Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#593181
~Kalle~ skrev: Jag som har dubbat märkte inte ens att det var halt..
Nej, just det.
Användarvisningsbild
av SvenB
#593189
oldtimersmc skrev:.. det finns folk som aldrig har gjort några misstag och aldrig råkart ut för någor oförutsett men det är väldigt få och många av dessa bär skyddshatt underbilkörningen som endast sker på söndagar i sakta mak och då solen skiner...
Men vi andra som måste köra bil även när myndigheterna säger " låt bilen stå och stanna innomhus" vi andra som vill ha en möjlighet att avvärja en plötsligt uppkommen oönskad situation gör nog bäst i att välja dubb på vintern.
Jag tillhör också dom som i mitt yrke var tvungen att köra oavsett väder. Jag har kört dubbritt sedan början på 90-talet och visst har jag råkat på "något oförutsett", men aldrig något som har med mina dubbfria däck att göra. Då det varit "grisväder" har jag bara tagit det extra lungt. Jag tror att många överskattar dubbdäck och tror att de är "världens 8:e underverk". Jag har under mina år i Stockholmstrafiken alldrig kört in i någon bil bakifrån under vinterväglag, men blivit påkörd tre gånger bakifrån vid rödlysen. Samtliga hade dubbdäck. De körde för fort och överskattade dubbdäcken. Ja, jag skall erkänna att jag också kört in i en bil bakifrån, men det var mitt i sommaren på Essingeleden när en liten "pickis" tvärnitade i filen längst till vänster för att han trodde sig fått punka. Så jag är inte ofelbar, men jag bär inte heller "skyddshatt".
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#593218
~Kalle~ skrev:Har Hakka 5 och Hakka 7 på S80in, bästa vinterdäcken jag provat..

Dubbfritt är okej om det är snö på vägen eller riktigt kallt ute. Är det isigt ja då är det bara dubb som fungerar. Såg en bil nu på bilprovningen som skulle in, för det första gick ABSen in när han skulle bromsa sen när han skulle köra in var det med fullt hjulspinn, han hade dubbfria däck. Jag som har dubbat märkte inte ens att det var halt..
Jag trodde alla körde dubbat där uppe, det var nog en vilsekommen 08:a. :mrgreen:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Fluffen
#593233
Jag känner en som säger att året runt-däck är det bästa... 8)

Var och en väljer vad man vill köra på utifrån sina egna förutsättningar och erfarenhet, man lär ju knappast omvända någon i denna fråga på ett forum ändå.
Denna diskussionen håller på varje år här på forat och aldrig kommer man fram till nått mer än en massa tjaffs.
Användarvisningsbild
av Bosa
#593246
Ja det fanns ju en tid då det dessutom var lagligt med sommardäck året runt vilket endel anammade dessutom, deras åsikt var väl att sommardäck var minsann lika bra som vinterdäck på vinterväglag. :D

Har erfarenhet av både dubbfritt och dubbad i x antal tusen mil, dubbfria idag är bra däck med bra grepp. Men till mångt och mycket handlar det om vilka vägar och fören man åker runt på. För egen del som pendlar 14.5 mil om dagen har jag gått tillbaka till dubbdäck helt enkelt för att de ger ett bättre grepp åtminstone i de områden jag rör mig. Hade jag bott på annat håll kanske dubbfria hade varit att föredra, men att gå på så pass hårt som ibland sker bara för att någon föredrar dubbat eller dubbfritt är väl kanske att ta i. :D

En liten notis om än kanske felaktig är att det är ganska stor skillnad på ett dubbad vinterdäck idag mot för x antal år sedan. Förr i tiden upplever jag att ett dubbat inte hade mycket sajpningar alls men idag är ett dubbdäck nån slags hybrid mellan ett modern dubbfritt däck och ett dubbdäck. Så om nu tekniken från ett dubbfritt är värt att implementera i ett dubbat så gör de nåt rätt med de dubbfria. Är ett dubbat dubbfritt mao. :wink:

Värre är det väl med de som åker runt på gamla och hårda vinterdäck oavsett om de är dubbade eller inte, brukar heta "men det är mycket mönster kvar". :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#593264
Fluffen skrev: Denna diskussionen håller på varje år här på forat och aldrig kommer man fram till nått mer än en massa tjaffs.
Jo tyvärr så kommer dubbförespråkarna fram till att de/vi som kör på dubbfritt betraktas som en säkerhetsrisk. Åtminstone i deras ögon. Tråkigt.
av Provocative
#593298
KKR skrev:
Fluffen skrev: Denna diskussionen håller på varje år här på forat och aldrig kommer man fram till nått mer än en massa tjaffs.
Jo tyvärr så kommer dubbförespråkarna fram till att de/vi som kör på dubbfritt betraktas som en säkerhetsrisk. Åtminstone i deras ögon. Tråkigt.
Nejdå. Enl mig så är det de som TROR att de kör bra o inte behöver dylika hjälpmedel i trafiken som är säkerhetsrisker. Dvs de som redan kan allt. Dessa är de jag är rädd för i trafiken. Inte de som kör dubbfritt. Man väljer däck utifrån ens egna behov.
Jag har själv använt dubbfritt tidigare. Då bodde jag på ett ställe där det funka bra. Men jag har även bittert fått erfara nackdelen med dubbfritt så för mig är dubb en självklarhet då det är mer is än astfalt i Karlstad. Problemet är snart löst iaf då komunen jobbar hårt på att slita ner alla vägar till grusvägar.
Va rätt kul att se alla svenska bilar mellan Svinesund o Oslo för tre år sedan undersportlovet. Var många dubbfria bilar i diket i den snöstormen på motorvägen.
av VolvoSebastian
#593382
Kör med Kleber dubbdäck fram och Sava ESKIMO dubbdäck bak.
Bakdäcken har väl hälften av dubben kvar och 4-5mm mönster och fram har väl 6-7mm och ca 10 dubb borta i varje säkert 3-4 år gamla minst.
Hur bra står sig dessa däck igentligen?
Funderar lite på dubbfria..
av jumu01
#593383
Mot Hakka 7 är skillnaden säkert som mellan dag och natt.
Har du sämsta däcken bak så kommer bilen att vara mer instabil vid eventuellt plötsligt sladd.
Alltid bästa däcken bak.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#593403
Fluffen skrev:Jag känner en som säger att året runt-däck är det bästa... 8)

Var och en väljer vad man vill köra på utifrån sina egna förutsättningar och erfarenhet, man lär ju knappast omvända någon i denna fråga på ett forum ändå.
Denna diskussionen håller på varje år här på forat och aldrig kommer man fram till nått mer än en massa tjaffs.
Kör man på "året runt-däck" så har man ett någorlunda fungerande dubbfritt däck på vintern men på sommaren är det alldeles för mjukt och långt ifrån de egenskaper som ett sommardäck skall ha.

Mvh GK
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]