Ja det fanns ju en tid då det dessutom var lagligt med sommardäck året runt vilket endel anammade dessutom, deras åsikt var väl att sommardäck var minsann lika bra som vinterdäck på vinterväglag. :D
Har erfarenhet av både dubbfritt och dubbad i x antal tusen mil, dubbfria idag är bra däck med bra grepp. Men till mångt och mycket handlar det om vilka vägar och fören man åker runt på. För egen del som pendlar 14.5 mil om dagen har jag gått tillbaka till dubbdäck helt enkelt för att de ger ett bättre grepp åtminstone i de områden jag rör mig. Hade jag bott på annat håll kanske dubbfria hade varit att föredra, men att gå på så pass hårt som ibland sker bara för att någon föredrar dubbat eller dubbfritt är väl kanske att ta i. :D
En liten notis om än kanske felaktig är att det är ganska stor skillnad på ett dubbad vinterdäck idag mot för x antal år sedan. Förr i tiden upplever jag att ett dubbat inte hade mycket sajpningar alls men idag är ett dubbdäck nån slags hybrid mellan ett modern dubbfritt däck och ett dubbdäck. Så om nu tekniken från ett dubbfritt är värt att implementera i ett dubbat så gör de nåt rätt med de dubbfria. Är ett dubbat dubbfritt mao.
Värre är det väl med de som åker runt på gamla och hårda vinterdäck oavsett om de är dubbade eller inte, brukar heta "men det är mycket mönster kvar". :)