Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
#311230
S.t.r.a.n.D skrev:
buddha88 skrev:D e snyggt me SVART/KROM fälgar
Eller helt krom. ;)
passar på din, :-)-) men d e ju en smaksak, synd att man inte kan prova fälgarna innan man köper dom
Användarvisningsbild
av opA
#319480
~Kalle~ skrev:Hej oPA, har det blivit något köp ännu? Jag tycker de fälgarna J.F.S visar ovan skulle passa väldigt bra till din bil. Även de som 9070 visar skulle göra sitt för utseendet på bilen. Helsvarta fälgar på en svart blir för mycket av det svarta enl mig :-)-)

/Kalle
Ledsen för segt svar ! Gör inget annat än jobbar så har inte haft så mycket tid att titta runt i forumet :-)

Nix, det har inte blivit köp av fälgar ännu.. jag tror jag kommer att skjuta upp detta till nästa år.

Med tanke på att däck + fälgar går på ~10.000 kr lägger jag hellre dom pengarna på en motorvärmare med kupéuttag samt nya vinterdäck + fälg som behövs här ute på landet på vintern. ;-//

Tycker att dom som 9070 visar vore något att titta närmare på för min del.. men som sagt, det är ett tag kvar till våren 2010 :mrgreen:
Användarvisningsbild
av opA
#335421
Öppnar upp den här tråden nu igen då jag ställt in mig på att beställa nya fälgar i vinter.. redo att sättas på till våren.

Fälgarna jag är inne på är dessa:

Bild

Ace Bond 8x18"


... men jag har lite frågor.

P.g.a jag arbetar som avbytare på lite gårdar så har jag en bit på 2 km av 1 mil som är grusväg, resterande ~8 km är asfalt.. och jag är lite smånervös för stenskott som kan ha lite roliga "effekter" på fälgarna.
Den andra arbetsplatsen är det endast 2km ren asfaltsväg och endast ~100 meter grusväg in till gården, så den oroar jag mig inte lika mycket för.

Grusvägen är inte en enda lång 2km väg som består av endast smågrus.. utan det är en väl körd grusväg som det endast finns stenkross i mitten ( d.v.s mellan framhjulen ) och i själva hjulspåren är det... ja.. sand, i princip :)

Men iallafall.. bör jag oroa mig för att någon form av klarlack eller dylikt ska börja flagna ?
Brukar hålla mig till 25-35 km/h på dessa vägar.

Känns dumt att köpa sina första mer "exklusiva" fälgar och efter 2 veckors körande så har dom fått skador på sig..

Fråga två:
När jag till våren får dessa fälgar påsatta på bilen.. vad är det första jag bör göra för att dom ska klara av att köras på grusväg ? Fungerar fälgvax etc. så dom ska klara av att köras på grusväg mer ?

3:
Räcker det med 18" ?

Jag har gått från fjuttiga ~14" på en renault.. till 16" som jag har nu på Volvon och tyckte de blev en jäkla skillnad och nu då gå ytterligare 2" upp till 18" känns som det borde räcka ?
Eftersom jag tycker att priset var ganska perfekt med 18" fälgarna samt nya Hankook -däck, som jag skrivit om i någon annan tråd tycker jag att nästa prislapp på 19" med BRA däck känns "för mycket".

Egentligen vill jag inte ställa frågan om 18" räcker till er bilfantaster för ni vill väl att man alltid ska ha så stort så möjligt på bilen ;)

Tror det var alla frågor.. kommer säkert på någon mer.
av J.F.S
#335525
1. Stenskott kommer du att få, oavsett grusväg eller inte men risken ökar såklart vid grusvägskörning.
2. Du ska definitivt lägga på vax, gärna flera lager. Se denna produkt tex: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21963057 Jag har kört med den och är grymt nöjd.
3. Smaksak skulle jag säga, 19" blir lite stötigare och det blir lite dyrare med nytt gummi. 19" fyller såklart ut hjulhusen lite mer.

Snygg fälg! :D
Användarvisningsbild
av opA
#335535
J.F.S skrev:1. Stenskott kommer du att få, oavsett grusväg eller inte men risken ökar såklart vid grusvägskörning.
2. Du ska definitivt lägga på vax, gärna flera lager. Se denna produkt tex: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21963057 Jag har kört med den och är grymt nöjd.
3. Smaksak skulle jag säga, 19" blir lite stötigare och det blir lite dyrare med nytt gummi. 19" fyller såklart ut hjulhusen lite mer.

Snygg fälg! :D
Har förstått att risken ökar vid grusväg ;)
Men känns som sagt onödigt att lägga ut en massa pengar på fälgar när jag ändå kör på någon form av grusväg 5 dagar i veckan.. men, vill man ha fin bil får man lida pin. :mrgreen:

Har fått tips om det där vaxet innan.. så får ta och köpa en flaska nästa gång man är i Jkpg !

Blir 19" stötigare tror jag nog att 18" får duga.. grusvägarna jag kör på har en tendens att bilda hål i sig ibland och dom är inte alltid lätta att svänga förbi.. så 18" blir det !

Tack ! :-)-)
av J.F.S
#335543
Jag köpte nya 18" för några månader sedan. Självklart har jag lyckats repa alla 4 när jag tvättat. Så går det när man har bråttom :) Ska man spränga en ven varje gång nåt händer med bilen kommer man snart att sitta på hispan. Alternativet är att ha en finbil som man knappt vågar köra och ha en slit-å-släng till vardags.

Självklart är det trist när det händer saker men jag menar att det är ingen idé att hetsa upp sig och det första märket gör alltid ondast! :wink:
Användarvisningsbild
av opA
#335678
J.F.S skrev:Jag köpte nya 18" för några månader sedan. Självklart har jag lyckats repa alla 4 när jag tvättat. Så går det när man har bråttom :) Ska man spränga en ven varje gång nåt händer med bilen kommer man snart att sitta på hispan. Alternativet är att ha en finbil som man knappt vågar köra och ha en slit-å-släng till vardags.

Självklart är det trist när det händer saker men jag menar att det är ingen idé att hetsa upp sig och det första märket gör alltid ondast! :wink:
Så sant, så sant ! :mrgreen:

Var det med högtryck som du repat dom eller ?

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]