Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#598010
KKR skrev:
ER skrev:... är dubbljudet ett mycket lågt pris för att kunna ta sig fram oavsett isgata eller ren asfalt utan att det blir bambi på hal is.
Vad bra att du har de däck du tror på. För du är helt förvissad om att det enda som räddade dig i din obehagliga situation var dina dubbdäck. Jag tror nämligen att man skall ha den däckutrustning som man tror på, då blir man en hyfsat säker förare. Har man ett sådant körsätt att man anser sig behöva dubbdäck skall man givetvis ha det. Men en sak förvånar mig, att du antyder att du tror att dubbdäcken även ger dig bäst fäste på "ren asfalt". Det tror jag inte ens Robert Collin påstår.
Sa inte att det enbart var däckena, var kombination av däck, förarens insinit att sluta bromsa så det rätade upp sig samt rn gnutta tur, men som jag sa hade jag stått 1m längre fram vilket hade varit fallet med dubbfritt så hade det inte fungerat.
Sa bara "utan att det blir bambi på hal is oavsett isgata eller ren asfalt". Påstod aldrig att dubb var bäst på just ren asfalt, men så skall man alltid ha däckutustning för det värsta tänkbara, dvs isgata oavsett om man bor i ystad eller haparanda.
Du är välkommen att testa dessa vägar med dubbfritt i samma förhållanden(du kan som jämförelse ta ut bilen på nyspolad hockeyrink och ändå inte vara halvvägs till hur halt det var) så kommer även du att spotta på dubbfritt när det inte fäster för fem öre.
Kommer aldrig att tumma på säkerheten vad gäller däck för ofta är det dom mötande som inte kan köra bil/har felaktiga däckval för underlaget och kan du då få ner din egen till ett minimum/så låg som möjligt har du gjort vad du kan förutom att råka vara på fel plats vid fel tillfälle.
av Provocative
#598076
KKR skrev:
ER skrev:... är dubbljudet ett mycket lågt pris för att kunna ta sig fram oavsett isgata eller ren asfalt utan att det blir bambi på hal is.
Vad bra att du har de däck du tror på. För du är helt förvissad om att det enda som räddade dig i din obehagliga situation var dina dubbdäck. Jag tror nämligen att man skall ha den däckutrustning som man tror på, då blir man en hyfsat säker förare. Har man ett sådant körsätt att man anser sig behöva dubbdäck skall man givetvis ha det. Men en sak förvånar mig, att du antyder att du tror att dubbdäcken även ger dig bäst fäste på "ren asfalt". Det tror jag inte ens Robert Collin påstår.
Skulle vara intressant att få en förklaring på hur jag borde kört med rätt körsätt i exemplet jag skrivit om tidigare i tråden.
Funderar även på vad som är rätt körsätt om man håller 70 på 90väg när jättevildsvinet är 75 meter från fronten?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#598187
ER skrev: men så skall man alltid ha däckutustning för det värsta tänkbara
Vad har du för tum på dina dubbdäck?

Men annars så är det du nämner själva skiljepunkten mellan dig och många andra (som Teknikens världs testlag t.ex.): Köpa däck för värsta-scenariot eller köpa däck för vardags-scenariot.
Användarvisningsbild
av SvenB
#598270
Spoiler »
Prococative, Jag skrev inget om rätt eller fel körsätt, bara att man väljer däck efter körsätt. Du hade ju rätt däck för ditt körsätt eftersom du klarade upp situationen. Jag har inte råkat ut för något som kan relateras till fel däck under de c:a 25 år jag haft dubbfria vinterdäck som jag kört c:a 80.000 vintermil på. Det måste betyda att jag har ett körsätt som lämpar sig för dubbfria däck.
Användarvisningsbild
av ER
#598298
StringerBell skrev:
ER skrev: men så skall man alltid ha däckutustning för det värsta tänkbara
Vad har du för tum på dina dubbdäck?

Men annars så är det du nämner själva skiljepunkten mellan dig och många andra (som Teknikens världs testlag t.ex.): Köpa däck för värsta-scenariot eller köpa däck för vardags-scenariot.
195/65-15 även om 205/60-16 vore bättre pga att det är för trångt runt bromsok/fälg bak när det drar in snö som blir is och låser ihop bakaxeln som aldrig förr oavsett öppna/stängda fälgar.

Ser ingen som helst ursäkt att inte välja bästa tänkbara däcktyp vintertid(dubbat) på en bil som rullar dagligen hur lite man än kör på isiga vägar då den du möter kan vara huvudlös och då kan du inte göra allt vad du kan med dubbfritt då du fortfarande har längre bromssträcka den dagen när du behöver det pga mötande kört för fort och det är isgata ute och om då din fart är noll och du befinner dig i dikeskanten har du gjort vad du kan för att rädda vad som går OM du inte valt att köra i diket och förstöra din egen bil pga att det inte fungerar att få stopp i tid. Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Sen så kan det ju vara så att jag kör till 99% på vintervägar som alltid blir isiga någon gång under vinterhalvåret och jag bara måste fram oavsett väder och vind och då "ta bussen" bara fungerar i fjollträsk där det är avgång 1ggr/minut, inte 2ggr dygnet på tider som inte passar för fem öre om dom inte ställer in pga väder och vind.
Har alltid valt dubbat och kommer alltid att så göra då jag testat bil med dubbfritt och det fungerade inget vidare när det behövdes och det var med dagens moderna däck så det var inget skräp från 90-talet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#598303
ER skrev:
Ser ingen som helst ursäkt att inte välja bästa tänkbara däcktyp vintertid(dubbat) på en bil som rullar dagligen hur lite man än kör på isiga vägar
Fast dubbat är ju bara bästa val på isiga vägar. Hur kan det då vara bästa valet "hur lite man än kör på isiga vägar"? Här skulle jag säga att du logiskt kör i diket.

ER skrev:[...] då den du möter kan vara huvudlös och då kan du inte göra allt vad du kan med dubbfritt då du fortfarande har längre bromssträcka den dagen när du behöver det pga mötande kört för fort och det är isgata ute [...]
Rent statistiskt så är risken att du möter en dåre större när det är bra väglag. Den rekordlåga olycksstatistiken under de väldigt snö- och isrika vintrarna -10 och -11 tyder på det. Folk tar det försiktigt. Så bästa grepp bör man ha på den typ av väg man oftast kör - menar jag och de flesta andra.
ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Det är ju få experter som resonerar som du gör. Ruben i TV:s testlag har ju en otroligt lång erfarenhet som trafikpolis t.ex.
ER skrev:Sen så kan det ju vara så att jag kör till 99% på vintervägar som alltid blir isiga någon gång under vinterhalvåret och jag bara måste fram oavsett väder och vind [...]
Man får samma marginaler genom att sänka farten något jämfört med hur man annars kör.
Användarvisningsbild
av SvenB
#598331
ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Jag respekterar ditt däcksval, men det jag inte respekterar är din insinuation om att de som kör på dubbfritt (och det är många) inte tänker på trafiksäkerheten. Du skall veta att mitt vardagssenario varit att vara ute i ur och skur oavsett veckodag ofta innan "fan har fått på sig tofflorna" och givetvis inte snösvängen heller. Det är märkligt att jag, som jag skrev i ett tidigare inllägg, inte har råkat ut för något relaterat till mitt däcksval under alla mina mil med dubbfritt eftersom jag enligt dig bara har ett "politiskt korrekt val" av däck, inte ett trafiksäkert. Dessutom påstår du indirekt med ditt resonemang att jag struntat i mina taxipassagerares säkerhet.
Användarvisningsbild
av ER
#598357
StringerBell skrev:
ER skrev:
Ser ingen som helst ursäkt att inte välja bästa tänkbara däcktyp vintertid(dubbat) på en bil som rullar dagligen hur lite man än kör på isiga vägar
Fast dubbat är ju bara bästa val på isiga vägar. Hur kan det då vara bästa valet "hur lite man än kör på isiga vägar"? Här skulle jag säga att du logiskt kör i diket.
Inte alls, då man ser till helheten och kör man på bara en dag per vinter på vägar där det kan förekomma is under perioden är det dubbat på eller lämnar bilen hemma.

StringerBell skrev:
ER skrev:[...] då den du möter kan vara huvudlös och då kan du inte göra allt vad du kan med dubbfritt då du fortfarande har längre bromssträcka den dagen när du behöver det pga mötande kört för fort och det är isgata ute [...]
Rent statistiskt så är risken att du möter en dåre större när det är bra väglag. Den rekordlåga olycksstatistiken under de väldigt snö- och isrika vintrarna -10 och -11 tyder på det. Folk tar det försiktigt. Så bästa grepp bör man ha på den typ av väg man oftast kör - menar jag och de flesta andra.
Enda statistik du sklall bry dig om är den som bevisat att dubbat är säkrare än dubbfritt, inte vad vintern 10-11 säger då det är ett för smalt urval med "bra" vinter, inte vad vissa ser som "normalvinter" som nuvarande hittils blivit enligt dom som hejar på uppvärmningen.
Sommartid har du ändå större marginaler att själv undvika att förvärra situationen då skillnaden dubbat/odubbat är större än sommardäck och sommardäck när du verkligen behöver det.
StringerBell skrev:
ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Det är ju få experter som resonerar som du gör. Ruben i TV:s testlag har ju en otroligt lång erfarenhet som trafikpolis t.ex.
Tror inte han säger att kör dubbfritt och ut på isiga vägar. Vad experter tycker och tänker har ju flera gånger visat sig stämma mindre bra, bara fåtalet som vågar säga vad som gäller då det inte är politiskt korrekt i många fall, tex idiotin med dubbförbud på vissa vägar har visat sig ha mycket liten effekt när det får motsatt effekt pga att man tvingas ta omvägar och vad gäller partiklar är forskare inte eniga vad osm orsakar vad.
StringerBell skrev:
ER skrev:Sen så kan det ju vara så att jag kör till 99% på vintervägar som alltid blir isiga någon gång under vinterhalvåret och jag bara måste fram oavsett väder och vind [...]
Man får samma marginaler genom att sänka farten något jämfört med hur man annars kör.
"Lite" svårt köra saktare om man redan står still eller det bevisats gång efter annan att dubbfritt inte biter på den typen av väglag utan att det dubbrivits före och om du tror jag kör som det vore sommar på vintern så tar du grovt fel och jag har inte haft problem med mitt däckval men jag kan tyvärr ej påverka vad dom man möter har för sulor på kälken och sett på tok för mycket relaterat till körstil vintertid och mer ofta än sällan med dubbfritt på glashala vägar.
KKR skrev:
ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Jag respekterar ditt däcksval, men det jag inte respekterar är din insinuation om att de som kör på dubbfritt (och det är många) inte tänker på trafiksäkerheten. Du skall veta att mitt vardagssenario varit att vara ute i ur och skur oavsett veckodag ofta innan "fan har fått på sig tofflorna" och givetvis inte snösvängen heller. Det är märkligt att jag, som jag skrev i ett tidigare inllägg, inte har råkat ut för något relaterat till mitt däcksval under alla mina mil med dubbfritt eftersom jag enligt dig bara har ett "politiskt korrekt val" av däck, inte ett trafiksäkert. Dessutom påstår du indirekt med ditt resonemang att jag struntat i mina anställda och mina taxipassagerare.
Fakta är att dubbfritt inte är lika säkert val när man skärskådar det, om det då blir omedvetet att man indirekt sätter säkerhet lägre än komfort dvs inget dubbslammer eller har policy att köra dubbfritt inom firman/koncernen så är det så utan att man haft baktanke om det. Att dubbfritt är politiskt korrekt behövs inte någon raketforskare för att inse då kommuner fått för fria händer att sätta förbud mot att använda den typen på vissa vägar istället för att åtgärda grundproblemet som inte har med dubb att göra och resultatet blir motsatt effekt pga alla omvägar dubbade bilar måste använda sig av.
Sa inte att du struntar i det eller tänker på det, bara att när man inte väljer efter sämsta tänkbara väglag utan som i tester hittar omvägar till att vardagsscenario duger är helt uppåt väggarna och för att nollvisonen inte skall dö ännu mera krävs att man tänker om och tänker värsta tänkbara och att alla använder det bästa däcktypen för tiden på året. Visst kan man köra dubbfritt, har inget emot det valet men att jämföra fjollträsk eller slasksödern/europavägar/storstan som saltas till förbannelse där man spyr ut salt i tid och otid med mera norröver och småvägar där inte ens sandbilen tar sig fram blir inte riktigt rätt eller använder "bra" vintrar som slagträ för att dubbfritt är lika bra så haltar det rejält då "bra" vintrar inte är samma sak som sämsta tänkbara väglag som skall styra däckvalet.
Visst kan man köra 5km/h och smyga fram men det säger ju bara att man är ute på hal is och borde valt dubbat för ökad säkerhet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#598374
ER skrev:
StringerBell skrev: Fast dubbat är ju bara bästa val på isiga vägar. Hur kan det då vara bästa valet "hur lite man än kör på isiga vägar"? Här skulle jag säga att du logiskt kör i diket.
Inte alls, då man ser till helheten och kör man på bara en dag per vinter på vägar där det kan förekomma is under perioden är det dubbat på eller lämnar bilen hemma.
Så kan det naturligtvis vara. Fast vanligare är nog att man låter bilen stå för att vägarna inte är plogade.

Vad jag regerade mot var att du menade att alla från Ystad till Haparanda skulle använda dubbat.

ER skrev:
StringerBell skrev:
ER skrev:[...] då den du möter kan vara huvudlös och då kan du inte göra allt vad du kan med dubbfritt då du fortfarande har längre bromssträcka den dagen när du behöver det pga mötande kört för fort och det är isgata ute [...]
Rent statistiskt så är risken att du möter en dåre större när det är bra väglag. Den rekordlåga olycksstatistiken under de väldigt snö- och isrika vintrarna -10 och -11 tyder på det. Folk tar det försiktigt. Så bästa grepp bör man ha på den typ av väg man oftast kör - menar jag och de flesta andra.
Enda statistik du sklall bry dig om är den som bevisat att dubbat är säkrare än dubbfritt, inte vad vintern 10-11 säger då det är ett för smalt urval med "bra" vinter, inte vad vissa ser som "normalvinter" som nuvarande hittils blivit enligt dom som hejar på uppvärmningen.
Sommartid har du ändå större marginaler att själv undvika att förvärra situationen då skillnaden dubbat/odubbat är större än sommardäck och sommardäck när du verkligen behöver det.
Samma feltänk hela tiden. Marginaler skapas av många faktorer bl.a. av hastighet, och allt bestäms i våra huvuden, inte i tekniken. Det spelar ju ingen roll om man världens bästa däck och kanonbra väg. Det går att köra av vägen ändå om man håller tillräckligt hög hastighet i kombination med dumhet. Om man vill ha marginalerna på sin sida gäller det att ha det även när det är våt och torr vinterväg. Sedan får man avgöra hur mycket man kör på sådan väg.
ER skrev:
StringerBell skrev:
ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Det är ju få experter som resonerar som du gör. Ruben i TV:s testlag har ju en otroligt lång erfarenhet som trafikpolis t.ex.
Tror inte han säger att kör dubbfritt och ut på isiga vägar. Vad experter tycker och tänker har ju flera gånger visat sig stämma mindre bra, bara fåtalet som vågar säga vad som gäller då det inte är politiskt korrekt i många fall, tex idiotin med dubbförbud på vissa vägar har visat sig ha mycket liten effekt när det får motsatt effekt pga att man tvingas ta omvägar och vad gäller partiklar är forskare inte eniga vad osm orsakar vad.
Konspirationstänkande.
ER skrev:
StringerBell skrev:
ER skrev:Sen så kan det ju vara så att jag kör till 99% på vintervägar som alltid blir isiga någon gång under vinterhalvåret och jag bara måste fram oavsett väder och vind [...]
Man får samma marginaler genom att sänka farten något jämfört med hur man annars kör.
"Lite" svårt köra saktare om man redan står still eller det bevisats gång efter annan att dubbfritt inte biter på den typen av väglag utan att det dubbrivits före och om du tror jag kör som det vore sommar på vintern så tar du grovt fel och jag har inte haft problem med mitt däckval men jag kan tyvärr ej påverka vad dom man möter har för sulor på kälken och sett på tok för mycket relaterat till körstil vintertid och mer ofta än sällan med dubbfritt på glashala vägar.
Nu talar du åter om ett extremläge där säkert många väljer att ta bussen istället. Kom ihåg ditt ystad-haparande-uttalande förut. Människor är fullt kapabla att göra en säkerhetsbedömning som inkluderar att ställa bilen helt och hållet. Det gäller även om man har dubbar. När det är riktigt halt är det också det som man rekommenderar från myndigheterna - oavsett däck (man kan ju bli påkörd också).
ER skrev: Fakta är att dubbfritt inte är lika säkert val när man skärskådar det, om det då blir omedvetet att man indirekt sätter säkerhet lägre än komfort
Återigen. Säkerhetstänk kan innebär att man låter bilen stå. För vissa som bor eländigt och måste till jobbet (jourtjänst?) är dubb ett rationellt val. Men det är inte ett rationellt val för alla frän ystad till haparanda.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]