Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Provocative
#592337
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev: och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Kommer man med bredsidan mot en buss är det fel på huvudet, inte på däcken.

Jag har aldrig - vad jag kan påminna mig - fått en ofrivillig sladd ens så jag kör med rätt hyffsade marginaler.
Med det resonemanget så saknar du en erfarenhet jag har. Var på väg hem från Oslo i min gamla V40 o dubbar. Vägen var hur fin som hellst o några grader pluss. Jag låg mitt i en bilkö o i en tight kurva så mötte jag en lasbil som genade. Då jag parerade en aning så kom jag utanför asfalten med framhjulen o rent instingtivt så parerade jag tillbaka. Vilket gjorde att jag fick parera än en gång till höger. INTE BRA. Jag kan än i dag höra hur dubben skrek mot asfalten innan antisladden berättade för bilen att den inte ville bli kylarprydnad på en Scania. Ja jag kommer ihåg emblemet på den. Hastigheten i bilkön låg i 60-70 på 80väg. Så hade jag fel i huvudet som kom med bresida mot lastbilen? Du kanske har rätt. Hade jag inte varit fel i huvudet hade jag suttit i den första lastbilen eftersom jag var dum nog att styra undan.
I dag är jag jävligt glad att jag är fel i huvudet och i dag kör jag inte på annat än dubbdäck. De räddade mig den gången och jag tänker inte svika dem igen.
Precis som många andra här är jag en bra förare. Det som skiljer mig mot många andra är att jag iaf VET att den enda som inte begår misstag är den som aldrig gör något.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#592354
I arbetet kör jag på odubbat i en framhjulsdriven bil av den enkla anledningen att den organisation jag kör i har odubbat som policy. Privat har jag alltid dubbat på mina 240.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av SvenB
#592378
Kan det vara så att "organisationen" har en mijöpolicy?
av semmelman
#592419
Kör med odubbat privat för då kan jag ta det väldigt lugnt och anpassa farten, men förra året körde vi odubbat på jobbet och det gick ju bra så länge man kunde köra i uppkörda spår, men en gång stod en slamsugarbil halvvägs på vägen så jag var tvungen att väja lite bara en två decimeter och kom ut på isen som omger hjulspåren och då vart det en flygtur direkt i diket. Sen så några timmar väntetid på bärgaren. Så nu kör vi med dubb men de har ju slitits ner kraftigt nu då det inte kom nån snö så det finns säkert inga dubb kvar när den kommer.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#592430
KKR skrev:Kan det vara så att "organisationen" har en mijöpolicy?
Jepp, och visst finns det en milöaspekt med dubbdäck men jag anser nog att vägsaltet leder nog ligan när de gäller miljöfaror när man talar om vägar och gator men jag har väl ungefär lika bra bevis för det som andra har när det gäller dubbarnas påverkan miljömässigt.

Mvh GK
av oldtimersmc
#592492
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev: och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Kommer man med bredsidan mot en buss är det fel på huvudet, inte på däcken.

Jag har aldrig - vad jag kan påminna mig - fått en ofrivillig sladd ens så jag kör med rätt hyffsade marginaler.
Ja du då man inte har några sakargument kvar så kan man ju alltid sänka sig till den nivån att man uttrycker sig förklenande om sina meningsmotståndare, speciellt i skydd av anonymitet så är det lätt att vara styv i korken.
Att ständigt framhäva sin fantastiska körförmåga är signifikant för den typen av skribenter.
Men vissa det finns folk som aldrig har gjort några misstag och aldrig råkart ut för någor oförutsett men det är väldigt få och många av dessa bär skyddshatt underbilkörningen som endast sker på söndagar i sakta mak och då solen skiner...
Men vi andra som måste köra bil även när myndigheterna säger " låt bilen stå och stanna innomhus" vi andra som vill ha en möjlighet att avvärja en plötsligt uppkommen oönskad situation gör nog bäst i att välja dubb på vintern.
Hmmm Göteborg dubblöst aldrig råkat ut för en sladd, du kör inte spårvagn?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#592651
oldtimersmc skrev:
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev: och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Kommer man med bredsidan mot en buss är det fel på huvudet, inte på däcken.

Jag har aldrig - vad jag kan påminna mig - fått en ofrivillig sladd ens så jag kör med rätt hyffsade marginaler.
Ja du då man inte har några sakargument kvar så kan man ju alltid sänka sig till den nivån att man uttrycker sig förklenande om sina meningsmotståndare, speciellt i skydd av anonymitet så är det lätt att vara styv i korken.
Spoiler »
Tack det samma. Denna självtillräckliga och överlägsna attityd du vill tillskriva mig är lika påtaglig i det dubbfria lägret, där dubbfria åkare utan omsvep framställs som potentiella trafikfaror som inte bara sätter sina egna liv i fara så fort de rullar utanför porten utan även andras.

Jag är en riktig fegis när det kommer till bilkörning, och jag upplever att bilen talar klarspråk med mig, oavsett bilmodell eller däck. Jag tycker det är fullständigt uppenbart när det är dåligt väglag ungefär på samma sätt som när man är ute och går på trottoaren. Jag har dessutom kört mina centraleuropeiska dubbfria i fullständigt håriga omständigheter under två snörika rekordsäsonger utan att känna mig utlämnad. Det är dessa erfarenheter som gör mig så självsäker på min sak: säkerheten sitter i huvudet och inte i däcken, och hade det inte varit så hade kanske t o m dubbdäck varit obligatoriskt. Det är oerhörda kostnader förknippade med personskador och trafik, och hade det funnits ett tydligt sammanhang mellan dubbfria däck och olyckor hade vi vetat om det.
Användarvisningsbild
av Nordjämten
#592673
Själv kör jag med dubbdäck, helt enkelt för att vi har vinterväglag på vägen vintertid... ;) :roll:

Gislaved Nordfrost har jag för mig dom heter, fick med dem med bilen och hade rullat 100 mil eller så, dvs inkörda. :)
av umekille
#592683
Köpte en omgång Polska Kelly på dackonline.com
standarddubbade med ståldubb 185:or 2967.60:-/4st
hemlevererat av posten...gav bilmekanikern 500;- för
påläggningen på fälg(han fick ta av gamla) har 3kg i
dem går jättefint men som med dubbdäck dem ljudar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#593178
Har Hakka 5 och Hakka 7 på S80in, bästa vinterdäcken jag provat..

Dubbfritt är okej om det är snö på vägen eller riktigt kallt ute. Är det isigt ja då är det bara dubb som fungerar. Såg en bil nu på bilprovningen som skulle in, för det första gick ABSen in när han skulle bromsa sen när han skulle köra in var det med fullt hjulspinn, han hade dubbfria däck. Jag som har dubbat märkte inte ens att det var halt..
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]