Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Laell
#234783
Hejhej

Jag håller på och tar bort emblemen från bakluckan. När det var lite varmare och jag höll på i ett garage gick det hur bra som helst, men när jag nu gett mig på ännu ett emblem (utomhus, och kallt har det blivit) var det inte alls lika lätt att få bort resterna från luckan.

Jag fick ryck och tog till skrubbsvamp och det visade sig ju inte vara så smart... :roll:

Bild

Det är ju inte djupt iaf, men hur gör man nu? Spraya på med rätt färg från Bilia? Eller ska man ha ett sådant där stift? Jag kan inte sova när bilen ser ut så här...
#234849
Ojoj.. hur kom du på den idén? :)
Kan tippsa om att använda hårtork eller varmluftspistol, även när det är varmt, för att få bort limresterna.

Men när nu skadan redan är skedd så precis som Funk säger, testa polera området. Kan funka även utan maskin med ett bra medel något mjukt och om man är försiktig.
Någon omlackering ska nog inte behövas, i värsta fall om det blivit djupare repor så kanske du kan använda ett mycket fint våtslippapper???
av Laell
#234919
Tack tack! Polering ska ske i helgen, jag hade tänkt åka ut till farfar och hans garage och pilla.
flink skrev:Ojoj.. hur kom du på den idén? :)
:( Jag får nog skylla på att jag hade jobbat natt och inte kunde somna på morgonen, vilket gjorde mig ännu mer irriterad än jag redan var efter att bl.a. ha varit tvungen att tanka tjänstebilen med mitt eget nästan tomma kontokort för att företagskortet hade någon briljant saldospärr. Får se om jag nånsin får tillbaka de pengarna...
av Laell
#236470
Bild

Inte helt perfekt men mycket bättre! I verkligheten syns det knappt men jag lär polera lite mer i vår.

Turtle Wax Scratch Remover gjorde ingen skillnad men när vi tog något rubbing-polermedel från Biltema så gick det vägen. Det räckte med att ta för hand.

Tack igen för svaren :-)-)
Dålig värme i kupén

Kolla på blocket efter delar till Volvo 240.[…]

Testa och mät vid låset när du l&a[…]

Bromsbyte

Satta på belägg bak från Vparts i[…]

Jädrar! Hur man än vänder sig har m[…]