcktester hjälper mig att välja däck, vilka som under likformiga omständigheter presterar bäst i jämförelse med andra däck.
Ja du läs det du skrev på slutet , fundera på vad det står på den raden raden ovanför.
Är det inte det vi talar om att ge brukaren bästa möjliga däck till det läge då sämsta möjliga väglag råder.Att det inte är var dag är egalt i sammanhanget, och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#592313
oldtimersmc skrev: och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Kommer man med bredsidan mot en buss är det fel på huvudet, inte på däcken.

Jag har aldrig - vad jag kan påminna mig - fått en ofrivillig sladd ens så jag kör med rätt hyffsade marginaler.
av Provocative
#592337
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev: och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Kommer man med bredsidan mot en buss är det fel på huvudet, inte på däcken.

Jag har aldrig - vad jag kan påminna mig - fått en ofrivillig sladd ens så jag kör med rätt hyffsade marginaler.
Med det resonemanget så saknar du en erfarenhet jag har. Var på väg hem från Oslo i min gamla V40 o dubbar. Vägen var hur fin som hellst o några grader pluss. Jag låg mitt i en bilkö o i en tight kurva så mötte jag en lasbil som genade. Då jag parerade en aning så kom jag utanför asfalten med framhjulen o rent instingtivt så parerade jag tillbaka. Vilket gjorde att jag fick parera än en gång till höger. INTE BRA. Jag kan än i dag höra hur dubben skrek mot asfalten innan antisladden berättade för bilen att den inte ville bli kylarprydnad på en Scania. Ja jag kommer ihåg emblemet på den. Hastigheten i bilkön låg i 60-70 på 80väg. Så hade jag fel i huvudet som kom med bresida mot lastbilen? Du kanske har rätt. Hade jag inte varit fel i huvudet hade jag suttit i den första lastbilen eftersom jag var dum nog att styra undan.
I dag är jag jävligt glad att jag är fel i huvudet och i dag kör jag inte på annat än dubbdäck. De räddade mig den gången och jag tänker inte svika dem igen.
Precis som många andra här är jag en bra förare. Det som skiljer mig mot många andra är att jag iaf VET att den enda som inte begår misstag är den som aldrig gör något.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#592354
I arbetet kör jag på odubbat i en framhjulsdriven bil av den enkla anledningen att den organisation jag kör i har odubbat som policy. Privat har jag alltid dubbat på mina 240.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SvenB
#592378
Kan det vara så att "organisationen" har en mijöpolicy?
av semmelman
#592419
Kör med odubbat privat för då kan jag ta det väldigt lugnt och anpassa farten, men förra året körde vi odubbat på jobbet och det gick ju bra så länge man kunde köra i uppkörda spår, men en gång stod en slamsugarbil halvvägs på vägen så jag var tvungen att väja lite bara en två decimeter och kom ut på isen som omger hjulspåren och då vart det en flygtur direkt i diket. Sen så några timmar väntetid på bärgaren. Så nu kör vi med dubb men de har ju slitits ner kraftigt nu då det inte kom nån snö så det finns säkert inga dubb kvar när den kommer.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#592430
KKR skrev:Kan det vara så att "organisationen" har en mijöpolicy?
Jepp, och visst finns det en milöaspekt med dubbdäck men jag anser nog att vägsaltet leder nog ligan när de gäller miljöfaror när man talar om vägar och gator men jag har väl ungefär lika bra bevis för det som andra har när det gäller dubbarnas påverkan miljömässigt.

Mvh GK
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]