Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av 164Göran
#301029
Tvättandets konst, från teori till praktik

För några dagar sedan hämtade jag ut ett paket från USA med bilschampo, det innehåller allt jag behöver för att vårda min bil. Schampo, tvätthandske av ull och en syntetisk torkduk.

Finns det något mer avkopplande en lugn höstdag än att bara gå ut och känna doften av höst, fylla en hink med ljummet vatten samtidigt som alla höstlöv lyser upp denna stund av lycka. För mig så är det underbart!
Det finns inget som är så enkelt och nödvändigt för att bevara sin bils värde. Lacken är det dyraste som finns på en bil, en omlackering kostar ca 25 000:- SEK. Att bevara den är en väl gjord investering.

Bilschampo vs Diskmedel

För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse.
Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt,
och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och motsatsen är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer skillnaden:

Oljebaserade tensider

Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som från smutsen att lossna från underlaget)
Den absolut vanligaste tensiden är alkyl benzene sulfonates.
Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett,
men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.


Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Vidare så ser jag gärna att de som producerar schampot har en bra arbetsmiljö. Och det har dessa produkter som tillverkas i San Diego.

Skum

Dessutom har bilschampo en viktig funktion, det ska fungera som ett smörjmedel mellan bilsvampen och lacken när du tvättar ditt fordon. En tumregel är att desto mer skum, desto mer smörjer det. Och i förlängningen bidrar det till en säker tvätt. Vill man och har möjlighet så kan en skumpistol vara till stor hjälp.
Men det ska inte lämna vita tensidrester på lacken, och i min jakt efter den perfekta lystern har jag äntligen funnit ett schampo som uppfyller alla mina kriterier.

En av grunderna är att tvätta bilen i skuggan, tvättar vi bilen i solljus så dunstar vattnet allt för fort och lämnar kalkfläckar kvar på lacken, med ett mediokert resultat som följd. Vidare så brukar jag alltid tvätta bilen uppifrån och ner, för all låta allt vatten rinna neråt, det finns olika meningar om den frågan. Men jag är väldigt bestämd på den punkten.

Det viktigt att skölja ur tvättsvampen frekvent, rena verktyg är a och o i jakten på den perfekta glansen. Och tappa aldrig din svamp på marken för att använda den igen, ta en ny för säkerhets skull. Hur mycket du än sköljer kan det finnas gruskorn kvar i den.

Torkning

Som ung använde jag min mormors handdukar, och efteråt var resultatet allt annat än tilfredställande. Lacken var helt förstörd, det jag inte visste då var att bomullshanddukar har en bindväv av polyester. Flätas dessa slitna polyestertrådar tillsammans blir det samma betingelser som stålull. Därför är det så viktigt att använda ett sämskinn, men dessa är energikrävande för miljön, möglar lätt och är inte min favorit. Därför föredrar jag denna blå torkduk. Men det är en smaksak. Men kolla alltid upp att torkduken är tillverkad för att just sämska av din bils vatten.

Kör försiktigt och vårda era bilar med ömhet

( Artikeln hämtad från http://www.bilvardsforum.se )
av RoadRunner1
#328662
Summa Summarum ... handtvätta bilen med någon form av vaxchampo som även innehåller en vettig del rengörande effekt någon gång varje vecka så har du med tiden räddat mycket av bilen.I vinterväglag kan det krävas fler gånger i veckan där även detta naturligtvis lönar sig i längden.Behöver inte ta så lång tid om du tvättar på rätt vis där bilen garanterat blir lika glad varje gång.Gamla bilar som skiner som solen pga ägare som bryr sig och nya som ser ut som en sopstation med ägare som förmodligen undrar om de kan få en ny tvätt på garantin.Varför gå och betala dyra avgifter på en bil om man nu skiter i den !?. :D
#469328
Min filosofi:

• Låt proffsen ta hand om lacken: Lackbehandling en gång om året (Mr Cap)
• Inget högtryck kan ersätta skonsam manuell svampning man gör själv
• Lufttorka. Meningslöst att lägga ned energi på utställningskick. Jag sparar den ansträngningen till Bilsport Custom Show (om jag får tillfälle). Plus att man slipper riskera repor av trasor/skinn.
av oldtimersmc
#592004
Hade en V70ltt 99 som jag aldrig tvättade förän jag skulle sälja den efter 9år en silverfärjad, fan va snygg den blev efter tvätt o vax. Det märkliga var att den såg aldrig skitig ut, den andra den tvättar jag regelbundet vet inte varför det blev så men jag "föll" aldrig för bilen måhända för att jag tyckte att den "nya" var så mycket snyggare.
nu så har jag en caspianblå fan man måste tvätta flera ggr/veck tefcarbehandlad så det går som en dans :D
#673440
Jag har lärt mig hur pass viktigt det är att tvätta sin bil regelbundet efter en Volvo 240 jag ägde för några år sedan rostade ihop på grund av att lacken fått stå ut med all typ av smuts under många år.
av Vinslöv
#703430
Hej. Jag har precis hämtat min nya XC60 D4 AWD färg: Ice white. Tar gärna emot tips från er experter på forumet om hur jag lämpligast sköter om lacken och den glänsande nybilslooken. När ska jag lägga på vax? Vilka produkter och metoder rekommenderas? Annat att tänka på?
Användarvisningsbild
av PLA
#703642
Vinslöv skrev:Hej. Jag har precis hämtat min nya XC60 D4 AWD färg: Ice white. Tar gärna emot tips från er experter på forumet om hur jag lämpligast sköter om lacken och den glänsande nybilslooken. När ska jag lägga på vax? Vilka produkter och metoder rekommenderas? Annat att tänka på?
Grattis med bilen. Det är 14 år sen jag sist hade en ny bil, och mycket har ändrat sig sen. Du får fråga en riktig pro, där vårdar bilar varje dag, och kanske din Volvo försäljare, om när du får behandla lacken.
När du så får tvätta den, så använd aldrig maskintvätt - även om det en dag ska gå fort. Jag använder en högtryckstvätt till att ta bort sten och grus, men aldrig närmare än 30 cm till lacken. Annars är där stort risk för skadar på lacken.
När du handtvättar, har du en god chans att upptäcka skadar på lacken. Reparera dem så fort som möjligt. Måste du vänta med reparationen, kan du konservera skadorna med vax och topcoat till det blir dags.
En glänsande bil ska också glänsa inuti. För att få den riktig ren, använder jag en dammsuger och tryckluft. Tryckluften lyfter skiten, så dammsugaren kan suga det bort.

Vi kan höra andra om produkter till bilvården. För tiden tester jag Turtle, resultatet är okej, men det är för dyrt. Något billigare och bättre?
Användarvisningsbild
av Frode55
#703852
Mycket roligt och intressant skrivit.
Förstår att det måste vara en dedikerat man bakom...en kvinna skulle omöjligt kunna lägga ett liknande engagemang i en bils tvättprocess :D

Skulle man möjligtvis kunna få ett tips om vilket / ett shampoo som rekomenderas? Vilket har du/ni bra erfarenheter med? :wink:
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]