Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Noodles
#18229
Kanske fel forum men..

Har hört att vanligt silikon (nåt med ättiksyran? om det nu är sådan i vanligt silikon) gör att plåten i bilen rostar, kikade dock på en massa olika typer av silikonförp. på OKQ8 och såg att alla funkade till metallanvändning!?

Plåten i V70 chassit är väl både galvad och lackad?

Ska man akta sig för silikonanvändning på plåten i nyare Volvochassin, eller?

Japps, denna avdelning passar bättre :D Gör inget, är ni osäkra så posta där ni tror det passar bäst, så flyttar någon moderator/admin tråden ifall det finns ett lämpligare ställe :)
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Ramon
#18238
En fråga först... Du frågar alltså ifall karossplåten är galvad och lackad? För chassi är ju bilens bärande konstruktion om man säger så, underredet alltså, och där kan jag inte komma på någon lackad plåt...

Men karosseriplåten är galvad och lackad på V70, ja. Volvo började med helgalvad kaross redan på 740-tiden, vilket var ett tag sen :D

Nej, jag kan inte tänkta mig att det gör att plåten rostar, på samtliga ställen jag läst på så står det snarare tvärtom, dvs. Att silicon löser effektivt rost, förhindrar fortsatt fastrostning etc. Som du säger fungerar de flesta för metallanvändning och så är också fallet. Så du behöver inte vara rädd för detta. Det driver ju ut vatten och fukt, så det blir ju svårare för plåten att rosta. Min erfarenhet av silicon säger det samma.
av poan
#18242
Det är skillnad på silikon och silikon. Vissa varianter avger ättiksyra / Acatat i samband med härdning. Dessa bör / skall INTE användas i bilar / plåt / elektonik. Läs bruksanvisningen / datablad och lukta på produkten om du är osäker.
P-O
Användarvisningsbild
av Ramon
#18250
poan skrev:Det är skillnad på silikon och silikon. Vissa varianter avger ättiksyra / Acatat i samband med härdning. Dessa bör / skall INTE användas i bilar / plåt / elektonik. Läs bruksanvisningen / datablad och lukta på produkten om du är osäker.
P-O
Oki, japps det skiljer. Har dock en fråga.

Då de silikoner jag sett hittills samtliga funkar på plåt osv. Så undrar jag ifall du vet om den varianten med ättiksyra/acatat är någon speciell variant som inte säljs på de flesta "vanliga" ställen? Utan typ på byggvaruhus och liknande? För de jag sett som finns på mackar, stormarknader osv. Står det iaf på att de kan användas på metallytor. Så den "icke lämpliga" varianten kanske är ovanligare?
av Noodles
#18255
Tack Ramon och poan.

Luktar inte silikon som INTE avger ättiksyra starkt/ättika, tycker allt luktar lika fränt? :???:
Användarvisningsbild
av Ramon
#18256
Finns det ingen lapp med innehållet på tuben? :???:
av Noodles
#18258
Jag har slängt både tuben och förpackningen den kom i.. :roll:

Och silikonet är ditkladdat, så det säkraste är väl att pilla bort det och ersätta det med något annat silikon eller tätningsmassa som ska funka fint på plåt.

Vad gör man inte för att sova gott om nätterna, vore ju surt om man fått tag på en sort som äter plåt ;)
Användarvisningsbild
av Ramon
#18259
Ja, det vore sannerligen surt :P
Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]