Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mangeV70
#559435
StringerBell skrev:Då skulle jag säga: Continental WinterContact TS 830. Sedan skaffar man snökedjor för dagarna då snöröjningen inte hinner med.

Jag är rysligt nöjd med dem. Klarade två monstervintrar galant trots att de är anpassade efter bar vinterväg.

Jag håller helt med. Tidigare har jag uteslutande haft dubbat men lagom till de två värsta vintrarna på länge gick jag på TS830. Har inte ångrat mig.
av svartsvart
#559495
Tallberg skrev:Jag ringde till min volvohandlare och fick pris på fälgen oden 16" med hakka 7 för 12 tusen. Bra pris?
Fick betala 11900:- för 16" Oden med "Premium odubbat", fick alltså inte välja vilket däck... Var inte helt nöjd med detta, får hoppas att Bilia har gott omdöme och definition på "premium".
av grålle1
#559712
Jag skulle gissa att du får continental!
(Betalade 10000:- för mina Oden med Continental (dubbade)) hos min Volvohandlare.
Användarvisningsbild
av Tallberg
#559894
Varför fick ni inte välja däck? Jag kunde välja själv så tog han hem bara. Det var hos volvo (Värmlands bil) i Kristinehamn.
Användarvisningsbild
av Gnagarn
#560017
Ingen som har R-design replikorna från Gummmihuset och kan stoltsera med en bild? :)
av BjornTore
#560170
Jeg har Continental Conti Ice Contact 225/45-18 på min V60 D3 R-Design (Freja mørk grå). Dette fungerer helt utmerket på hullete og isete veier av typisk norsk dårlig kvalitet. Var litt usikker på om grepet og komforten ville være bra, men har ikke angret et sekund på valget! Hjulopphenget på R-Design utgaven har dempere med veldig rask respons og dette tror jeg hjelper til med det positive utslaget på både komfort og grep. Jeg står på ski nesten hver eneste helg om vinteren helg og kjører derfor MYE på vinterføre:)
av linuspage
#575103
Jag kör med Continental ContiIceContact 205/50 17 och är otroligt nöjd.

Min uppfattning om vinterdäck är att man ska hålla sig borta från friktionsdäck. Visst dom fungerar utmärkt om man till exempel bor i en storstad där vägarna oftast är snörena. Du tar dig fram och dessutom med mindre buller, jag förstår dom som nappar på detta. MEN den dagen det händer något. Den dagen du måste tvärnita, då är du rökt. Fördelarna är många med friktionsdäck men dom är farliga. Och att politiker instiftar lagar om dubbfria gator i städerna är katastrof, dessutom utan att ha tagit del av några tester som helst. Jag är dessutom tvåbarnspappa och "tidigare" fartdåre och vet vikten av att kunna tvärnita på ren is. Jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta mina barn i en bil utan dubbdäck på vintern. Som folk kör i Stockholm (där vi bor) blir man riktigt avskräckt av dessa friktionsdäck dessutom. Folk invaggas i en FALSK TRYGGHET och får för sig att dom är ungefär likvärdiga dubbdäck vad gäller vägegenskaper vilket är långt ifrån sanningen. Jag värdesätter iaf stoppsträckan på halt väglag hos mina däck, sommar som vinter. Säkerheten kostar lite mer, men jag tycker den är värd det.
av semmelman
#575187
Privat kör jag med friktionsdäck då jag kör försiktigare i dåligt väglag och ännu försiktigare då jag inte har dubb vilket kan invagga en i falsk trygghet att köra för fort. Dessutom privat kan jag välja att inte åka när det fallit en meter nysnö utan håller mig inne alternativt kan välja större allfartsvägar som är plogade. I jobbet däremot där man måste ut och åka alla tider på dygnet i alla väder och väglag och långt ut i skogen och ja överallt där blir alla fall jag grymt stressad av friktionsdäck, man kan aldrig veta om man kommer fram eller ska bli stående i ett motlut eller hamna i diket i minus 20° och det är flera timmar innan hjälp kommer. Så varje däck har sitt användningsområde, bra på olika sätt.

Nåt jag vill lägga till är det jävligt sjuka i att vi svenskar inte får sätta på smalare vinterdäck, jag vet inte vad det är för jubelidiotisk anpassning till EU eller vad det är men att man inte får sätta på de säkraste bästa däcken efter väglag och årstid är ju jävligt bombat, jag fattar det inte. Så många ggr jag fastnat med även dubbdäck när det fallit mycket snö som det gjort senaste vintrarna, medans bilar med en två tum smalare däck bara fortsätter, så j@vla idiotiskt så det liknar ingenting. Detta gäller taxi då som verkar ha hårdare regler för däckdimensioner jag är inte säker på vad reglerna säger om privatbilar. Så det är mera betydelsefullt anser jag än frågan om dubb eller ej angående framkomlighet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]