Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#604308
Nej det är ju för j**vligt att de ser till att lagar efterföljs. Vilka lagar skall de skita i nästa gång?
av jumu01
#604395
Att miljömupparna har kommit fram till något så befängt att dubbdäck skulle frisätta giftiga partiklar som är farliga att andas in finns det inte ett enda vetenskapligt belägg för och på denna grund har regeringen med tidigare övergurun Wetterstrand fått till en lag om förbud mot dubbdäck inom tättbebyggd område är ju helt vansinnigt. Att på illusioner införa en lag som åtsidosätter säkerheten bör ju få varje sunt tänkade medborgarer att reagera över.
Användarvisningsbild
av SvenB
#604449
Att de partiklar dubbdäcken "river" upp ur asfalten inte skulle vara farliga att andas in får stå för din uppfattning.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#604478
Det upprepas som ett mantra att dubbdäck river upp mycket partiklar och visst det kan jag köpa men gör inte dubbfria det också? Har för mig att jag hört nått om det för länge sedan iallafall...
Användarvisningsbild
av MechaniX
#604511
Allt sand och grus som slängs på vägarna borde väl ge liknande effekt som att köra dubbat? Det river väl asfalt och mals väl även ner till stendamm.. oavsett dubbar eller inte. :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
#607090
Läs utvärderingen efter dubbdäcksförbudet på hornsgatan om ni är intresserade, den visar på mindre skadliga partiklar men samtidigt har det varit under de tcå snörikaste åren på väldigt länge så den sger också att man absolut inte vet någonting om effekterna av dubbdäcksfärbudet, typ. Ganska skoj läsing....

/Martin

PS. Många med dbbfritt säger att de kan väl ställa bilen om det skulle va så himla isigt någon gång per vinter, men hur många gör det egebtligen? Ingen jag hört talas om.....
av Herkulez
#608161
Säkerheten är ju onekligen ledordet i denna ändlösa diskussion, med dessa dubbade å odubbade däck. Jag tycker att alla super konservativa dubb anhängare också borde köra fyrhjulsdrivet om man inte redan gör det. Säkerheten först och främst var det. Det kan ju hända att man får sladd på en snömoddig väg och dönar in i något oskyldigt mötande fordon. Eller att man står och spinner i en korsning och smäll. Säkerheten blir väl inte total, maximum, top of the topic..................... bara för att man åker runt på ett par dubbade däck. Finns ju hundratals andra SÄKERHETS detaljer att beakta.
Användarvisningsbild
av MartinS
#608168
Herkulez skrev:Säkerheten är ju onekligen ledordet i denna ändlösa diskussion, med dessa dubbade å odubbade däck. Jag tycker att alla super konservativa dubb anhängare också borde köra fyrhjulsdrivet om man inte redan gör det. Säkerheten först och främst var det. Det kan ju hända att man får sladd på en snömoddig väg och dönar in i något oskyldigt mötande fordon. Eller att man står och spinner i en korsning och smäll. Säkerheten blir väl inte total, maximum, top of the topic..................... bara för att man åker runt på ett par dubbade däck. Finns ju hundratals andra SÄKERHETS detaljer att beakta.
Så är det, de flesta gör väl vad de kan. Säkerhet och utrustnng kostar ofta pengar, men dubbdäck och odubbade däck kan de flesta välja utan att det påverkar ekonomn så där kan alla göra ett aktivt val.

Sälv kör jag fyrhjulsdrivet med nästan 300hk i en av världens säkraste bilar med alla tillgängliga säkerhetsystem, jag skulle vilja säga at jag inte kan göra mycket mer för mig och mn familj vad det gäller trafiksäkerheten.

/Martin
av Herkulez
#608174
MartinS skrev:
Herkulez skrev:Säkerheten är ju onekligen ledordet i denna ändlösa diskussion, med dessa dubbade å odubbade däck. Jag tycker att alla super konservativa dubb anhängare också borde köra fyrhjulsdrivet om man inte redan gör det. Säkerheten först och främst var det. Det kan ju hända att man får sladd på en snömoddig väg och dönar in i något oskyldigt mötande fordon. Eller att man står och spinner i en korsning och smäll. Säkerheten blir väl inte total, maximum, top of the topic..................... bara för att man åker runt på ett par dubbade däck. Finns ju hundratals andra SÄKERHETS detaljer att beakta.
Så är det, de flesta gör väl vad de kan. Säkerhet och utrustnng kostar ofta pengar, men dubbdäck och odubbade däck kan de flesta välja utan att det påverkar ekonomn så där kan alla göra ett aktivt val.

Sälv kör jag fyrhjulsdrivet med nästan 300hk i en av världens säkraste bilar med alla tillgängliga säkerhetsystem, jag skulle vilja säga at jag inte kan göra mycket mer för mig och mn familj vad det gäller trafiksäkerheten.

/Martin
Helt rätt. Den ekonomiska aspekten är stor om man vill ha hög säkerhet. Men visst är det väl så att de finns en del som kunnat åka både billigare och säkrare.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..