- sön 20 nov 2011, 11:23
#589619
StringerBell skrev:oldtimersmc skrev:Tvärt om så är det just det som är hela grejen med dubbarna att det är dessa som gör skillnad när det oväntade dyker upp och att argumentera med att det "är så sällan man har nytta av dubben så man kan lika gärna åka dubblöst" är ett för mig märkligt tänk
Men det var ju inte det som var min poäng utan att dubbar aldrig ensamt är den avgörande faktorn. Man måste ha ett helhetstänk: beteeende och teknik.
oldtimersmc skrev:, att sen påstå att dubblösa kör försiktigare är ett antagande från din sida som du inte kan belägga men skulle om det vore sant möjligen bero på att man omedvetet/medvetet känner sig osäkrare när man vet att " om det skulle vara en isfläck så går det åt helvete"
Fundera på hur du själv skulle göra om du tvingades kör dubbfritt på vinterväglag. Fråga dig sedan varför andra skulle göra annorlunda än du.
Eftersom dubbfria de facto har längre bromssträcka än dubbade skulle det antagligen synas väldigt tydligt i olycksstatistiken om alla körde på samma sätt.
Om du för en liten stund analyserar vad du just har skrivit och sätter in det i ett säkerhetstänk då ser man mönstret sämre däck= kör långsammare nåväl det stämmer säkert.
Men om man blir överaskad, man tror inte att det är halt "för det känner man ju" och det var ju 8 plus för en timme sen i allingsås bla bla bla...
Kommer att tänka på en konservativ vän som jag har han hävdar att vi har så mycket säkerhet i våra bilar så att folk kör som ena idioter.
Han säger att det bästa säkerhetssystemet som finns är at fästa en 7 tums spik i rattkransen " då kör man försiktigt" . Han är en dag ändre än mig och jag brukar säga till honom att håppas att jag aldrig blir så gammal som du :D
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015