Barkbiten skrev:Intressant tråd! Går själv i tankarna att inhandla ett gäng dubbade vinterdäck och vill då ha så bra däck som möjligt till så lågt pris som möjligt.
Efter många dagars research i olika biltidningar har jag kommit fram till ungefär som Ni här ovan redan gjort. Det är HakkaPeliitta 5 som gäller - åtminstone beträffande dubbdäck. Därefter verkar det vara blandat Continental WinterViking2, Michelin Xicenorth och Gislaved Nordfrost 5.
Skulle helst vilja ha dubbfria däck, och vad jag förstår så är greppet avsevärt förbättra idag mot tidigare år. Dock inbillar jag mig att när man verkligen behöver vinterdäcken, dvs, i isiga kurvor och vid behov av få stopp på bilen när det är blixthalka...ja då är det fortfarande bara dubb som gäller?
Men beträffande billiga butiker då. Jag har tex kollat på Hakka 5. Ett bra pris av lokale handlaren var ca 7 600 kronor för 4 däck omonterade, ev kunde montering ingå där med lite tjat.
Tittar man på billigasate nätbutiken går samma däck på ca 5.500 kr inkl moms och frakt. Har även noterat att vissa butiker ligger lågt i pris rakt igenom. Och upptäckte även att det finns de som har erbjudanden på "Nordfrost 3" vilket ju borde vara ett gammalt däck, trots att de själva säger att det är helt nytillverkat och att de absolut inte har några "gamla" däck. Upptäckte även att vissa säljer Hakka 5 och Nordfrost med "stjärna" efter ordet "dubb" och att vissa skriver runda dubb och andra skriver "original dubb"...
Det får mig att ana att man kan trixa lite med däcken. Vet man verkligen vad man får när man beställer från de billigaste nätbutikerna?
Vågar man beställa från tex Dackonline, Gummihuset, Nordendack, etc? Utan att riskera att få en tredje sorterings vinterdäck?
Hur kan man säkerställa att det verkligen är schyssta grejer som levereras? För det är ju sjuka prisskillnader!
Spontant anar jag ju att de säljer gamla däck som legat lagrade, och som de troligtvis fått köpa in billigt....många av årets värstingdäck har ju samma namn som de hade förra året. Vidare hade en bekant till mig beställt från Dackonline och fick slita hårt för att få på däcken...vad jag förstod på honom så var de stenhårda jämfört med andra däck han nyss monterat. Så hans gissning var att däcken var gamla. Men kan ju ha varit ett undantag som bekräftar regeln.
Klart man blir lite skeptiskt till låga priser...men samtidigt så har ju nätbutikerna inte kanske några lager eller butiker på samma vis som de traditionella däckfirmorna...så redan där går det ju att pressa marginalerna.
Vad säger ni andra som redan beställt från ovanstående? Gummihuset tex, det verkar ju vara väldigt populärt om man läser inläggen här på forumet. Kan man lita på att det är de fräschaste däcken man beställer? Eller måste jag gå till min lokale däckhandlare och betala ett par tusen extra för att vara säker?
Beställde Hakka5 inkl fälg V42 från gummihuset, fick däck tillverkade V38 så ja man törs och tror risken är större att få "lagervara"/äldre däck om man köper från några som har längre omloppstid på sitt lager. Risken att få ett årsgammlat däck borde vara som högst på mindre däckverkstäder som forfarande anser att gammalt är färskt vid rätt lagring och kan ha förköpt sig och vill kränga lagret innan dom tar hem nytt och då kan då åka på att få däck du inte köpt, dvs nya fräsha årsdäck.
Har handlat kompletta uppsättningar av gummihuset 4ggr och lika nöjd alla gångerna med nya frächa sulor varje gång tillverkade inom hyfsad tidsram och väl skyddade mot postens misshandelförsök och givetvis helt repfria från monteringen, dock gjorde jag misstaget att vara dumsnål en gång och valde Goodyear F1 215/40-17 framför lite dyrare däck, blev dyrt då dom däckena visserligen bet bra men var slut på 1 sommar och köpa nya var ju inte gratis direkt, efter det är det dyrare och hållbarare däck som gäller. Lite sämre bett men man håller ju inte 150 i varje kurva direkt längre men det var inte gummihusets fel att jag var snål.
Fördelen med nordendäck är ju att dom har lokala partners så man kan få dom i handen direkt/på bilen utan att behöva anlita tex posten för transport mellan leverantör och dig.
Nackdelen jag märkt hos dom är lockpriser på däck men dyra på att montera så "bra pris" blir bara "ok pris" inkl montering/balansering, fast fortfarande lägre än andra men inte så bra som vid första anblicken. Kan variera beroende på partners priser som monterar givetvis.
Ang dubb så har numer både Hakka5 och NF 5 fyrkantiga dubb så runda dubb=gammalt skrot?
Dock verkar Conti har lyckast mindre bra med den fyrkantiga dubben om man ser till testresultatena för NF5.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..