- lör 19 nov 2011, 13:37
#589279
DUBB-Talibanen Robert Collin kör sin sedvanliga kampanj för dubbdäck i Aftonbladet.
Som vanligt är det en massa trams. Man skall alltså smattra omkring på dubbdäck för att vara på säkra sidan när svarthalka slår in. Inget tal om var i Sverige man bor eller hur vägarna ser ut där man kör. En lösning för alla från Skanör till Haparanda.
Den fakta jag finner relevant är inte i första hand däcktester. De hjälper bara till att välja ut bästa däck i respektive klass. De fakta jag vill ha sitter antagligen försäkringsbolagen på. Om skadefrekvensen (dvs. den s.k. "verkligheten") vore så otroligt mycket högre för dubbfria skulle givetvis detta påverka premien. På ansökningsformuläret skulle det finnas en ruta att fylla för däcktyp, p.s.s. som man får fylla i om man parkerar på gata eller tomt. Försäkringsbolagen är inte dumma.
Man kan ju fråga sig hur praktiskt taget hela norra Europa klarar sig utan dubbdäck trots att temperaturen pendlar kring nolla där nästan lika ofta som i de mildare delarna av Sverige.
I de norra delarna av USA där det ofta är mycket snö är inte - så mycket jag vet - dubbdäck speciellt vanliga, och ibland inte ens tillåtna. Det går visst bra ändå... Illinois, Minnesota har t.ex. totalförbud, och vintrarna där är vanligtvis mycket hårdare än på många håll i Sverige.
Jag moraliserar inte över folk som köper dubbdäck. Det är bara det att jag inte accepterar argumenten för att köra med dubb oavsett omständigheter.
Som vanligt är det en massa trams. Man skall alltså smattra omkring på dubbdäck för att vara på säkra sidan när svarthalka slår in. Inget tal om var i Sverige man bor eller hur vägarna ser ut där man kör. En lösning för alla från Skanör till Haparanda.
Den fakta jag finner relevant är inte i första hand däcktester. De hjälper bara till att välja ut bästa däck i respektive klass. De fakta jag vill ha sitter antagligen försäkringsbolagen på. Om skadefrekvensen (dvs. den s.k. "verkligheten") vore så otroligt mycket högre för dubbfria skulle givetvis detta påverka premien. På ansökningsformuläret skulle det finnas en ruta att fylla för däcktyp, p.s.s. som man får fylla i om man parkerar på gata eller tomt. Försäkringsbolagen är inte dumma.
Man kan ju fråga sig hur praktiskt taget hela norra Europa klarar sig utan dubbdäck trots att temperaturen pendlar kring nolla där nästan lika ofta som i de mildare delarna av Sverige.
I de norra delarna av USA där det ofta är mycket snö är inte - så mycket jag vet - dubbdäck speciellt vanliga, och ibland inte ens tillåtna. Det går visst bra ändå... Illinois, Minnesota har t.ex. totalförbud, och vintrarna där är vanligtvis mycket hårdare än på många håll i Sverige.
Jag moraliserar inte över folk som köper dubbdäck. Det är bara det att jag inte accepterar argumenten för att köra med dubb oavsett omständigheter.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •