Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#575202
På vintern åker jag 95% på bar asfalt och behöver jag tvärnita är det mest största säkerhet just bar asfalt och då har jag de bästa däcken.
Användarvisningsbild
av opA
#575460
Gnagarn skrev:Ingen som har R-design replikorna från Gummmihuset och kan stoltsera med en bild? :)
Bild

Min gamla bil men fortfarande R-design replikorna från just Gummihuset på :)
av linuspage
#575464
Jag håller helt med föregående talare om däcksbredd. Bara titta på vad dom kör med i rally, smala och höga däck. Diskussionen angående friktion eller dubbdäck har inte så mycket med framkomlighet att göra. Kommer fram gör man oavsett. Jag har kört många tusen mil på oplogade vintervägar och aldrig blivit stående. Jag har dock sett många olyckor där folk inte fått det fäste dom trott dom haft när man tvärnitar. Att man kör 95% på asfalt på vintern är ju lite farligt att tänka. För mina 5-6tusen mil om året skulle innebära 2tusen mil på vintervägar och isåfall 100mil på glashala vägar (vilket snarare är 1000mil i mitt fall). Kör folk som dom gör i huvudstaden så håller dom inga som helst avstånd, åker runt och småbromsar hela tiden och har ingen som helst koll på hur fort det går om det händer något. Att åka runt och slita på vägbanan och ha högre ljud i kupén är ett litet pris den dagen det händer något. Och det handlar främst om det lömska underlaget is. På snö funkar friktionsdäcken. Men folk har friheten att välja själv där. Jag har dubbdäck, i stan som i Norrland (där jag bodde förut).
av Mrmuscle
#584645
Jag fick tag på fyra st 17 tum Balder med Goodyear Ultragrip till min v60 för totalt 6000kr i helgen. De har gått en vinter på en v60. Jag tyckte att jag hade lite tur att få tag på dem så här i början av november :)
Användarvisningsbild
av Camel
#584661
Köpte CONTINENTAL TS830P 205/60-R16 H på vanliga standard Oden-fälgar till min V70II och en kollegas bil samtidigt, P = 18.000kr/8 st. Vet inget om vintergreppet ännu, på asfalt går de bra :D Men nu ser ju bilen inte ut som en R-design längre. :roll:
På förra bilen V70N körde jag med Michelin Alpine A4 205/55-R16 på Replica 16" R-Fälgar. De däcken går överraskande bra i vinterväglag. Mycket bra på asfalt, i slask och regn. På ren is är de lite sämre. Det lär väl vara ungeför samma med TS830P.
av Larzan
#585583
linuspage skrev:Jag håller helt med föregående talare om däcksbredd. Bara titta på vad dom kör med i rally, smala och höga däck. Diskussionen angående friktion eller dubbdäck har inte så mycket med framkomlighet att göra. Kommer fram gör man oavsett. Jag har kört många tusen mil på oplogade vintervägar och aldrig blivit stående. Jag har dock sett många olyckor där folk inte fått det fäste dom trott dom haft när man tvärnitar. Att man kör 95% på asfalt på vintern är ju lite farligt att tänka. För mina 5-6tusen mil om året skulle innebära 2tusen mil på vintervägar och isåfall 100mil på glashala vägar (vilket snarare är 1000mil i mitt fall). Kör folk som dom gör i huvudstaden så håller dom inga som helst avstånd, åker runt och småbromsar hela tiden och har ingen som helst koll på hur fort det går om det händer något. Att åka runt och slita på vägbanan och ha högre ljud i kupén är ett litet pris den dagen det händer något. Och det handlar främst om det lömska underlaget is. På snö funkar friktionsdäcken. Men folk har friheten att välja själv där. Jag har dubbdäck, i stan som i Norrland (där jag bodde förut).
Haltar lite i jämförelsen mot rallybilar. (betonar just ordet lite)
Menar:
- Rally bilen väger ca 1100kg. Normal V70 ca 1700kg
- Rallybilen SKA åka fort. Med familjen i v70´n prioriteras andra saker.
- Rallydäck har fler dubb, längre dessutom.
- Däcktryck mot marken, rallybilen ca 275kg (ca 1,67kg/cm2) , personbilen ca 425kg . (ca 1,9-1,7kg/cm2)
m.m.

Men för att återgå till däcksfrågan.
Hade ett par lite sämre däck, nästan nya dock, med knappt några dubb kvar (Gnosjö-granne tillverkare) på en tidigare v70, så var dessa däck riktigt hala på bar halkbekämpad asfalt, speciellt i cirkulationsplatser, trafikljus, men på en fjällresa upp till Tandådalen fungerade dessa däck väl över förväntan på isiga vägar. (bl.a. den s.k. Wasaloppsvägen som i det tillfället var endast plogad)
Riktigt bra grepp på isunderlag, men skittaskigt, (på ren svenska) på saltad bar asfalt i Stockholm några timmar tidigare.
Så samma typ av däck fungerar väldigt olika beroende på vart man kör och på typ av vinterväglag.
Blizzak'en (tidiga djupa sajpade däck) som jag hade på BMW'n tidigare fungerade riktigt bra på vintern tack vare bilens tyngd på 205:or och ASP (anti slir) trots bakhjulsdrift på både bar asfalt, snömodd och is.

Det handlar ofta om kunskapen om att kunna hantera olika situationer likväl som vilken typ av däck som sitter på fordonet.

Edit:
Nokian hakka 225.45.17
av frostjerk
#585677
Åker på Semperit på min 745, inte testat på vintern än, men de är nog som lite äldre Gislaved - bra alltså! På föräldrarnas S70 sitter Hakka 7, de bästa däck jag nånsin testat! Förutsägbara och med grymt grepp både vid bromsning och styrning, man vet alltid var man har dom! Friktionsdäck kommer inte på fråga för mig, och buller bryr jag mig inte om alls. Kör med 185/65 R15 på båda bilarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.