linuspage skrev:Jag håller helt med föregående talare om däcksbredd. Bara titta på vad dom kör med i rally, smala och höga däck. Diskussionen angående friktion eller dubbdäck har inte så mycket med framkomlighet att göra. Kommer fram gör man oavsett. Jag har kört många tusen mil på oplogade vintervägar och aldrig blivit stående. Jag har dock sett många olyckor där folk inte fått det fäste dom trott dom haft när man tvärnitar. Att man kör 95% på asfalt på vintern är ju lite farligt att tänka. För mina 5-6tusen mil om året skulle innebära 2tusen mil på vintervägar och isåfall 100mil på glashala vägar (vilket snarare är 1000mil i mitt fall). Kör folk som dom gör i huvudstaden så håller dom inga som helst avstånd, åker runt och småbromsar hela tiden och har ingen som helst koll på hur fort det går om det händer något. Att åka runt och slita på vägbanan och ha högre ljud i kupén är ett litet pris den dagen det händer något. Och det handlar främst om det lömska underlaget is. På snö funkar friktionsdäcken. Men folk har friheten att välja själv där. Jag har dubbdäck, i stan som i Norrland (där jag bodde förut).
Haltar
lite i jämförelsen mot rallybilar. (betonar just ordet lite)
Menar:
- Rally bilen väger ca 1100kg. Normal V70 ca 1700kg
- Rallybilen SKA åka fort. Med familjen i v70´n prioriteras andra saker.
- Rallydäck har fler dubb, längre dessutom.
- Däcktryck mot marken, rallybilen ca 275kg (ca 1,67kg/cm2) , personbilen ca 425kg . (ca 1,9-1,7kg/cm2)
m.m.
Men för att återgå till däcksfrågan.
Hade ett par lite sämre däck, nästan nya dock, med knappt några dubb kvar (Gnosjö-granne tillverkare) på en tidigare v70, så var dessa däck riktigt hala på bar halkbekämpad asfalt, speciellt i cirkulationsplatser, trafikljus, men på en fjällresa upp till Tandådalen fungerade dessa däck väl över förväntan på isiga vägar. (bl.a. den s.k. Wasaloppsvägen som i det tillfället var endast plogad)
Riktigt bra grepp på isunderlag, men skittaskigt, (på ren svenska) på saltad bar asfalt i Stockholm några timmar tidigare.
Så samma typ av däck fungerar väldigt olika beroende på vart man kör och på typ av vinterväglag.
Blizzak'en (tidiga djupa sajpade däck) som jag hade på BMW'n tidigare fungerade riktigt bra på vintern tack vare bilens tyngd på 205:or och ASP (anti slir) trots bakhjulsdrift på både bar asfalt, snömodd och is.
Det handlar ofta om kunskapen om att kunna hantera olika situationer likväl som vilken typ av däck som sitter på fordonet.
Edit:
Nokian hakka 225.45.17