Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
#17391
Vinterdäck skall användas under perioden 1 december – 31 mars när det är vinterväglag.

Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 30 april. De får användas även före eller efter dessa datum om det är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck.

Vinterdäck skall användas under perioden 1 december – 31 mars när det är vinterväglag. Vinterdäck kan vara antingen dubbade eller odubbade. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.

Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm för däck som används vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.

(från vägverkets hemsida)
av NCR
#17482
Jag brukar inte lägga på mina vinterdäck förrän det har varit frost på natten i minst 2 veckor och det brukar ju inte hända förrän slutet okt här i Göteborg. Dessutom väsnas dubbdäcken så ju mindre tid de sitter på desto lyckligare blir mina öron. :)
Användarvisningsbild
av Loner
#17515
Mina åker i regel på när första ishalkan på vägarna uppstår.
Och det brukar då från mitten av oktober till början av november nånstanns.
Så i källaren ligger det 4 nya fina Hakka4 och bara väntar på att få provas på vinterväg.

/L
Användarvisningsbild
av pang58
#19628
Så där... Nu sitter de dubbade vinterhjulen på plats på bilen. Så nu är jag rustad för att möta Kung Bore... :)
Användarvisningsbild
av Loner
#19631
Loner skrev: Så i källaren ligger det 4 nya fina Hakka4 och bara väntar på att få provas på vinterväg.
/L
Har nu haft dem på en vecka, lugnt ikörda..

/L
av NCR
#19644
Mina åkte på i måndags, med nya alufälgar från biltema. :)
Användarvisningsbild
av Loner
#19645
NCR skrev:Mina åkte på i måndags, med nya alufälgar från biltema. :)
Funkar dom bra dom fälgarna? Dom är ju billiga..

Själv blev mina gamla Mimas nergraderade till vinterdäcksfälgar, får köpa nå roligare att ha sommardäcken på 8)

/L
av NCR
#19652
Loner skrev: Funkar dom bra dom fälgarna? Dom är ju billiga..
Döm själv. :)

Duger att åka runt med i snöslasket i alla fall tycker jag...

Bild
Användarvisningsbild
av Loner
#19654
Ja det är ju inget större fel på utseendet, så dom är ju prisvärda verkar det ju som.

/L
Användarvisningsbild
av ER
#19730
Ser faktiskt helt OK ut, det man kan vara orolig för är ju percis som med alla alufälgar vintertid i kombination med salt. Hoppas du vaxat dom ordentligt då noggrann rengöring av fälgar inte är roligt då det finns roligare saker att pyssla med.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.