Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#594964
... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...

Något för stringerbell med flera att läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4032776.ab obs läs allt
Användarvisningsbild
av StringerBell
#594969
oldtimersmc skrev:... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...

Något för stringerbell med flera att läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4032776.ab obs läs allt
Läs denna också:

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 030864.ece

"Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats"
Användarvisningsbild
av SvenB
#594974
oldtimersmc skrev:... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...
De refererar till en gammal studie. De har ju varit ute i Ny teknik med samma absurda påstående redan förra året. Om det verkligen skulle stämma så skulle dubbfria vinterdäck inte vara tillåtna enligt vinterdäckslagen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#594979
Fluffen skrev:Det står ju på dem hur gamla de är annars så du behöver inte ens gissa, kolla DOT:en. :-)-)
En sanning med modifikation eftersom olämplig förvaring gör att däcken blir sämre snabbare och däcken ser ut att vara åldrade och det var den bedömningen jag gjorde.

Mvh GK
av 2444ever
#595137
gnestakalle skrev: En sanning med modifikation eftersom olämplig förvaring gör att däcken blir sämre snabbare och däcken ser ut att vara åldrade och det var den bedömningen jag gjorde.

Mvh GK
På tal om det, min däckgubbe (som verkar kunnig) säger att vad gäller förvaring så är det mest direkt solljus man skall undvika, vanlig rumstemperatur är inte sämre än lite kallare förvaring. Vad jag hört innan så skulle det vara viktigt att förvara dom kallt, alltså rumstemperatur är inte så bra.

Så, någon som vet säkert. Är det de firmor som erbjuder tempererad förvaring som överdriver betydelsen av temperaturen, eller är det andra som inte har klimatanläggning som vill tona ner betydelsen?
Användarvisningsbild
av Fluffen
#595143
Hur de åldras är en sak, hur gamla de är är en annan... Du skrev ju att du tror att de är gamla och jag skrev hur du kollade när de var gjorda.
Du gjorde säkert helt rätt bedömning, de flesta byter alldeles försent.
Däck ska förvaras utan kontakt med soljus, gärna torrt och svalt, det är vad jag har lärt mig iallafall. Däckställ eller hänga upp dem på väggen eller liknande är att rekomendera, helst inte staplade på varandra. Omonterade däck kan ligga flera år med rätt lagring innan de tappar sina egenskaper så jag får inte panik om jag köper nya däck som är gjorda för ett år sedan.
av oldtimersmc
#595217
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev:... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...

Något för stringerbell med flera att läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4032776.ab obs läs allt
Läs denna också:

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 030864.ece

"Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats"
Nu börjar det bli intressant hur tänkte du nu? skulle det vara någon skillnad om man har antisladd???
Eller är det så att om man har antisladd så skulle skillnaden vara Ännu större Tänk noga nu...
av oldtimersmc
#595219
Min tollkning är iaf att om man har dubbat Och antisladd så har man de bästa förutsättningar som man kan ge sig själv och sin omgivning.
När väglaget är som djävligast
Användarvisningsbild
av ER
#597784
oldtimersmc skrev:Min tollkning är iaf att om man har dubbat Och antisladd så har man de bästa förutsättningar som man kan ge sig själv och sin omgivning.
När väglaget är som djävligast
Helt korrekt för jag gör samma slutsats, ser ingen anledning att tumma på att ha det bästa av förutsättningarna då det kan vara skillnaden när den du möter inte kan köra bil.
Hellre lite dubbslammer i 5 månader än att bli rammad av en 24meters timmerbil som på smalare grusväg får kast på släpet pga inbromsning vid möte och förare som inte klarar av att räta upp/släppa bromsen för att räta upp släpet innan det smäller när du står still i vägkanten nåt du inte har förutsättningar till med dubbfritt på samma vägsträcka i samma förhållanden för då vet du att du gjort allt du kan OM du kör dubbat.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]