Öppnar upp den här tråden nu igen då jag ställt in mig på att beställa nya fälgar i vinter.. redo att sättas på till våren.
Fälgarna jag är inne på är dessa:
Ace Bond 8x18"
... men jag har lite frågor.
P.g.a jag arbetar som avbytare på lite gårdar så har jag en bit på 2 km av 1 mil som är grusväg, resterande ~8 km är asfalt.. och jag är lite smånervös för stenskott som kan ha lite roliga "effekter" på fälgarna.
Den andra arbetsplatsen är det endast 2km ren asfaltsväg och endast ~100 meter grusväg in till gården, så den oroar jag mig inte lika mycket för.
Grusvägen är inte en enda lång 2km väg som består av endast smågrus.. utan det är en väl körd grusväg som det endast finns stenkross i mitten ( d.v.s mellan framhjulen ) och i själva hjulspåren är det... ja.. sand, i princip :)
Men iallafall.. bör jag oroa mig för att någon form av klarlack eller dylikt ska börja flagna ?
Brukar hålla mig till 25-35 km/h på dessa vägar.
Känns dumt att köpa sina första mer "exklusiva" fälgar och efter 2 veckors körande så har dom fått skador på sig..
Fråga två:
När jag till våren får dessa fälgar påsatta på bilen.. vad är det första jag bör göra för att dom ska klara av att köras på grusväg ? Fungerar fälgvax etc. så dom ska klara av att köras på grusväg mer ?
3:
Räcker det med 18" ?
Jag har gått från fjuttiga ~14" på en renault.. till 16" som jag har nu på Volvon och tyckte de blev en jäkla skillnad och nu då gå ytterligare 2" upp till 18" känns som det borde räcka ?
Eftersom jag tycker att priset var ganska perfekt med 18" fälgarna samt nya Hankook -däck, som jag skrivit om i någon annan tråd tycker jag att nästa prislapp på 19" med BRA däck känns "för mycket".
Egentligen vill jag inte ställa frågan om 18" räcker till er bilfantaster för ni vill väl att man alltid ska ha så stort så möjligt på bilen ;)
Tror det var alla frågor.. kommer säkert på någon mer.