Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av RFL
#585730
linuspage skrev:Jag kör med Continental ContiIceContact 205/50 17 och är otroligt nöjd.

Min uppfattning om vinterdäck är att man ska hålla sig borta från friktionsdäck. Visst dom fungerar utmärkt om man till exempel bor i en storstad där vägarna oftast är snörena. Du tar dig fram och dessutom med mindre buller, jag
Det är otroligt enkelt att förenkla utifrån sitt eget perspektiv :D

Din logik är troligtvis helt korrekt för det område och de förutsättningar som råder där du bor. Här nere i söder så har vi en normal vinter förhållanden där dubbdäck är att föredra kanske mindre än 5% av tiden. Övrig tid åker vi på barmark. Lägg sen kanske till ett behov av att besöka Danmark/Tyskland/övriga europa så blir resultatet att friktionsdäck kanske inte bara är lämpligast utan det enda alternativet.

Som alltid gäller det att anpassa sig efter väglag, bil, däck osv.
av TomClaesson
#586039
Jag ska köra v70in på hakka 7 denna vintern. Har kört flera vintrar på Hakka 4 (den "riktiga" varianten, inte Nordman) på min f.d 945.. Helt nöjd med greppet på den bilen som är en erkänd sladdpulka! :D

Så jag hoppas och tror inte att uppföljaren kan vara sämre, särskilt inte eftersom jag "lurade" på min morsa likadana ostar till hennes 855.. :D

Har hittills bara kört dom ca.60 mil på långkörning och barmark för att "köra in" dubben. Så här långt kan jag säga att dom iaf rullar tyst!
Användarvisningsbild
av Bosa
#589127
Har åkt Hakka 5 de 4-5 senaste vintrarna men igår byttes de ut mot Hakka 7, Hakka 5:orna har jag varit riktigt nöjd med och hoppas förstås att dessa är snäppet bättre. :)
av oldtimersmc
#589244
Kör med Svenskreggade dubb och byter ofta, det är som med säkerhetsbältet hittills så har jag inte behövt det men OM så vill jag ha det på (angående resonemanget kring milda vintrar mm)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#589279
DUBB-Talibanen Robert Collin kör sin sedvanliga kampanj för dubbdäck i Aftonbladet.

Som vanligt är det en massa trams. Man skall alltså smattra omkring på dubbdäck för att vara på säkra sidan när svarthalka slår in. Inget tal om var i Sverige man bor eller hur vägarna ser ut där man kör. En lösning för alla från Skanör till Haparanda.

Den fakta jag finner relevant är inte i första hand däcktester. De hjälper bara till att välja ut bästa däck i respektive klass. De fakta jag vill ha sitter antagligen försäkringsbolagen på. Om skadefrekvensen (dvs. den s.k. "verkligheten") vore så otroligt mycket högre för dubbfria skulle givetvis detta påverka premien. På ansökningsformuläret skulle det finnas en ruta att fylla för däcktyp, p.s.s. som man får fylla i om man parkerar på gata eller tomt. Försäkringsbolagen är inte dumma.

Man kan ju fråga sig hur praktiskt taget hela norra Europa klarar sig utan dubbdäck trots att temperaturen pendlar kring nolla där nästan lika ofta som i de mildare delarna av Sverige.

I de norra delarna av USA där det ofta är mycket snö är inte - så mycket jag vet - dubbdäck speciellt vanliga, och ibland inte ens tillåtna. Det går visst bra ändå... Illinois, Minnesota har t.ex. totalförbud, och vintrarna där är vanligtvis mycket hårdare än på många håll i Sverige.

Jag moraliserar inte över folk som köper dubbdäck. Det är bara det att jag inte accepterar argumenten för att köra med dubb oavsett omständigheter.
av 2444ever
#589288
Var ju faktiskt några tänkvärda argument från dubbfrihållet där @StringerBell. Nog första gången jag fått anledning o fundera över det. Själv vill jag ha dubb, problemet för mig är att det ju inte bara är att byta och testa, blir ju ett dyrt test om man skulle komma fram till att det inte duger, och farligt i sånt fall.

Angående USA och "svartis" så uppstår väl det vid hög luftfuktighet och kall vägbana, tror det är torrare luft där, vi har ju den kära golfströmmen.
För min del anser jag att den farliga halkan är vanligare söderut, och när den väl slår till vill jag bara förberedd. Sedan är det en annan sak att jag vid första halkan (som är den farligaste) oftast inte fått på dubbdäcken :)

En annan sak är att dubbfria däck gått fram väldigt mycket i kvalité, så det börjar väl bli ett riktigt bra alternativ. Däremot så tycker jag att många av argumenten för dubbfria varit samma genom alla år oavsett kvalitén på dessa.
Har lite svårt för åsiktstalibaner på båda sidor - detta gällde alltså INTE föregående inlägg.
av oldtimersmc
#589483
Collin skriver med mycket rellevanta fackta i ryggen och det är naruligtvis när det växlar snabbt mellan "föret" som det är viktigast att ha så bra på "fötterna" som möjligt, men det står ju var och en fritt att välja.
Jag vill då aldrig vara i det läget att "nu så borde jag ha haft dubbat" som sista tanke.
Om 1 enda kurva eller korsning under hela mitt liv går snett pga att jag inte åkte på dubbdäck, att det var bara det där lilla extra som saknades för att jag skulle ha en möjlighet att undvika tragedin så skulle jag aldrig förlåta mig eller dig...
av oldtimersmc
#589484
Både USA och övriga europa är ju kända för sin fina olycksstatistik eller???
Användarvisningsbild
av StringerBell
#589489
oldtimersmc skrev:Collin skriver med mycket rellevanta fackta i ryggen och det är naruligtvis när det växlar snabbt mellan "föret" som det är viktigast att ha så bra på "fötterna" som möjligt, men det står ju var och en fritt att välja.
Jag vill då aldrig vara i det läget att "nu så borde jag ha haft dubbat" som sista tanke.
Om 1 enda kurva eller korsning under hela mitt liv går snett pga att jag inte åkte på dubbdäck, att det var bara det där lilla extra som saknades för att jag skulle ha en möjlighet att undvika tragedin så skulle jag aldrig förlåta mig eller dig...
Det är ett omöjligt tankesätt. Olyckan hade lika väl kunnat undvikas om du kört 10km/h saktare, t.ex. Dubbat är aldrig den ensamt avgörande faktorn.

Det enda som imponerar på mig är olycksstatistiken. Det är den det kommer ned till. Där har vi summan av teknik och beteende.

Det intressanta är att under de två senaste snörika vintrarna med mycket kyla och is var det rekordfå dödsolyckor. Anledningen till det var enligt alla forskare att vi ändrade beteende, vi tog det försiktigare, oavsett dubb eller dubbfritt (samt att det är mjukt att köra in i drivor). Det finns stor anledning att anta att de som åker dubbfritt på samma sätt har ett försiktigare trafikbeteende.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]