Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#589499
Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Användarvisningsbild
av StringerBell
#589511
oldtimersmc skrev:Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk
Men det var ju inte det som var min poäng utan att dubbar aldrig ensamt är den avgörande faktorn. Man måste ha ett helhetstänk: beteeende och teknik.
oldtimersmc skrev:, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Fundera på hur du själv skulle göra om du tvingades kör dubbfritt på vinterväglag. Fråga dig sedan varför andra skulle göra annorlunda än du.

Eftersom dubbfria de facto har längre bromssträcka än dubbade skulle det antagligen synas väldigt tydligt i olycksstatistiken om alla körde på samma sätt.
av oldtimersmc
#589619
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev:Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk
Men det var ju inte det som var min poäng utan att dubbar aldrig ensamt är den avgörande faktorn. Man måste ha ett helhetstänk: beteeende och teknik.
oldtimersmc skrev:, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Fundera på hur du själv skulle göra om du tvingades kör dubbfritt på vinterväglag. Fråga dig sedan varför andra skulle göra annorlunda än du.

Eftersom dubbfria de facto har längre bromssträcka än dubbade skulle det antagligen synas väldigt tydligt i olycksstatistiken om alla körde på samma sätt.
Om du för en liten stund analyserar vad du just har skrivit och sätter in det i ett säkerhetstänk då ser man mönstret sämre däck= kör långsammare nåväl det stämmer säkert.
Men om man blir överaskad, man tror inte att det är halt "för det känner man ju" och det var ju 8 plus för en timme sen i allingsås bla bla bla...

Kommer att tänka på en konservativ vän som jag har han hävdar att vi har så mycket säkerhet i våra bilar så att folk kör som ena idioter.
Han säger att det bästa säkerhetssystemet som finns är at fästa en 7 tums spik i rattkransen " då kör man försiktigt" . Han är en dag ändre än mig och jag brukar säga till honom att håppas att jag aldrig blir så gammal som du :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
#589640
Kör med Gislaved NF5, riktigt bra däck för bra pris. :D

Låt folk välja vad de vill själva, vill de köra med dubb, dubbfritt eller åretruntdäck så är det deras val.
Man kan inte tvinga en Djurgårdare att heja på AIK. :lol:
av oldtimersmc
#589674
Här har jag ett klipp från USA som talar för sig ganska bra, ingen kan säga att de kör för fort iaf
http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/ ... n-bilskrot
av jumu01
#590293
Min sambo kvaddade bilen i en hastighet av 30 km/h med dubbfri vinterdäck (hon kom in i en svag kurva med isfläckar bilen ställde sig på tvären och gled in i en stolpe som knäckte mittbalken så bilen skrotades, tack o lov så klarade hon sig pga av den låga farten) så aldrig mer något sådant "skit" på min bil så här är det dubb som gäller och kommer att gälla.

Personligen tycker jag Collins däcktest håller väldigt hög klass och han brukar värna om säkerheten.

Vad försäkringsbolagen bygger sina premiekostnader på är inte på dubb eller inte dubb utan manliga förarer under 25 år varför tror ni denna grupp har högsta premiekostnaden troligen för här finner man den största skara av omdömeslösa förarer det tråkiga är att den finns dom som sköter sig i denna ålderskaterogi men det är hela kollektivet(under 25 år och man) som skall bära sina kostnader.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#590330
jumu01 skrev: Vad försäkringsbolagen bygger sina premiekostnader på är inte på dubb eller inte dubb utan manliga förarer under 25 år varför tror ni denna grupp har högsta premiekostnaden troligen för här finner man den största skara av omdömeslösa förarer det tråkiga är att den finns dom som sköter sig i denna ålderskaterogi men det är hela kollektivet(under 25 år och man) som skall bära sina kostnader.
Som du vet har det också betydelse var du bor och hur bilen står parkerad.

Personskador är oerhört dyra för samhället. Hade dubbfria gjort det avsevärt värre hade det synts i premier.
av oldtimersmc
#590511
Dubbfritt...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#590517
Nej, sommardäck...

Jag har aldrig haft dubbdäck och har aldrig kommit i någon situation där dubbar hade hjälpt mig. Dubbdäck eller friktion beror ju helt på var man bor och kör.

Jag kör 90% stadskörning där det för det mesta handlar om blöta och torra vägar. Då vägrar jag köra omkring med dubbdäck. Är det vinterväglag helatiden man har vinterhjulen på, t.ex norrland, ja då hade det varit lugnt. Men köra omkring och smattra (hatar ljudet) och bara riva upp vägen gör jag inte. Dessutom med stor motor (trots awd) och tung gasfot så spinner det hej vilt med dubb när det är barmark.
av oldtimersmc
#590564
XC90_Executive skrev:Nej, sommardäck...

Jag har aldrig haft dubbdäck och har aldrig kommit i någon situation där dubbar hade hjälpt mig. Dubbdäck eller friktion beror ju helt på var man bor och kör.

Jag kör 90% stadskörning där det för det mesta handlar om blöta och torra vägar. Då vägrar jag köra omkring med dubbdäck. Är det vinterväglag helatiden man har vinterhjulen på, t.ex norrland, ja då hade det varit lugnt. Men köra omkring och smattra (hatar ljudet) och bara riva upp vägen gör jag inte. Dessutom med stor motor (trots awd) och tung gasfot så spinner det hej vilt med dubb när det är barmark.
Ja du nöjer dig uppenbarligen med lite sämre marginaler, men du borde testa dubbat du kommer att bli glatt överaskand (du har ju aldrig haft äran) en suverän kombination till din fhd.
Ps hade damerna haft dubbat så hade det varit lugnt även i det kvateret, i den staden som de säkert åkte 90% i.
Är det is då hjälper bara dubb
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]