Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#224514
Nordfrost 5 i den dimensionen på lätt begagnade originalfälgar kostar idag 7300:- inkl frakt till ett flertal Volvomodeller från Högsäters Däck.
Jag kan inte annat än rekommendera dem..., hur snabbt och smidigt som helst samt att mina fälgar efter noggrann vaxning ser helt nya ut.

/Thomas
#224542
ER skrev:Sant, men om man redan har pengar insatta på kortet så är det smidigare att dra fördel av volvos rabatterbjudande och troligen komma under vad lokala nasaren vill ha ordinariepris. Var så när jag köpte mina nuvarande som skall bytas. Sparade 300kr monterat och klart genom erbjudandet om 20% och betalades med pengar som redan fanns på kortet så man behöver inte alltid ta det på 4-månader.

EDIT:Årets vägledande test bevisar återigen varför mnan inte skall köpa nordfrost längre, inte är det med i top tre heller. Hyfsat jämt skägg mellan hakka5 och x-ice north samt Conti winterking/Vredstein som 4:a/5:a och med nf5 som enbart 5:a och medelmåttiga resultat i klass med sydlänska däck.
Finns däcktestet på nätet? Om inte vilka var det som körde det testet?

Edit: Hittade nog rätt test, antar att det är testet i Aftonbladet du menar. Brukar väl vara AMS som utför de testen.
#225638
J.F.S skrev:
Samma fälg finns hos Nordendäck för 932:-/st (16"). Fraktpriser har jag inte jämfört.
Där heter den LookaLike, Mega XC Volvo.
Nordendäck har jag handlat av tidigare och är mycket nöjd med deras service.
http://www.nordendack.se
Jag kan inte rekommendera någon att handla hos http://www.nordendack.se.

Köpte en uppsättning fälgar med två vinterdäck därifrån. Problemen startade redan när jag fick hem grejerna, då hade vikterna ramlat av. Jag fick visserligen 50,- /däck för ombalansering vilket inte hjälpte så mycket då jag inte hittade många som balanserar om för det priset.

De två fälgarna som jag beställt utan däck går helt enkelt inta att balansera. Har försökt hos nästan alla däckfirmor i stan och ingen får till det. Har varit i kontakt med Nordendäck och dom har inget svar att komma med mer än att jag ska göra om alltihop eller så skyller dom på mina gammla däck eller till och med på att jag har fel på min bil.
Köpte senare två helt nya däck men det är samma problem fortfarande.

Summan jag lagt ut på "billiga" fälgar och däck har blivit långt mycket dyrare än dyraste firman i närområdet.
#230185
_lucifer_ skrev:
J.F.S skrev:
Samma fälg finns hos Nordendäck för 932:-/st (16"). Fraktpriser har jag inte jämfört.
Där heter den LookaLike, Mega XC Volvo.
Nordendäck har jag handlat av tidigare och är mycket nöjd med deras service.
http://www.nordendack.se
Jag kan inte rekommendera någon att handla hos http://www.nordendack.se.

Köpte en uppsättning fälgar med två vinterdäck därifrån. Problemen startade redan när jag fick hem grejerna, då hade vikterna ramlat av. Jag fick visserligen 50,- /däck för ombalansering vilket inte hjälpte så mycket då jag inte hittade många som balanserar om för det priset.

De två fälgarna som jag beställt utan däck går helt enkelt inta att balansera. Har försökt hos nästan alla däckfirmor i stan och ingen får till det. Har varit i kontakt med Nordendäck och dom har inget svar att komma med mer än att jag ska göra om alltihop eller så skyller dom på mina gammla däck eller till och med på att jag har fel på min bil.
Köpte senare två helt nya däck men det är samma problem fortfarande.

Summan jag lagt ut på "billiga" fälgar och däck har blivit långt mycket dyrare än dyraste firman i närområdet.
Nu har jag handlat på på Nordendäck igen. Inga som helst problem med fälgarna och fick med navringar och hjulbultar.

16" SvF Alaska blev det och de sitter monterade på bilen utan obalans. Jag är nöjd iaf :)

Däck hade jag så det blev montering av gummit på fälg hos en lokal handlare.
#232005
Intressant tråd! Går själv i tankarna att inhandla ett gäng dubbade vinterdäck och vill då ha så bra däck som möjligt till så lågt pris som möjligt.

Efter många dagars research i olika biltidningar har jag kommit fram till ungefär som Ni här ovan redan gjort. Det är HakkaPeliitta 5 som gäller - åtminstone beträffande dubbdäck. Därefter verkar det vara blandat Continental WinterViking2, Michelin Xicenorth och Gislaved Nordfrost 5.

Skulle helst vilja ha dubbfria däck, och vad jag förstår så är greppet avsevärt förbättra idag mot tidigare år. Dock inbillar jag mig att när man verkligen behöver vinterdäcken, dvs, i isiga kurvor och vid behov av få stopp på bilen när det är blixthalka...ja då är det fortfarande bara dubb som gäller?

Men beträffande billiga butiker då. Jag har tex kollat på Hakka 5. Ett bra pris av lokale handlaren var ca 7 600 kronor för 4 däck omonterade, ev kunde montering ingå där med lite tjat.

Tittar man på billigasate nätbutiken går samma däck på ca 5.500 kr inkl moms och frakt. Har även noterat att vissa butiker ligger lågt i pris rakt igenom. Och upptäckte även att det finns de som har erbjudanden på "Nordfrost 3" vilket ju borde vara ett gammalt däck, trots att de själva säger att det är helt nytillverkat och att de absolut inte har några "gamla" däck. Upptäckte även att vissa säljer Hakka 5 och Nordfrost med "stjärna" efter ordet "dubb" och att vissa skriver runda dubb och andra skriver "original dubb"...

Det får mig att ana att man kan trixa lite med däcken. Vet man verkligen vad man får när man beställer från de billigaste nätbutikerna?

Vågar man beställa från tex Dackonline, Gummihuset, Nordendack, etc? Utan att riskera att få en tredje sorterings vinterdäck?

Hur kan man säkerställa att det verkligen är schyssta grejer som levereras? För det är ju sjuka prisskillnader!

Spontant anar jag ju att de säljer gamla däck som legat lagrade, och som de troligtvis fått köpa in billigt....många av årets värstingdäck har ju samma namn som de hade förra året. Vidare hade en bekant till mig beställt från Dackonline och fick slita hårt för att få på däcken...vad jag förstod på honom så var de stenhårda jämfört med andra däck han nyss monterat. Så hans gissning var att däcken var gamla. Men kan ju ha varit ett undantag som bekräftar regeln.

Klart man blir lite skeptiskt till låga priser...men samtidigt så har ju nätbutikerna inte kanske några lager eller butiker på samma vis som de traditionella däckfirmorna...så redan där går det ju att pressa marginalerna.

Vad säger ni andra som redan beställt från ovanstående? Gummihuset tex, det verkar ju vara väldigt populärt om man läser inläggen här på forumet. Kan man lita på att det är de fräschaste däcken man beställer? Eller måste jag gå till min lokale däckhandlare och betala ett par tusen extra för att vara säker?
#232078
J.F.S skrev:
_lucifer_ skrev:
J.F.S skrev:
Samma fälg finns hos Nordendäck för 932:-/st (16"). Fraktpriser har jag inte jämfört.
Där heter den LookaLike, Mega XC Volvo.
Nordendäck har jag handlat av tidigare och är mycket nöjd med deras service.
http://www.nordendack.se
Jag kan inte rekommendera någon att handla hos http://www.nordendack.se.

Köpte en uppsättning fälgar med två vinterdäck därifrån. Problemen startade redan när jag fick hem grejerna, då hade vikterna ramlat av. Jag fick visserligen 50,- /däck för ombalansering vilket inte hjälpte så mycket då jag inte hittade många som balanserar om för det priset.

De två fälgarna som jag beställt utan däck går helt enkelt inta att balansera. Har försökt hos nästan alla däckfirmor i stan och ingen får till det. Har varit i kontakt med Nordendäck och dom har inget svar att komma med mer än att jag ska göra om alltihop eller så skyller dom på mina gammla däck eller till och med på att jag har fel på min bil.
Köpte senare två helt nya däck men det är samma problem fortfarande.

Summan jag lagt ut på "billiga" fälgar och däck har blivit långt mycket dyrare än dyraste firman i närområdet.
Nu har jag handlat på på Nordendäck igen. Inga som helst problem med fälgarna och fick med navringar och hjulbultar.

16" SvF Alaska blev det och de sitter monterade på bilen utan obalans. Jag är nöjd iaf :)

Däck hade jag så det blev montering av gummit på fälg hos en lokal handlare.
Köpte Nokian WR 195/65-15 T för 750kr/st samt Svf Alaska för 795st.
Det tykte jag var kanonpris. Länk
#232380
Barkbiten skrev:Intressant tråd! Går själv i tankarna att inhandla ett gäng dubbade vinterdäck och vill då ha så bra däck som möjligt till så lågt pris som möjligt.

Efter många dagars research i olika biltidningar har jag kommit fram till ungefär som Ni här ovan redan gjort. Det är HakkaPeliitta 5 som gäller - åtminstone beträffande dubbdäck. Därefter verkar det vara blandat Continental WinterViking2, Michelin Xicenorth och Gislaved Nordfrost 5.

Skulle helst vilja ha dubbfria däck, och vad jag förstår så är greppet avsevärt förbättra idag mot tidigare år. Dock inbillar jag mig att när man verkligen behöver vinterdäcken, dvs, i isiga kurvor och vid behov av få stopp på bilen när det är blixthalka...ja då är det fortfarande bara dubb som gäller?

Men beträffande billiga butiker då. Jag har tex kollat på Hakka 5. Ett bra pris av lokale handlaren var ca 7 600 kronor för 4 däck omonterade, ev kunde montering ingå där med lite tjat.

Tittar man på billigasate nätbutiken går samma däck på ca 5.500 kr inkl moms och frakt. Har även noterat att vissa butiker ligger lågt i pris rakt igenom. Och upptäckte även att det finns de som har erbjudanden på "Nordfrost 3" vilket ju borde vara ett gammalt däck, trots att de själva säger att det är helt nytillverkat och att de absolut inte har några "gamla" däck. Upptäckte även att vissa säljer Hakka 5 och Nordfrost med "stjärna" efter ordet "dubb" och att vissa skriver runda dubb och andra skriver "original dubb"...

Det får mig att ana att man kan trixa lite med däcken. Vet man verkligen vad man får när man beställer från de billigaste nätbutikerna?

Vågar man beställa från tex Dackonline, Gummihuset, Nordendack, etc? Utan att riskera att få en tredje sorterings vinterdäck?

Hur kan man säkerställa att det verkligen är schyssta grejer som levereras? För det är ju sjuka prisskillnader!

Spontant anar jag ju att de säljer gamla däck som legat lagrade, och som de troligtvis fått köpa in billigt....många av årets värstingdäck har ju samma namn som de hade förra året. Vidare hade en bekant till mig beställt från Dackonline och fick slita hårt för att få på däcken...vad jag förstod på honom så var de stenhårda jämfört med andra däck han nyss monterat. Så hans gissning var att däcken var gamla. Men kan ju ha varit ett undantag som bekräftar regeln.

Klart man blir lite skeptiskt till låga priser...men samtidigt så har ju nätbutikerna inte kanske några lager eller butiker på samma vis som de traditionella däckfirmorna...så redan där går det ju att pressa marginalerna.

Vad säger ni andra som redan beställt från ovanstående? Gummihuset tex, det verkar ju vara väldigt populärt om man läser inläggen här på forumet. Kan man lita på att det är de fräschaste däcken man beställer? Eller måste jag gå till min lokale däckhandlare och betala ett par tusen extra för att vara säker?
Beställde Hakka5 inkl fälg V42 från gummihuset, fick däck tillverkade V38 så ja man törs och tror risken är större att få "lagervara"/äldre däck om man köper från några som har längre omloppstid på sitt lager. Risken att få ett årsgammlat däck borde vara som högst på mindre däckverkstäder som forfarande anser att gammalt är färskt vid rätt lagring och kan ha förköpt sig och vill kränga lagret innan dom tar hem nytt och då kan då åka på att få däck du inte köpt, dvs nya fräsha årsdäck.
Har handlat kompletta uppsättningar av gummihuset 4ggr och lika nöjd alla gångerna med nya frächa sulor varje gång tillverkade inom hyfsad tidsram och väl skyddade mot postens misshandelförsök och givetvis helt repfria från monteringen, dock gjorde jag misstaget att vara dumsnål en gång och valde Goodyear F1 215/40-17 framför lite dyrare däck, blev dyrt då dom däckena visserligen bet bra men var slut på 1 sommar och köpa nya var ju inte gratis direkt, efter det är det dyrare och hållbarare däck som gäller. Lite sämre bett men man håller ju inte 150 i varje kurva direkt längre men det var inte gummihusets fel att jag var snål.

Fördelen med nordendäck är ju att dom har lokala partners så man kan få dom i handen direkt/på bilen utan att behöva anlita tex posten för transport mellan leverantör och dig.
Nackdelen jag märkt hos dom är lockpriser på däck men dyra på att montera så "bra pris" blir bara "ok pris" inkl montering/balansering, fast fortfarande lägre än andra men inte så bra som vid första anblicken. Kan variera beroende på partners priser som monterar givetvis.

Ang dubb så har numer både Hakka5 och NF 5 fyrkantiga dubb så runda dubb=gammalt skrot?
Dock verkar Conti har lyckast mindre bra med den fyrkantiga dubben om man ser till testresultatena för NF5.
#232392
ER skrev:
Barkbiten skrev:Intressant tråd! Går själv i tankarna att inhandla ett gäng dubbade vinterdäck och vill då ha så bra däck som möjligt till så lågt pris som möjligt.

Efter många dagars research i olika biltidningar har jag kommit fram till ungefär som Ni här ovan redan gjort. Det är HakkaPeliitta 5 som gäller - åtminstone beträffande dubbdäck. Därefter verkar det vara blandat Continental WinterViking2, Michelin Xicenorth och Gislaved Nordfrost 5.

Skulle helst vilja ha dubbfria däck, och vad jag förstår så är greppet avsevärt förbättra idag mot tidigare år. Dock inbillar jag mig att när man verkligen behöver vinterdäcken, dvs, i isiga kurvor och vid behov av få stopp på bilen när det är blixthalka...ja då är det fortfarande bara dubb som gäller?

Men beträffande billiga butiker då. Jag har tex kollat på Hakka 5. Ett bra pris av lokale handlaren var ca 7 600 kronor för 4 däck omonterade, ev kunde montering ingå där med lite tjat.

Tittar man på billigasate nätbutiken går samma däck på ca 5.500 kr inkl moms och frakt. Har även noterat att vissa butiker ligger lågt i pris rakt igenom. Och upptäckte även att det finns de som har erbjudanden på "Nordfrost 3" vilket ju borde vara ett gammalt däck, trots att de själva säger att det är helt nytillverkat och att de absolut inte har några "gamla" däck. Upptäckte även att vissa säljer Hakka 5 och Nordfrost med "stjärna" efter ordet "dubb" och att vissa skriver runda dubb och andra skriver "original dubb"...

Det får mig att ana att man kan trixa lite med däcken. Vet man verkligen vad man får när man beställer från de billigaste nätbutikerna?

Vågar man beställa från tex Dackonline, Gummihuset, Nordendack, etc? Utan att riskera att få en tredje sorterings vinterdäck?

Hur kan man säkerställa att det verkligen är schyssta grejer som levereras? För det är ju sjuka prisskillnader!

Spontant anar jag ju att de säljer gamla däck som legat lagrade, och som de troligtvis fått köpa in billigt....många av årets värstingdäck har ju samma namn som de hade förra året. Vidare hade en bekant till mig beställt från Dackonline och fick slita hårt för att få på däcken...vad jag förstod på honom så var de stenhårda jämfört med andra däck han nyss monterat. Så hans gissning var att däcken var gamla. Men kan ju ha varit ett undantag som bekräftar regeln.

Klart man blir lite skeptiskt till låga priser...men samtidigt så har ju nätbutikerna inte kanske några lager eller butiker på samma vis som de traditionella däckfirmorna...så redan där går det ju att pressa marginalerna.

Vad säger ni andra som redan beställt från ovanstående? Gummihuset tex, det verkar ju vara väldigt populärt om man läser inläggen här på forumet. Kan man lita på att det är de fräschaste däcken man beställer? Eller måste jag gå till min lokale däckhandlare och betala ett par tusen extra för att vara säker?
Beställde Hakka5 inkl fälg V42 från gummihuset, fick däck tillverkade V38 så ja man törs och tror risken är större att få "lagervara"/äldre däck om man köper från några som har längre omloppstid på sitt lager. Risken att få ett årsgammlat däck borde vara som högst på mindre däckverkstäder som forfarande anser att gammalt är färskt vid rätt lagring och kan ha förköpt sig och vill kränga lagret innan dom tar hem nytt och då kan då åka på att få däck du inte köpt, dvs nya fräsha årsdäck.
Har handlat kompletta uppsättningar av gummihuset 4ggr och lika nöjd alla gångerna med nya frächa sulor varje gång tillverkade inom hyfsad tidsram och väl skyddade mot postens misshandelförsök och givetvis helt repfria från monteringen, dock gjorde jag misstaget att vara dumsnål en gång och valde Goodyear F1 215/40-17 framför lite dyrare däck, blev dyrt då dom däckena visserligen bet bra men var slut på 1 sommar och köpa nya var ju inte gratis direkt, efter det är det dyrare och hållbarare däck som gäller. Lite sämre bett men man håller ju inte 150 i varje kurva direkt längre men det var inte gummihusets fel att jag var snål.

Fördelen med nordendäck är ju att dom har lokala partners så man kan få dom i handen direkt/på bilen utan att behöva anlita tex posten för transport mellan leverantör och dig.
Nackdelen jag märkt hos dom är lockpriser på däck men dyra på att montera så "bra pris" blir bara "ok pris" inkl montering/balansering, fast fortfarande lägre än andra men inte så bra som vid första anblicken. Kan variera beroende på partners priser som monterar givetvis.

Ang dubb så har numer både Hakka5 och NF 5 fyrkantiga dubb så runda dubb=gammalt skrot?
Dock verkar Conti har lyckast mindre bra med den fyrkantiga dubben om man ser till testresultatena för NF5.

Stort tack för ett bra och initierat inlägg!

Låter lovande och jag ska nog göra min beställning på Gummihuset - eller den butik som förtillfället håller lägsta pris inkl moms och frakt. Balansering och av/påkrängning fixar lokala verkstaden för runt 500 kr. tyckte det lät dyrt, men finns tydligen de som tar upp mot 800 kr också utan att skämmas. Så 500 är nog helt ok. Särskilt som man inte köpt däcken där.

Butiker med hög omsättning har ju generellt fräschare saker än andra med mindre omsättning. Det gäller ju det mesta, och säkert också däck då. Men eftersom jag inte köpt av dessa nätbutiker tidigare så är man ju såklart lite försiktig. Ibland är ju inte allt guld som glimmar! :-)

Vidare har jag noterat precis samma sak som Du att vissa billigare däck slits snabbare. Hade värstingar från Continental och de syntes inte ens att de var körda på efter 2 sommrar....förutom insidan på två av däcken pga ett kraftigt fel i hjulinställningen. Det föranledde att jag blev tvungen att köpa 4 helt nya däck. Och då snålade jag eftersom det kändes så jäkla onödigt att köpa nya när de gamla var helfräscha förutom snedslitning på 2. I och med Haldex och AWD råddes jag att byta alla fyra. Efter bara några tusen mil noterade jag dock att mönstret på framhjulen var kraftigt förminskat jämfört med nytt. Reflekterade direkt över hur mycket de måste ha slitits, och detta trots att hjulinställningen och lufttryck nu var perfekt. Sen läste jag här på forumet samt i några biltidningar att vissa däck håller längre än andra. Dessa var snygga och coola. Lät möjligtvis något mer än de gamla. Men slets med en sanslös fart.

Så var det med det. Håller värmen i sig några veckor till så funkar ju sommardäcken tills vidare..men innan slutet av november bör man nog ha krängt på fegostarna. Och då förhoppningsvis ett par feta HakkaPeliitta 5 med fyrkantsdubb :-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]