Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#590579
Problemet är att skulle samtliga bilar ha dubbfritt så skulle en isig vägbana bli fullkomligt blankpolerad och fästet skulle bli nära 0. Tack vare att en del kör på dubbat så ruggas underlaget upp så att dubbfria däck kan få fäste. Själv kör jag på Hakka eller Goodyear Ultragrip.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#590694
oldtimersmc

Du menar alltså att jag ska köra runt 99% av tiden med sämre däckprestanda för att det kanske behövs till resterande 1%? Då kör jag hellre säkert 99% av tiden och låter bilen stå 1%....

Att köra säkert vet jag hur man gör. Har många mil bakom ratten (i princip alla nya Volvomodeller) och gått ett antal olika vidareutbildningar, bland annat med Volvo Cars Driving Academy.
av oldtimersmc
#590755
Jag har aldrig påstått att du inte kan köra säkert, men på vinter väg så innebär det att man kan räkna med att det är is I HELA LANDET från tid till annat och då ÄR det bara dubb som gäller.
Men har man lägre krav så ok för dig.
En fråga bara När inträffar dina 1% och är du med då?


Jag måste köra var dag och kan inte byta däck i varenda kurva har snart kört i 35 år och aldrig ångrat mitt däckval har kört massor i norrlan men vill påstå att dubben har ännu större legitimitet här i söder vilket alla däcktester stöder.
Men var och en är salig i sin tro.
Och min syn är att det värsta som finns på våra vägar är självgoda "jag är bäst på att köra" och alla andra är skit.
Men att anse det är ruggigt provokativt för de dubblösa.
Har man inga tänder så får man äta soppa som gubben sa...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#590796
Lägre krav på vadå? Jag vill påstå att jag har högre krav eftersom jag har valt det som är bäst anpassat efter mig och min körstil. Som sagt, att ha sämre grepp 99% av tiden borde väl vara ännu farligare än att ha sämre grepp 1% av tiden?

Jag påstår inte heller att jag är bäst på att köra. Jag påstår däremot att jag har både utbildning och erfarenhet att klara av en paniksituation, oavsett väglag.

Dessutom står det inte någonstans vad jag kör för bilar...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#590893
Jag tror det börjar hetta till här. (R)
Jag påstår inte heller att jag är bäst på att köra. Jag påstår däremot att jag har både utbildning och erfarenhet att klara av en paniksituation, oavsett väglag.
Jo du har kanske kunnandet, erfarenheten och utbildningen att klara av det mesta men har de andra det. Om det är något jag lärt mig som yrkesförare så är det att man är flera på vägen och alla har skiftande skicklighet och uppmärksamhet och hur mycket man än försöker tänka åt andra också så finns där en gräns då ingenting hjälper. Vad jag vill få fram är att ingen kan säga att dom alltid kommer att klara allt som dyker upp.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
#590898
gnestakalle skrev: Vad jag vill få fram är att ingen kan säga att dom alltid kommer att klara allt som dyker upp.
Och vad jag vill få fram är att säkerheten sitter i kombinationen mänskligt beteende och teknik. Att bara fokusera teknik (dubbar/ dubbfritt) är helt meningslöst.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#590904
Och vad jag vill få fram är att säkerheten sitter i kombinationen mänskligt beteende och teknik. Att bara fokusera teknik (dubbar/ dubbfritt) är helt meningslöst.
Den vanligaste faktorn vid en olycka är mänsklig. Nu fick jag till det va. :)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
#590917
gnestakalle skrev:
Och vad jag vill få fram är att säkerheten sitter i kombinationen mänskligt beteende och teknik. Att bara fokusera teknik (dubbar/ dubbfritt) är helt meningslöst.
Den vanligaste faktorn vid en olycka är mänsklig. Nu fick jag till det va. :)
Det är ju just så det är! Men Collin och andra med teknokratiska mekano-hjärnor ser bara till bromssträcka under kontrollerade test där den mänskliga faktorn är bortraderad.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#590930
Jag kan klara av en paniksituation och jag vet hur bilen reagerar i olika paniksituationer. Det gör inte att jag kan klara mig ur alla trafikscenarion, men jag har iallafall en hygglig chans.
av oldtimersmc
#590964
StringerBell skrev:
gnestakalle skrev:
Och vad jag vill få fram är att säkerheten sitter i kombinationen mänskligt beteende och teknik. Att bara fokusera teknik (dubbar/ dubbfritt) är helt meningslöst.
Den vanligaste faktorn vid en olycka är mänsklig. Nu fick jag till det va. :)
Det är ju just så det är! Men Collin och andra med teknokratiska mekano-hjärnor ser bara till bromssträcka under kontrollerade test där den mänskliga faktorn är bortraderad.
Ett obektivt test är svårt att snacka bort, men man kan ju alltid försöka.
Naturligtvis så är det så stt största buggen sitter bakom ratten just därför så skall man se till att man har så mycket hjälp av tekniken som det går när det behövs som mest.
Att större deten av vinteråkat sker på snöfria vägar kan knappast vara ett argument mot dubb. Kan man inte hålla sig på vägen då så är det illa oavsett vilka däck man har.
Men nar den plötsliga ishalkan slår till då är det bara dubb som hjälper, dessvärre så stannar inte alla de dubblösa hemma då...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]