Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av TOMAS
#21386
Hur är kvaliten på Volvos låsbultar? Har hört att den inte skall vara så bra!
Stämmer det???

/Tomas
V70-06 Automat
av Noodles
#21394
TOMAS skrev:Hur är kvaliten på Volvos låsbultar? Har hört att den inte skall vara så bra!
Stämmer det???

/Tomas
V70-06 Automat
Vad ska inte vara bra med dom?
Har bara skiftat däck en ggn hittils, men jag upplevde inga problem med dom då. :)
Användarvisningsbild
av Ramon
#21438
TOMAS skrev:Hur är kvaliten på Volvos låsbultar? Har hört att den inte skall vara så bra!
Stämmer det???

/Tomas
V70-06 Automat
Ha, vet inte vartifrån du hört detta, men det stämmer inte. Kvalitén på Volvo's låsbultar är väldigt bra, mycket bättre än hos t.ex. Piratlåsbultar som man kan få upp med ganska enkla metoder utan några speciella verktyg. Volvo's bultar däremot måste man nästan ha tillgång till svets, konisk vänstergänga eller liknande specialverktyg. De lite äldre låsbultarna Volvo körde med vad äggformade, lycka till att de är dåliga... Och de nya har en liten ring som snurrar på sidan kan man säga, säkra alltså.

Frågan är vad du menar med inte så säkra. Du kan ha världens dyraste låsbultar på en bil, det spelar ingen roll, den som verkligen vill kommer kunna stjäla dina fälgar ändå. Kedjan är inte starkare än den svagaste länken så att säga.

Så om du ska köpa låsbultar och kunna känna dig säker så ska du köpa Volvo's Originallåsbultar (visst, pirat kostar ca 1/3 av Volvo Original, men även säkerheten är sämre).
av TOMAS
#21475
Jag uttryckte mig kanske fel. Låshylsan till bultarna som är problemet.
Detta är information jag har fått från taxichaufförer och däckfirma.

/Tomas
V70-06 Automat
Användarvisningsbild
av Ramon
#21480
Jaha, du menade låshylsan till bultarna, då får jag be om ursäkt, jag tycker inte det framgick av din fråga...

Vad har du hört är dåligt med de hylsorna då? Aldrig haft problem med dem själv och inte hört någon annan som haft det heller :???:
av TOMAS
#21481
Hylsan blir väldigt snabbt sliten. Det verkar bero på mutterdragarn.
Fick se en hylsa som är 1 år gammal, det var ingen vacker syn.
Den gick inte att använda. Då blir det dyrt.

/Tomas
V70-06 Automat
Användarvisningsbild
av Ramon
#21494
Okej, du menar så. Ja, muttardragarn kan vara elak mot dem, men jag tror de håller bra. Att den inte såg bra ut kan bl.a. Bero på oförsiktig personal, dvs. Att de inte sätter på hylsan rätt och sen börjar köra med mutterdragaren så det drar in hylsan i spåret om du förstår vad jag menar... Sen så kanske de använder för högt moment på mutterdragaren. För använder man för bilmodellen angivet moment så ska det inte vara några problem. Jag vet dock inte om däckfirman kollar upp varje modell de får in och ställer in mutterdragarn efter modellen, de kör nog mkt generellt skulle jag tro.

Sen så undrar jag en sak. Funderar/-de du på att köpa Volvo's låsmuttrar och sen använda mutterdragare? För tänk på att däckfirmor använder denna hylsa kanske 5ggr dagligen medan du skiftar däck ca 2ggr per år... Så hylsan kommer nästan garanterat hålla så länge som du behåller bilen. Sen så är de piratlåsmuttrarna som finns av sämre kvalité, många av dem iaf, så Volvo's är ett bättre köp hur som helst.

Är förresten Volvo's hylsa godkänd för att köras med mutterdragare? Dvs. s.k. Krafthylsa? Borde den vara iaf. Eller så kanske det finns en i ngt hårdare material man kan få med istället, vet inte angående detta.
av TOMAS
#21585
Man får väl undvika att byta däcken på en däckfirma, och åka till Bilia istället för däckbytet. :D

/Tomas
V70-06 Automat

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]