Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#589279
DUBB-Talibanen Robert Collin kör sin sedvanliga kampanj för dubbdäck i Aftonbladet.

Som vanligt är det en massa trams. Man skall alltså smattra omkring på dubbdäck för att vara på säkra sidan när svarthalka slår in. Inget tal om var i Sverige man bor eller hur vägarna ser ut där man kör. En lösning för alla från Skanör till Haparanda.

Den fakta jag finner relevant är inte i första hand däcktester. De hjälper bara till att välja ut bästa däck i respektive klass. De fakta jag vill ha sitter antagligen försäkringsbolagen på. Om skadefrekvensen (dvs. den s.k. "verkligheten") vore så otroligt mycket högre för dubbfria skulle givetvis detta påverka premien. På ansökningsformuläret skulle det finnas en ruta att fylla för däcktyp, p.s.s. som man får fylla i om man parkerar på gata eller tomt. Försäkringsbolagen är inte dumma.

Man kan ju fråga sig hur praktiskt taget hela norra Europa klarar sig utan dubbdäck trots att temperaturen pendlar kring nolla där nästan lika ofta som i de mildare delarna av Sverige.

I de norra delarna av USA där det ofta är mycket snö är inte - så mycket jag vet - dubbdäck speciellt vanliga, och ibland inte ens tillåtna. Det går visst bra ändå... Illinois, Minnesota har t.ex. totalförbud, och vintrarna där är vanligtvis mycket hårdare än på många håll i Sverige.

Jag moraliserar inte över folk som köper dubbdäck. Det är bara det att jag inte accepterar argumenten för att köra med dubb oavsett omständigheter.
av 2444ever
#589288
Var ju faktiskt några tänkvärda argument från dubbfrihållet där @StringerBell. Nog första gången jag fått anledning o fundera över det. Själv vill jag ha dubb, problemet för mig är att det ju inte bara är att byta och testa, blir ju ett dyrt test om man skulle komma fram till att det inte duger, och farligt i sånt fall.

Angående USA och "svartis" så uppstår väl det vid hög luftfuktighet och kall vägbana, tror det är torrare luft där, vi har ju den kära golfströmmen.
För min del anser jag att den farliga halkan är vanligare söderut, och när den väl slår till vill jag bara förberedd. Sedan är det en annan sak att jag vid första halkan (som är den farligaste) oftast inte fått på dubbdäcken :)

En annan sak är att dubbfria däck gått fram väldigt mycket i kvalité, så det börjar väl bli ett riktigt bra alternativ. Däremot så tycker jag att många av argumenten för dubbfria varit samma genom alla år oavsett kvalitén på dessa.
Har lite svårt för åsiktstalibaner på båda sidor - detta gällde alltså INTE föregående inlägg.
av oldtimersmc
#589483
Collin skriver med mycket rellevanta fackta i ryggen och det är naruligtvis när det växlar snabbt mellan "föret" som det är viktigast att ha så bra på "fötterna" som möjligt, men det står ju var och en fritt att välja.
Jag vill då aldrig vara i det läget att "nu så borde jag ha haft dubbat" som sista tanke.
Om 1 enda kurva eller korsning under hela mitt liv går snett pga att jag inte åkte på dubbdäck, att det var bara det där lilla extra som saknades för att jag skulle ha en möjlighet att undvika tragedin så skulle jag aldrig förlåta mig eller dig...
av oldtimersmc
#589484
Både USA och övriga europa är ju kända för sin fina olycksstatistik eller???
Användarvisningsbild
av StringerBell
#589489
oldtimersmc skrev:Collin skriver med mycket rellevanta fackta i ryggen och det är naruligtvis när det växlar snabbt mellan "föret" som det är viktigast att ha så bra på "fötterna" som möjligt, men det står ju var och en fritt att välja.
Jag vill då aldrig vara i det läget att "nu så borde jag ha haft dubbat" som sista tanke.
Om 1 enda kurva eller korsning under hela mitt liv går snett pga att jag inte åkte på dubbdäck, att det var bara det där lilla extra som saknades för att jag skulle ha en möjlighet att undvika tragedin så skulle jag aldrig förlåta mig eller dig...
Det är ett omöjligt tankesätt. Olyckan hade lika väl kunnat undvikas om du kört 10km/h saktare, t.ex. Dubbat är aldrig den ensamt avgörande faktorn.

Det enda som imponerar på mig är olycksstatistiken. Det är den det kommer ned till. Där har vi summan av teknik och beteende.

Det intressanta är att under de två senaste snörika vintrarna med mycket kyla och is var det rekordfå dödsolyckor. Anledningen till det var enligt alla forskare att vi ändrade beteende, vi tog det försiktigare, oavsett dubb eller dubbfritt (samt att det är mjukt att köra in i drivor). Det finns stor anledning att anta att de som åker dubbfritt på samma sätt har ett försiktigare trafikbeteende.
av oldtimersmc
#589499
Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Användarvisningsbild
av StringerBell
#589511
oldtimersmc skrev:Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk
Men det var ju inte det som var min poäng utan att dubbar aldrig ensamt är den avgörande faktorn. Man måste ha ett helhetstänk: beteeende och teknik.
oldtimersmc skrev:, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Fundera på hur du själv skulle göra om du tvingades kör dubbfritt på vinterväglag. Fråga dig sedan varför andra skulle göra annorlunda än du.

Eftersom dubbfria de facto har längre bromssträcka än dubbade skulle det antagligen synas väldigt tydligt i olycksstatistiken om alla körde på samma sätt.
av oldtimersmc
#589619
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev:Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk
Men det var ju inte det som var min poäng utan att dubbar aldrig ensamt är den avgörande faktorn. Man måste ha ett helhetstänk: beteeende och teknik.
oldtimersmc skrev:, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Fundera på hur du själv skulle göra om du tvingades kör dubbfritt på vinterväglag. Fråga dig sedan varför andra skulle göra annorlunda än du.

Eftersom dubbfria de facto har längre bromssträcka än dubbade skulle det antagligen synas väldigt tydligt i olycksstatistiken om alla körde på samma sätt.
Om du för en liten stund analyserar vad du just har skrivit och sätter in det i ett säkerhetstänk då ser man mönstret sämre däck= kör långsammare nåväl det stämmer säkert.
Men om man blir överaskad, man tror inte att det är halt "för det känner man ju" och det var ju 8 plus för en timme sen i allingsås bla bla bla...

Kommer att tänka på en konservativ vän som jag har han hävdar att vi har så mycket säkerhet i våra bilar så att folk kör som ena idioter.
Han säger att det bästa säkerhetssystemet som finns är at fästa en 7 tums spik i rattkransen " då kör man försiktigt" . Han är en dag ändre än mig och jag brukar säga till honom att håppas att jag aldrig blir så gammal som du :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
#589640
Kör med Gislaved NF5, riktigt bra däck för bra pris. :D

Låt folk välja vad de vill själva, vill de köra med dubb, dubbfritt eller åretruntdäck så är det deras val.
Man kan inte tvinga en Djurgårdare att heja på AIK. :lol:
av oldtimersmc
#589674
Här har jag ett klipp från USA som talar för sig ganska bra, ingen kan säga att de kör för fort iaf
http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/ ... n-bilskrot
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Det är ok att Mekonomen säger att de int[…]

Bakaxel Volvo 74 88”

Men hur blir de om ja skulle köpa mig en vanl[…]

Hej! Gammal tråd, men intressant att veta h[…]

PBM fel

Jag får kolla det imorgon. Så jorden g[…]